Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad Ebrahimi,Sayed Morteza Saghaian nejad esfahani
محمد ابراهیمی (استاد مشاور) سیدمرتضی سقائیان نژاداصفهانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Loghman Samani
لقمان سامانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390
witched reluctance motors have received great attention for domestic and industrial applications over the past two decades. The disadvantage, however, is their inherent torque ripple due to their protruding motor stator and rotor poles. To overcome this drawback, useful control methods have been recently proposed, which may be kashida; TEXT-ALIGN: justify; LINE-HEIGHT: normal; TEXT-KASHIDA: 0%; MARGIN: 0cm 0cm 0pt; unicode-bidi: embed; DIRECTION: ltr" torque, the total torque cannot be adjusted at all times within the hysteresis band cycle, which leads to increased torque ripple and reduced control accuracy. This is because the average torque in this case starts to reduce and to deviate from the reference. Four-level converters are, therefore, used both to enhance the current slope at the initial moment and to reduce the current along the conduction of the single phase due to the increased back emf. In fast excitation, DC link voltage (V DC ) and boost voltage (V B ) are supplied to phase winding. A number of problems arise when the speed increases. One such problem is the reduced excitation time which makes it difficult for the desired phase current to build up. Another is the larger torque ripple at higher motor speeds. However, the boost voltage of the 4-level topology breaks through voltage limitation, quickly building up the excitation current and rising voltage when current and torque decrease. The disadvantages of this converter include the low power factor and in most of convertors, controlling of boost capacity is important problem. To control of it the phase voltage should be increased when voltage increase is not necessity until boost capacity be discharged. In proposed converters, when the current falls due to increasing back emf voltage, V DC + V B voltage excites the phase to prevent torque reduction. Additionally, current pulsing is prevented by drawing current from the source at times when the voltage source is capable of providing the required current, a process which leads to reduced current amplitude and improved power factor Keywords: Direct Instantaneous Torque Control (DITC) , Hysteresis control, power factor ,Switched Reluctance Motor.
تقاضا برای درایوهای الکتریکی با قیمت کم و بازده بالا در مصارف صنعتی و خانگی رو به افزایش است. موتور سوئیچ رلکتانس دارای ویژگی های خوبی مانند عدم وجود مغناطیس دائم، سیستم خنک‌کنندگی ساده، عملکرد خوب در رنج وسیعی از سرعت است که این مزایا باعث کم شدن هزینه تولید این موتور می شوند. علاوه بر این، در موتور سوئیچ رلکتانس سیم‌پیچی تنها بر روی استاتور و به صورت متمرکز قرار دارد. روتور بدون سیم‌پیچی و مغناطیس دائم است. در نتیجه این موتور دارای زمان شتاب گیری کم و گشتاور راه اندازی بالا است بنابراین این موتور یک گزینه مناسب برای سیستم محرک در خودروهای الکتریکی است. مشخصه شار این موتور تابع غیرخطی از جریان استاتور و موقعیت روتور است. گشتاور الکترومغناطیسی در موتور سوئیچ رلکتانس از مجموع گشتاور فازها به دست می آید و هر فاز به طور مستقل کنترل می شود. مشخصه غیرخطی و سازوکار تولید گشتاور غیرپیوسته باعث ایجاد ریپل گشتاور در موتور سوئیچ رلکتانس می شود. ریپل گشتاور معمولا در ناحیه کموتاسیون به وجود می آید. به منظور چیره شدن بر ریپل گشتاور، روش های کنترل مفیدی در سال های اخیر پیشنهاد شده است. دو روش کنترل گشتاور وجود دارد مستقیم و غیرمستقیم. در روش مستقیم از توابع اشتراک گشتاور استفاده می شود که ریپل جریان با استفاده از پروفایل جریان مینیمم می شود. اما این پروفایل ها حجم زیادی از حافظه موجود در سیستم میکروکنترلر را می گیرند. روش مستقیم استفاده از کنترل مستقیم گشتاور لحظه ای است. با استفاده از کنترل مستقیم گشتاور لحظه ای قابلیت کنترل مستقیم گشتاور لحظه ای فراهم می شود که منجر به کاهش ریپل گشتاور می شود. در سرعت های بالا به این دلیل که جریان زمان کافی ندارد تا وارد باند شود و هم چنین وجود نیروی محرکه برگشتی قابل‌توجه در سرعت های بالا ولتاژ موثر بر روی هر فاز کاهش پیدا می کند گشتاور موتور نمی تواند گشتاور مرجع را دنبال کند و گشتاور ریپل پیدا می کند. تاکنون مبدل هایی برای غلبه بر محدودیت ولتاژ ارائه شده است تا ولتاژ را در زمان های خاصی افزایش دهند که در نتیجه آن جریان زود وارد باند می شود اما در اکثر این مبدل ها برای کنترل خازن بوست باید در زمان هایی که افزایش ولتاژ مورد نیاز نیست باید ولتاژ فاز را افزایش دهیم تا خازن بوست دشارژ شود و این مبدل ها از ضریب توان نسبتا پایینی برخوردار هستند. در این پایان‌نامه مبدلی پیشنهاد شده است که علاوه بر از بین بردن محدودیت ولتاژ در سرعت های بالا باعث بهبود ضریب توان می شود و خازن بوست نیاز به هیچ گونه کنترلی ندارد و ولتاژ آن حداکثر تا ولتاژ لینک بالا می رود. در لحظاتی که منبع توانایی تامین ولتاژ را دارد جریان از منبع کشیده می شود و این دامنه جریان منبع را کاهش و ضریب توان را بهبود می دهد. نتایج شبیه‌سازی برای بررسی عملکرد و مقایسه بین مبدل های مختلف به کمک نرم‌افزار MATLAB/SIMULINK بیان‌شده‌اند. برای تایید نتایج شبیه‌سازی، نتایج عملی نیز با استفاده از پردازنده 28335Experimenter Kit F و نرم‌افزار PSIM به دست آمده‌اند. کلمات کلیدی: موتور سوئیچ رلکتانس - کنترل گشتاور بر اساس DITC - ضریب توان

ارتقاء امنیت وب با وف بومی