Skip to main content
SUPERVISOR
Javad Askari,Jafar Soltani zamani
جواد عسگری مارنانی (استاد مشاور) جعفر سلطانی زمانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mojtaba Amirshekari
مجتبی امیرشکاری زرنو

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384
This thesis describes the sensorless sliding-mode speed tracking control of five-phase interior permanent magnet motor drives taking iron loss into account. First, based on input-output feedback linearization control method and using differential geometry, a nonlinear controller is derived. The controller provides the reference voltage of a five-phase, two-level, SVM-PWM inverter, which feeds the machine. In this case, the goal is speed tracking based on control strategies such as maximum torque per ampere (MTPA) or loss minimization. In addition, it is desirable that the machine operates in field weakening region. Then, considering parametric uncertainties, the drive system is stabilized using sliding mode control and adaptive control theories, separately. Moreover, a sliding mode observer is developed for estimating the motor speed and rotor position. The observer uses the voltages and currents in stationary coordinates. The effectiveness and validity of proposed controllers are verified by computer simulations.
در این پایان نامه کنترل مقاوم موتور سنکرون مغناطیس دائم درونی پنج فاز بدون نمونه بردار مکانیکی مورد بررسی قرار می گیرد. در ابتدا با استفاده از تئوری های خطی سازی با فیدبک متعارف و به کمک هندسه دیفرانسیلی، کنترل کننده هایی برای کنترل تعقیب سرعت ماشین فوق طراحی می گردد. خروجی کنترل کننده های طراحی شده، ولتاژ مرجع فرمان دهنده به اینورتر مدولاسیون بردار فضایی پنج فاز دو سطحی را تشکیل می دهند. در این حالت هدف برقراری استراتژی ماکزیمم گشتاور به جریان و یا برقراری استراتژی مینیمم‌سازی تلفات است. مطلوب این است که سیستم در ناحیه تضعیف شار نیز کنترل تعقیب سرعت را انجام دهد. سپس با فرض وجود نامعینی در ماشین با استفاده از کنترل کننده های طراحی شده بر مبنای تئوری های کنترل مد لغزشی ویا کنترل تطبیقی حالت، سیستم کنترل درایو نسبت به نامعینی در پارامترهای الکتریکی و مکانیکی پایدار می گردد. در پایان با استفاده از ولتاژها و جریان های موتور در دستگاه ساکن، سرعت و موقعیت روتور به وسیله یک تخمین زن لغزشی تخمین زده می شود. کارایی و کیفیت سیستم های کنترل درایو پیشنهادی طی شبیه سازی هایی تحت آزمون قرار می گیرد. نتایج به دست آمده از شبیه سازی ها به خوبی پایداری و مقاوم بودن سیستم های کنترل درایو فوق را حتی در حالت عدم وجود نمونه بردار مکانیکی سرعت و موقعیت نشان می دهند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی