Skip to main content
SUPERVISOR
علیرضا سفیانیان (استاد راهنما) وحید عابدین پور (استاد مشاور)
 
STUDENT
Peyman Amiri
پیمان امیری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده منابع طبیعی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396
Tourism is currently the largest and fastest growing industry in the world. In 2017, more than 1.3 billion people traveled and the total revenue of this large industry reached $ 1.23 trillion. The growth and development of tourism requires the planning and implementation of effective strategies in various fields of tourism. In this regard, the first step in the development of tourism in each region is to determine the tourist attractions in it. In the present study, using ISM model, key indicators for strategic planning in the field of tourism in Isfahan were modeled. Using the opinion of experts, 40 key indicators that had the most relationship with tourism in Isfahan and also with themselves as a system were selected. Then, using the opinions of the same experts, the type of relationship and their influence and effectiveness in the form of self-structural interaction matrix were determined. Using the information obtained from the self-interaction matrix, matrices 0 and 1 were created for the indices. The final access matrix was obtained by considering the percentage of impact and effectiveness of each index. Among the indicators, the indicators of "urbanization, planning and construction", "economic structure" and "cultural and historical heritage" were the most influential indicators. The "economic profitability" index was also the most influential index. Then, by developing the initial and effective set for the indicators, the levels of each index were obtained. Using the obtained levels, an interpretive structural model was obtained in six levels for the planning system. At its highest levels, indicators such as "Tourism Demand Structure", "Tourism Planning", Tourist and Visitor Satisfaction "," Infrastructure Development "," Economic Impact of Tourism Activities "and" Development of Legal Structure "were at the highest levels. At the lower levels of the model, indicators such as "social equality", "quality of the planning process", "population income level", "education" and "health" were at the lowest level. Using the relationships obtained in the final access section, fuzzy relationships were applied considering the strength of the relationships in the fuzzy binary matrix. Then, by converting the numbers of this matrix to numbers 1 to 3 and the potential effect (P) in MICMAC software, graphs and maps of relationships between indicators were obtained. Then, using the chart of direct effects of the indicators, four areas of the chart including autonomous indicators, dependent indicators, linkage indicators and independent indicators of the planning system were identified. The ISM model defines the hierarchy of actions taken by managers to maximize the impact of these indicators for the successful implementation of their strategic planning. MICMAC analysis shows some of the indicators that need attention from managers due to their dependency and motivation. Keywords: Strategic Planning, Sustainable Tourism, Structural Interpretive Model, MICMAC Softwar.
گردشگری در حال حاضر بزرگترین و سریع الرشد‌ترین صنعت در جهان است. در سال ???? میلادی بیش از ?/? میلیارد نفر سفر کردند و مجموع درآمد این صنعت بزرگ به ??/? تریلیون دلار رسید. رشد و توسعه گردشگری نیازمند برنامه‌ریزی و اجرای راهبردهای کارآمد در زمینه‌های مختلف گردشگری است. در این راستا نخستین گام در توسعه گردشگری هر منطقه تعیین جاذبه‌های گردشگری موجود در آن می‌باشد. در پژوهش حاضر با استفاده از مدل ISM شاخص‌های کلیدی برای برنامه ریزی استراتژیک در زمینه گردشگری شهر اصفهان مورد مدلسازی قرار گرفت. با استفاده از نظر کارشناسان تعداد ?? شاخص کلیدی که بیشترین روابط را با گردشگری شهر اصفهان و نیز با خود به عنوان یک سیستم را داشتند انتخاب شدند. سپس با استفاده از نظرات همان کارشناسان نوع رابطه و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری آنها در قالب ماتریس خود تعاملی ساختاری مشخص شد. با استفاده از اطلاعات به دست آمده از ماتریس خودتعاملی، ماتریس ? و ? برای شاخص ها ایجاد شد. ماتریس دسترسی نهایی با در نظر گرفتن درصد تأثیرگذاری و تأثیرپذیری هر شاخص به دست آمد. در میان شاخص ها، شاخص های "شهری شدن، برنامه ریزی و ساخت و ساز"، "ساختار اقتصادی" و "میراث فرهنگی و تاریخی" تأثیرگذارترین شاخص ها به دست آمدند. شاخص "سودآوری اقتصادی" نیز تأثیرپذیرترین شاخص به دست آمد. سپس با توسعه مجموعه مقدم و متأثیر برای شاخص ها، سطوح هر شاخص به دست آمد. با استفاده از سطوح به دست آمده، مدل ساختاری تفسیری در شش سطح برای سیستم برنامه ریزی به دست آمد. که در بالاترین سطوح آن شاخص هایی چون "ساختار تقاضای گردشگری"، "برنامه ریزی گردشگری"، رضایت گردشگران و بازدیدکنندگان"، "توسعه زیرساخت ها"، "اثرات اقتصادی فعالیت های گردشگری" و "توسعه ساختار قانونی" در بالاترین سطح قرار گرفتند. در سطوح پایین مدل شاخص هایی چون "برابری اجتماعی"، "کیفیت فرآیند برنامه ریزی"، "سطح درآمد جمعیت"، "تحصیلات" و "سلامت" در پایین ترین سطح قرار گرفتند. با استفاده از روابط به دست آمده در بخش دسترسی نهایی، روابط فازی با در نظر گرفتن قدرت روابط در ماتریس دودویی فازی اعمال شدند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی