Skip to main content
SUPERVISOR
Jafar Soltani zamani,Farid Sheikholeslam
جعفر سلطانی زمانی (استاد راهنما) فرید شیخ الاسلام (استاد مشاور)
 
STUDENT
MOHAMMADALI ABBASIAN
محمدعلی عباسیان

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1383

TITLE

Robust Control of High Speed Linear Induction Motor Drive with the End Effect, using Nonlinear Control and Artificial Networks
Linear Induction Motors (LIM) have excellent performance features such as high-starting thrust force, alleviation of gear between motor and the moving parts, reduction of mechanical losses of motion devices, high speed operation, silence, and so on. Because of the above advantages, the LIM has been widely used in industrial and traortation applications. The driving principles of LIM are similar to the traditional Rotary type Induction Motors (RIM), but its control characteristics are more complicated, and the motor parameters are time-varying due to changes in operating conditions, such as speed mover, temperature, and configuration of the rail. In this research, using feedback linearization, sliding-mode, adaptive backstepping and neural networks, speed (position) and flux tracking control of a LIM drive is studied. At first, the controllers are proposed for the low speed LIM and the computer simulation results are shown. Because of the structure of LIM and existence of considerable uncertainties in its parameters and complexity of the equations, the controllers and the previous estimation methods can not guarantee a proper performance for the drive system at high speeds. So, considering the end effect, robust sliding mode flux and speed controllers and secondary flux observer are proposed for the LIM drive. Finally, using adaptive backstepping controller and neural networks, the speed and flux of the secondary, considering the end effect, are controlled.
موتور القایی خطی دارای مزایای متعددی از جمله نیروی راه‌اندازی زیاد، حذف جعبه‌دنده بین موتور و قسمت متحرک، کاهش تلفات مکانیکی، عملکرد در سرعت بالا، صدای کم و غیره است. با توجه به این مزایا، موتور القایی خطی کاربردهای فراوانی در فرآیندهای صنعتی و سیستم‌های حمل و نقل یافته است. با وجود این‌که اصول کنترل درایو موتور القایی خطی شبیه نوع دوار آن است، ولی خصوصیات کنترلی آن پیچیده‌تر است که این امر ناشی از عوامل متعددی از جمله متغیر‌ بودن پارامترها ناشی از تغییر سرعت موتور و دما و اثر لبه انتهایی می‌باشد. در این پایان‌نامه با استفاده از روش‌های خطی‌سازی با فیدبک‌، کنترل مد‌لغزشی، گام‌به‌گام‌به‌عقب تطبیقی و شبکه‌های عصبی، کنترل تعقیب سرعت (موقعیت) و شار یک درایو القایی خطی مورد بررسی قرار‌ می‌گیرد. در ابتدا کنترل‌کننده‌هایی برای سیستم درایو موتور القایی خطی در سرعت‌های پایین پیشنهاد می‌شوند و نتایج شبیه‌سازی کامپیوتری آن ارائه می‌گردد. با توجه به ماهیت موتور القایی خطی و وجود نامعینی‌های قابل توجه در پارامترهای آن و همچنین پیجیده بودن شکل معادلات، کنترل‌کننده‌‌ها و روش‌های تخمین ارائه شده عملاً نمی‌توانند در سرعت‌های بالاتر کارایی مناسبی را برای سیستم درایو تضمین کنند. با این رویکرد، در ادامه با درنظر گرفتن اثر لبه، کنترل‌کننده مقاوم مد‌لغزشی شار و سرعت و تخمین‌گر شار ثانویه و همچنین کنترل‌کننده موقعیت، بر روی موتور القایی خطی پیاده‌سازی می‌شوند. در پایان با استفاده از کنترل‌کننده گام‌به‌گام به‌عقب مقاوم به‌کمک شبکه‌های عصبی، سرعت و شار ثانویه با درنظر گرفتن اثر لبه کنترل می‌شوند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی