Skip to main content
SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri
سیدنادر شتاب بوشهری (استاد راهنما)
 
STUDENT
Nasrin Shah heidari
نسرین شاه حیدری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Selection of the street expansion projects in urban transportation network
The importance of the traortation and its role as one of the most essential foundations of national economy has been well established. One of the issues within the field of traortation is the selection of the traortation investment projects amongst which the selection of the projects dealing with the construction of the new streets or the expansion of the existing streets is of great interest. Although much research has been dedicated to the above-mentioned area, none has solely focused upon the expansion of the streets existing within the urban traortation network. The prime objective of the current study is to select a set of streets within the urban traortation network to enable the expansion purposes (e.g. in terms of budget constraint) as well as to optimize the travel time within the network. To fulfill the aforementioned goal, a mathematical model for the selection of projects within the urban network is proposed for the situations in which merely the expansion of the existing streets is required. Then, an innovative algorithm is introduced to determine the set of candidate streets for expansion purposes. Since the problem of project selection within the urban traortation system is an NP-hard problem from the solution perspective, with one of its most time demanding components being the solution of the traffic assignment sub-problem, and given that the expansion of the existing streets does not change the body and topology of the base network, an innovative algorithm is proposed to solve the traffic assignment problem in this situation, followed by the particle swarm optimization meta heuristic algorithm to solve the project selection model.
نقش و اهمیت بخش حمل‌و‌نقل بر هیچ کس پوشیده نیست و همگان بر این باروند که حمل‌و‌نقل یکی از مهم ترین ارکان اقتصاد ملی محسوب می‌شود که به دلیل داشتن نقش زیر بنایی، تاثیر فراوانی بر فرایند رشد اقتصادی هر کشوری دارد. یکی از مسائل مطرح در حوزه حمل‌و‌نقل، انتخاب پروژه‌های سرمایه‌گذاری حمل‌و‌نقل می‌باشد. این مسئله برای متولیان حوزه حمل‌و‌نقل بسیار حائز اهمیت است. زیرا آن‌ها همواره پروژه‌های بالقوه بسیاری را در دست بررسی دارند که به دلیل اهداف و محدودیت‌های مختلف، ارزیابی و انتخاب آن‌ها با پیچیدگی روبرو می‌باشد. به دلیل حساسیت سیستم حمل‌و‌نقل و تاثیر قابل توجه آن بر زندگی عموم مردم، اقتضا می‌نماید که فرآیند برنامه‌ریزی و انتخاب پروژه در این حوزه با رعایت توجه و دقت کافی به انواع تاثیرات آن انجام پذیرد. یکی از زیر فصل‌های انتخاب پروژه‌های حمل‌و‌نقل در ارتباط با پروژه‌های ساخت خیابان‌های جدید و یا تعریض خیابان‌های موجود است. تحقیقات زیادی در زمینه ارزیابی پروژه‌های ساخت و یا تعریض خیابان‌ها در شبکه حمل‌و‌نقل شهری انجام شده است. در تمامی تحقیقاتیاد شده، "ساخت خیابان ‌های جدید" و یا "ساخت خیابان‌های جدید و تعریض خیابان‌های موجود به طور همزمان" مورد توجه قرار گرفته است و تقریبا هیچ کدام از پژوهش‌های انجام گرفته، ارزیابی پروژه‌های تعریض خیابان‌ها در شبکه حمل‌و‌نقل شهری را به تنهایی در نظر نگرفته اند. در این پایان نامه، هدف انتخاب مجموعه خیابان‌هایی از شبکه حمل‌و‌نقل شهری برای تعریض است به گونه ای که ضمن امکان پذیر بودن تعریض این مجموعه خیابان‌ها (مثلاَ از دیدگاه بودجه تعریض) زمان سفر در شبکه تا حد امکان بهبود یابد. به همین منظور، ابتدا یک مدل ریاضی جهت انتخاب پروژه در شبکه خیابان‌های شهری در حالتی که تنها تعریض خیابان‌های شبکه مورد نظر باشد، معرفی شده است. سپس یک الگوریتم ابتکاری جهت تعیین مجموعه خیابان‌های کاندید جهت تعریض ارائه گشته است. از آنجا که مسئله انتخاب پروژه در شبکه‌های حمل‌و‌نقل، از دیدگاهحل از نوع مسائل NP-hard است و یکی از زمان بر ترین قسمت‌ها در حل این مسئله، حل زیر مسئله تخصیص ترافیک است و با توجه به این موضوع که تعریض خیابان‌های موجود در شبکه، پیکره و توپولوژی شبکه مبنا را تغییر نمی دهد، یک الگوریتم ابتکاری برای حل مسئله تخصیص ترافیک در این حالت، پیشنهاد شده است و در آخر از الگوریتم‌های فراابتکاری تجمع ذرات و تکاملی کوانتوم جهت حل مدل انتخاب پروژه تعریض، استفاده گردیده است و نتایج آن‌ها باهم مقایسه گشته و نشان داده شد که الگوریتم تجمع ذرات در مقایسه با الگوریتم تکاملی کوانتوم، در زمان‌های تقریبا برابر، نتایج بهتر و نزدیک به بهینه ارائه می‌‌دهد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی