Skip to main content
SUPERVISOR
Farid Sheikholeslam,Jafar Soltani zamani
فرید شیخ الاسلام (استاد مشاور) جعفر سلطانی زمانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Said Ahmadreza Maleknia
سیداحمدرضا ملک نیا

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1383
Permanent Magnet Linear Synchronous Motor drives have excellent performance features such as no backlash and less friction, high speed and high precision in long distance location, in addition it has imple mechanical structure which is resulted in higher reliability and frame stiffness and high thrust. Because of these advantages, the PMLSM drive has been used widely in industry, machine tools, and robotics and traortation applications. The driving principles of PMLSM are similar to the traditional Rotary type Permanent Magnet Synchronous Motors (RPMSM), but its control characteristics are more complicated, that is because of the motor parameters are time-varying due to changes in operating conditions, such as speed mover, temperature, and configuration of the rail. In this research, using feedback linearization, adaptive backstepping method and Artificial Neural Network (ANN), the speed (position) and flux tracking control of this drive is studied. At first, the controllers are proposed when the armature slides in the magnet array region and the computer simulation results are shown. Because of complex structure of PMLSM and in addition due to existence of considerable uncertainties that exist in its parameters, the controllers can not guarantee a proper performance for the drive system when the armature goes out from the PM array. So, considering the operation motor in the extended region, the sliding mode flux and speed controllers are proposed for the LIM drive. Finally, using adaptive backstepping controller and neural networks, the position and flux of the motor, considering the extended region are controlled.
موتور سنکرون خطی مغناطیس دائم دارای مزایای متعددی از جمله بازدهی بالا، حذف جعبه‌دنده بین موتور و قسمت متحرک، کاهش تلفات مکانیکی، دقت بالا، نویز کم و غیره است. با توجه به این مزیتها ، موتور سنکرون خطی مغناطیس دائم کاربردهای فراوانی در فرآیندهای صنعتی و سیستم‌های حمل و نقل و ساختمان یافته است. با وجود این‌که اصول کنترل درایو موتور سنکرون مغناطیس دائم خطی شبیه نوع دوار آن است، ولی خصوصیات کنترلی آن پیچیده‌تر است که این امر ناشی از عوامل متعددی از جمله متغیر‌ بودن پارامترها ناشی از تغییر سرعت موتور و دما و خارج شدن آرماتور از محدوده مغناطیس دائم می‌باشد. به این معنی که اگر قسمت متحرک از محدوده شار منظم خارج شود معادلات موتور متفاوت خواهد بود.در این پایان‌نامه با استفاده از روش‌های خطی‌سازی با فیدبک‌، کنترل مد‌لغزشی، گام‌به‌گام‌به‌عقب تطبیقی و شبکه‌های عصبی، کنترل تعقیب موقعیت و شار یک درایو سنکرون خطی مغناطیس دائم مورد بررسی قرار‌ می‌گیرد. در ابتدا کنترل‌کننده‌هایی برای سیستم درایو سنکرون خطی هنگامی که آرماتور در محدوده آرایه مغناطیس دائم حرکت می ‌کند معرفی شده و نتایج شبیه‌سازی کامپیوتری آن ارائه می‌گردد. با توجه به پیچیده‌تر شدن معادلات خارج از محدوده آرایه مغناطیس دائم و نامعینیهای قابل توجه در پارامترهای موتور و همچنین پیچیده بودن شکل معادلات، کنترل‌کننده‌‌ها و روش‌های تخمین ارائه شده عملاً نمی‌توانند در این محدوده کارایی مناسبی داشته باشند. با توجه به این موضوع ، در ادامه با درنظر گرفتن عملکرد آرماتور خارج از محدوده شار آرایه مغناطیس دائم، کنترل‌کننده مقاوم مد‌لغزشی و همچنین کنترل کننده عصبی بازگشت به عقب برای کنترل موقعیت و شار موتور معرفی می‌شوند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی