Skip to main content
SUPERVISOR
Ghasem Moslehi,Mohammad ReisiNafchi
قاسم مصلحی (استاد مشاور) محمد رئیسی نافچی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Pouria Arsalani
پوریا ارسلانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396

TITLE

Solving the integrated train formation and shipment path optimization in single-block trains
Railcars are known as the heart of the freight rail traortation industry. Hence, any improvement in their operations can lead to a sharp reduction in various operating costs, such as shunting cost, handling cost, traortation delays, and etc. One of the most important operations on railcars is blocking and routing their traortation. Railway companies are always faced with challenging decisions of which block should be formed for the shipments across different Origin-Destination pairs (O-D pair) and which block should be traorted to minimize the traortation cost as well as reclassification costs. Also, it is necessary to determine train services and their frequencies.
واگن‌ها به عنوان قلب حمل بار در صنعت حمل و نقل ریلی شناخته می‌شوند. از این رو، هرگونه بهبود بر روی عملیات مربوط به آنها می‌تواند باعث کاهش شدید هزینه‌های عملیاتی مختلف مانند عملیات مانور، جابه‌جایی محموله‌ها، تأخیرات و ... شود. یکی از مهمترین عملیاتی که بر روی واگن‌ها انجام می‌شود بلوک‌بندی و مسیریابی حرکت آنها است. همواره شرکت‌های حمل و نقل ریلی با این چالش مواجه هستند که چه بلوکی برای حمل محموله‌های بین دو محوطه باید تشکیل شود و همچنین این بلوک از چه مسیری باید حمل شود و نحوه‌ کلاس‌بندی مجدد آنها در محوطه‌های بین راهی چگونه باشد تا هزینه‌های حمل و نقل محموله‌ها و عملیات مانوری محوطه‌ها کمترین مقدار ممکن را در پی داشته باشد. علاوه بر این، باید مشخص شود که بین کدام جفت محوطه‌ها باید خدمت‌‌دهی قطار انجام شود و تعداد این قطارها نیز تعیین گردد. به این مسئله، تشکیل قطار گفته می‌شود. در طرح تشکیل قطار، باید محدودیت‌های زیر ساختی و عملیاتی مانند ظرفیت محوطه‌های کلاس‌بندی، تعداد خطوط مرتب‌سازی موجود در هر محوطه و ... نیز رعایت شود.

تحت نظارت وف ایرانی