Skip to main content
SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri
سيدنادر شتاب بوشهري (استاد راهنما)
 
STUDENT
Nasrin Shah heidari
نسرين شاه حيدري

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Selection of the street expansion projects in urban transportation network
The importance of the traortation and its role as one of the most essential foundations of national economy has been well established. One of the issues within the field of traortation is the selection of the traortation investment projects amongst which the selection of the projects dealing with the construction of the new streets or the expansion of the existing streets is of great interest. Although much research has been dedicated to the above-mentioned area, none has solely focused upon the expansion of the streets existing within the urban traortation network. The prime objective of the current study is to select a set of streets within the urban traortation network to enable the expansion purposes (e.g. in terms of budget constraint) as well as to optimize the travel time within the network. To fulfill the aforementioned goal, a mathematical model for the selection of projects within the urban network is proposed for the situations in which merely the expansion of the existing streets is required. Then, an innovative algorithm is introduced to determine the set of candidate streets for expansion purposes. Since the problem of project selection within the urban traortation system is an NP-hard problem from the solution perspective, with one of its most time demanding components being the solution of the traffic assignment sub-problem, and given that the expansion of the existing streets does not change the body and topology of the base network, an innovative algorithm is proposed to solve the traffic assignment problem in this situation, followed by the particle swarm optimization meta heuristic algorithm to solve the project selection model.
چکيده نقش و اهميت بخش حمل‌و‌نقل بر هيچ کس پوشيده نيست و همگان بر اين باروند که حمل‌و‌نقل يکي از مهم ترين ارکان اقتصاد ملي محسوب مي‌شود که به دليل داشتن نقش زير بنايي، تاثير فراواني بر فرايند رشد اقتصادي هر کشوري دارد. يکي از مسائل مطرح در حوزه حمل‌و‌نقل، انتخاب پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري حمل‌و‌نقل مي‌باشد. اين مسئله براي متوليان حوزه حمل‌و‌نقل بسيار حائز اهميت است. زيرا آن‌ها همواره پروژه‌هاي بالقوه بسياري را در دست بررسي دارند که به دليل اهداف و محدوديت‌هاي مختلف، ارزيابي و انتخاب آن‌ها با پيچيدگي روبرو مي‌باشد. به دليل حساسيت سيستم حمل‌و‌نقل و تاثير قابل توجه آن بر زندگي عموم مردم، اقتضا مي‌نمايد که فرآيند برنامه‌ريزي و انتخاب پروژه در اين حوزه با رعايت توجه و دقت کافي به انواع تاثيرات آن انجام پذيرد. يکي از زير فصل‌هاي انتخاب پروژه‌هاي حمل‌و‌نقل در ارتباط با پروژه‌هاي ساخت خيابان‌هاي جديد و يا تعريض خيابان‌هاي موجود است. تحقيقات زيادي در زمينه ارزيابي پروژه‌هاي ساخت و يا تعريض خيابان‌ها در شبکه حمل‌و‌نقل شهري انجام شده است. در تمامي تحقيقاتياد شده، "ساخت خيابان ‌هاي جديد" و يا "ساخت خيابان‌هاي جديد و تعريض خيابان‌هاي موجود به طور همزمان" مورد توجه قرار گرفته است و تقريبا هيچ کدام از پژوهش‌هاي انجام گرفته، ارزيابي پروژه‌هاي تعريض خيابان‌ها در شبکه حمل‌و‌نقل شهري را به تنهايي در نظر نگرفته اند. در اين پايان نامه، هدف انتخاب مجموعه خيابان‌هايي از شبکه حمل‌و‌نقل شهري براي تعريض است به گونه اي که ضمن امکان پذير بودن تعريض اين مجموعه خيابان‌ها (مثلاَ از ديدگاه بودجه تعريض) زمان سفر در شبکه تا حد امکان بهبود يابد. به همين منظور، ابتدا يک مدل رياضي جهت انتخاب پروژه در شبکه خيابان‌هاي شهري در حالتي که تنها تعريض خيابان‌هاي شبکه مورد نظر باشد، معرفي شده است. سپس يک الگوريتم ابتکاري جهت تعيين مجموعه خيابان‌هاي کانديد جهت تعريض ارائه گشته است. از آنجا که مسئله انتخاب پروژه در شبکه‌هاي حمل‌و‌نقل، از ديدگاهحل از نوع مسائل NP-hard است و يکي از زمان بر ترين قسمت‌ها در حل اين مسئله، حل زير مسئله تخصيص ترافيک است و با توجه به اين موضوع که تعريض خيابان‌هاي موجود در شبکه، پيکره و توپولوژي شبکه مبنا را تغيير نمي دهد، يک الگوريتم ابتکاري براي حل مسئله تخصيص ترافيک در اين حالت، پيشنهاد شده است و در آخر از الگوريتم‌هاي فراابتکاري تجمع ذرات و تکاملي کوانتوم جهت حل مدل انتخاب پروژه تعريض، استفاده گرديده است و نتايج آن‌ها باهم مقايسه گشته و نشان داده شد که الگوريتم تجمع ذرات در مقايسه با الگوريتم تکاملي کوانتوم، در زمان‌هاي تقريبا برابر، نتايج بهتر و نزديک به بهينه ارائه مي‌‌دهد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی