Skip to main content
SUPERVISOR
Mohsen Esfahanian,Saeed ZeiaeiRad,Mostafa Ghayour
محسن اصفهانیان (استاد راهنما) سعید ضیائی راد (استاد راهنما) مصطفی غیور (استاد مشاور)
 
STUDENT
Ali Rahravi
علی رهروی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384
Working as supports, journal bearing are usually used in rotating machines. Different shear stress in different parts of the lubricant leads to the creation of a hot spot on the rotor which inside the journal bearing position. Since local heat is formed, at the heat transfer should be taken into account in order to analysis the rotor dynamic in this case. In this thesis, the force and thermal effects of the journal bearing have been investigated on the basis of the finite element model. For analyzing the problem, equivalent damping and stiffness coefficients have been calculated. By calculating the equivalent heat moments thermal effects for journal bearing has been taken into account in the rotor vibration equations. The 3D model of finite elements has been used to solve the equation of heat transfer. In order to model the rotor in dynamic analysis, the 3D beam element has been used. The general algorithm of the program is a transient solution. The transient solution of the transient of the rotor vibration and heat is included in each time step. A sample of a real rotor system and journal bearings have been considered to confirm the validity while the results of the program have been compared with the results taken from the date available.
در ماشین‌های دوار به طور معمول از یاتاقان ها به عنوان تکیه گاه استفاده می شود. اختلاف تنش برشی در نقاط مختلف روانکار، منجر به ایجاد یک ناحیه داغ بروی روتور درون یاتاقان خواهد شد. به دلیل تولید گرمای موضعی در محل یاتاقان بررسی دینامیک روتور در این حالت با مبحث انتقال حرارت درگیر است. در این پایان‌نامه اثرات حرارتی و نیرویی یاتاقان به روش اجزا محدود مدل شده است. در تحلیل مساله، ضرایب سختی واستهلاک یاتاقان محاسبه شده است. اثرات حرارتی توزیع دمای متفاوت به عنوان گشتاورهای حرارتی معادل، در معادلات ارتعاش روتور وارد شده‌اند. برای حل انتقال حرارت از مدل سه بعدی اجزای محدود استفاده شده است. برای مدل‌سازی شافت روتور نیز در تحلیل دینامیکی، از المان تیر سه بعدی استفاده شده است. الگوریتم کلی مساله یک حل گذرا است و در هر گام زمانی شامل حل گذرای انتقال حرارت و ارتعاش روتور می‌باشد. برای صحت سنجی مثالی از یک سیستم روتور و یاتاقان های واقعی در نظر گرفته شده و جواب های بدست آمده از برنامه ها را با نتایج روتور مذکور مقایسه شده اند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی