Skip to main content
SUPERVISOR
Mohsen Esfahanian,Saeed ZeiaeiRad
محسن اصفهانیان (استاد راهنما) سعید ضیائی راد (استاد مشاور)
 
STUDENT
Ehsan Kabiri renani
احسان کبیری رنانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384
Car manufacturing companies inside and outside the country, are continually improving their plans to present new models, so various investigations on different parts of automobiles are being done in order that all components could have a better function and interaction. Static and dynamic body analysis of automobiles is one of the solutions that is exploited to optimize current design. In between rollover test is one of the criteria used to determine body strength of the cars. In this dissertation using finite element method, ECE66 rollover standard is simulated on O457 bus and body deformation has been measured. Afterwards, as deformations in body were greater than standard level, suggestions have been aroused to increase body strength. Regarding available capabilities and limitations existed in producing process, the superstructure has been optimized. Finally data extracted from software, have qualitatively been compared with existed experimental results and their accuracy were verified.
شرکت های خودروسازی در داخل و خارج از کشور، همواره در حال اصلاح طرح های خود و ارائه مدل هایی جدید می باشند. بدین منظور تحلیل های متنوعی روی قسمت های مختلف خودرو انجام می شود تا اجزای مختلف خودرو بتوانند عملکرد بهتری از خود نشان بدهند. تحلیل دینامیکی و استاتیکی سازه خودروها هم یکی از انواع تحلیل هایی است که در جهت طراحی و بهبود خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرد. تست رول اور نیز یکی از معیارهایی است که برای سنجش میزان استحکام بدنه خودروها انجام می گیرد. هدف دنبال شده در این پایان نامه، بررسی استاندارد اروپایی رول اور (ECE.66) روی اتوبوس O457 می باشد. بدین منظور جهت آشنایی بیشتر، ابتدا توضیحاتی راجع به استاندارد مذکور و همچنین روش های انجام تست رول اور ارائه شده است. اعمال تست رول اور روی سازه مورد نظر به صورت شبیه سازی کامپیوتری انجام گرفته که برای این کار از سه نرم افزار کمک گرفته شده است: اینونتور برای مدل سازی، ویژوال نسترن برای بخش اول شبیه سازی تست رول اور، یعنی به دست آوردن سرعت برخورد اتوبوس با زمین، و از همه مهم تر نرم افزار المان محدود آباکوس برای بخش دوم شبیه سازی، یعنی برخورد سازه با زمین و استخراج تغییرشکل های ایجاد شده در بدنه اتوبوس. با توجه به اندازه بزرگ سازه تحلیل شده و عدم دسترسی به ابرکامپیوترها، به استناد خود آیین نامه رول اور از روش معادل تست اصلی یعنی شبیه سازی تست رول اور روی مقطع-بدنه استفاده شده است. به دلیل عدم امکان تست عملی، نتایج حاصل از شبیه سازی به صورت کیفی با نتایج تجربی مربوط به کارهای مشابه مقایسه می گردد. در ادامه، با توجه به آن که تغییرشکل های ایجاد شده در سازه، از حد مجاز تعیین شده در استاندارد بیشتر می باشد، پیشنهاداتی برای افزایش استحکام سازه ارائه شده و با توجه به محدودیت ها و امکانات موجود در کارگاه های ساخت، به اصلاح سازه مورد نظر پرداخته شده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی