Skip to main content
SUPERVISOR
SeyedReza Hejazi taghanaki
سیدرضا حجازی طاقانکی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Golnazsadat Etezadipourmoghadam
گلنازسادات اعتضادی پورمقدم

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395
In many countries, the electricity industry is turning from monopoly structure to competitive environment. In this process, which is known by the general title of restructuring of the electricity industry, different countries are moving with different models to make this industry competitive. Restructuring in the electricity industry has affected various issues in the operation and planning in this field, and new issues have arisen in these areas. In the competitive environment of the electricity industry and with the emergence of different energy markets, one of the important issues which plays a key role in the utilization and profitability of generation companies is the electricity pricing. Given the fact that competitiveness and incomplete information are two inseparable features of the electricity market, these factors have been taken into account in this thesis; and for pricing at different power consumption intervals; a game theory approach has been implemented. In addition, in recent years the increasing need of resources, especially electricity, and on the other hand, issues such as the reduction of fossil fuel reserves, increased greenhouse gas emissions and global warming, fuel prices and so on. Demand side management has been considered as a strategy to reduce and control energy consumption. In Iran, since 2007, pricing policies which control consumers' consumption have been on the agenda of the electricity distribution company. In this study, by modeling the structure of the Manufacturer-retailer supply chain for the Iran's electricity industry and considering three models of collaboration among the members of the supply chain, we tried to investigate the effect of equilibrium pricing on consumer's consumption behavior and we provide some strategies to reform customer's consumption. Keywords : Power (Energy) Pricing, Power (Energy) Supply Chain, Game Theory, Demand Side Management, Demand Response, Consumption Reform, Nash, Stackelberg, Centralized model.
ساختار صنعت برق در بسیاری از کشورهای جهان در حال گذار از فضای انحصاری به فضای رقابتی است. در این فرآیند که تحت عنوان کلی تجدید ساختار در صنعت برق پیگیری می‌شود، کشورهای مختلف با مدل‌های متفاوتی در جهت رقابتی نمودن این صنعت در حال حرکتند. تجدید ساختار در صنعت برق مسائل مختلف بهره‌برداری و برنامه‌ریزی صنعت برق را تحت تأثیر قرار داده است و مسائل جدیدی نیز در این حوزه‌ها متولد شده‌اند. در فضای رقابتی صنعت برق و با شکل‌گیری بازارهای مختلف برای انرژی، یکی از مسائل با اهمیت که نقش کلیدی را در بهره‌برداری و سودآوری شرکت‌های تولیدی ایفا می‌کند، مسئله قیمت‌گذاری برق می‌باشد. با توجه به این واقعیت که رقابتی بودن و اطلاعات ناکامل، دو ویژگی جدایی‌ناپذیر بازار برق می‌باشد، در تعریف این پایان‌نامه به آن توجه شده و برای قیمت‌گذاری در بازه‌های مختلف برق رویکرد نظریه بازی‌ها به کار گرفته شه است. علاوه بر موارد فوق در سال‌های اخیر با توجه به افزایش نیاز دنیا به منابع به خصوص انرژی الکتریکی و از طرف دیگر توجه به مسائلی از قبیل کاهش ذخایر منابع فسیلی، افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مسئله گرم شدن زمین، افزایش قیمت سوخت و ... مدیریت سمت تقاضا به عنوان راهکاری برای کاهش و کنترل میزان مصرف انرژی مورد توجه قرار گرفته است. در ایران از سال 1386 سیاست‌های قیمت‌گذاری در جهت کنترل مصرف مصرف‌کنندگان در دستور کار شرکت توزیع برق قرار گرفت. در این پژوهش با مدل‌سازی ساختار زنجیره تأمین تولیدکننده-خرده‌فروش برای صنعت برق ایران و مد نظر قرار دادن سه مدل همکاری میان اعضای زنجیره تأمین برق سعی گردیده تا اثر قیمت‌گذاری تعادلی بر روی رفتار مصرف‌کنندگان مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهایی به منظور اصلاح الگوی مصرف برق ارائه گردد. کلمات کلیدی: قیمت‌گذاری برق، زنجیره تأمین برق، نظریه بازی‌ها، مدیریت سمت تقاضا، پاسخگویی بار، اصلاح الگوی مصرف، مدل نش، مدل استکلبرگ، مدل متمرکز

ارتقاء امنیت وب با وف بومی