Skip to main content
SUPERVISOR
Lohrasb Faramarzi,Hamid Hashemalhosseini
لهراسب فرامرزی (استاد راهنما) حمید هاشم الحسینی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mahdi Sanei
مهدی صانعی آرانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389

TITLE

Studing the Factors Causing Crack in Segment with Parbicular Approch to Incorect Estimate of In Situ Stress Ratio - Case Study Golab Water Conveyance Tunnel
Golab water transmission tunnel which is 4.5m in excavation diameter and about 10358 m long is excavated for roviding water to the cities of Kashan and Aran Bidgol from Zayandeh Rood regulatory dam. This tunnel is located in a region about 120 K.m away from the west of Isfahan and 50 K.m away from the north of shahr-e-Kord. considering the reasons of crack in the segment of this tunnel with special attention to the estimation of the ratio of the ratio of in situ stress in excavating place of tunnel is the main goal of this study. the rock masses of the tunnel route is studied according to the samples taken from 10 drilled bore holes along tunnel and field studies. Morever, the critical cross section of the tunnel route was determined by kashida; TEXT-ALIGN: justify; LINE-HEIGHT: 90%; TEXT-KASHIDA: 0%; MARGIN: 0cm 0cm 0pt" UDEC discontinuos setting software was used for determining the load upon the segmental covering and modeling them because the route of Golab water transmission tunnel is through weak, layer and fracture rocks. The segments of the tunnel were simulated in one ring, four pieces and in three dimensional by ABAQUS continuos setting software. The amount of load upon the segemental covering was determined by UDEC software and performed on the segments simulated in ABAQUS software. The analysis of sensitivity was done on the in situ stress ratio, deformation module of rock mass and the thickness of the segment. The obtained results Showed that when the thickness of the segment increases from 25 cm to 30 cm, the amount of generated stress and displacement in segmental ring reduce 21.2%. However, the increase of the thickness didn’t prevent breaking the segment when the deformation module of rock mass was 1.5 Gpa and the in situ stress ratio was 0.5. Eventually, the reaction of the segments was studied according to change of these three parameters after considering the obtained results from the numerical modellings. Then, the reasons of the segment failour and the required strategies for preventing the failour of the segmental covering within mentioned limit, which had weak layers(schist) and was squeezing alot, were determined
تونل انتقال آب گلاب با قطر حفاری 5/4 متر و طول حدود 10358 متر به منظور آبرسانی به شهرستان های کاشان ، آران و بیدگل از محل سد تنظیمی زاینده رود حفر شده است . این تونل در منطقه ای ، حدود 120 کیلومتری غرب استان اصفهان و 50 کیلومتری شمال شهرکرد قرار گرفته است. هدف اصلی این تحقیق ، بررسی عوامل ترک خوردگی در سگمنت تونل انتقال آب گلاب با نگرش ویژه به تخمین نسبت تنش های برجا در منطقه ی حفر تونل است. با توجه به برداشت های انجام شده در 10 گمانه ی حفرشده در مسیر تونل و مطالعات صحرایی ، توده سنگهای مسیر تونل مورد مطالعه قرار گرفت . هم چنین مقطع بحرانی مسیر تونل با انجام طبقه بندی مهندسی سنگ با روش های تجربی نظیر RQD,RMR,Q,RSR تعیین شد. با توجه به اینکه مسیر تونل انتقال آب گلاب از میان سنگهای ضعیف، لایه ای و درزه دار عبور می کند برای تعیین بارهای وارده بر پوشش سگمنتی و مدل سازی آنها از نرم افزار محیط ناپیوسته UDEC استفاده گردید و سگمنت های تونل نیز به صورت یک رینگ چهار قطعه ای به شکل سه بعدی در نرم افزار محیط پیوسته ی ABAQUS شبیه سازی شدند. مقادیر بارهای وارده بر پوشش سگمنتی از طریق نرم افزار UDEC تعیین شده و بر روی سگمنت های شبیه سازی شده در نرم افزار ABAQUS اعمال گردید. در این تحقیق آنالیز حساسیت بر روی نسبت تنش برجا ، مدول دگرشکل پذیری توده سنگ و ضخامت سگمنت انجام شد و نتایج این آنالیزها نشان داد که با افزایش ضخامت سگمنت از 25 سانتی متر به 30 سانتی متر مقدار تنش و جابه‌جایی به وجود آمده در رینگ سگمنتی 2/21% کاهش نشان می‌دهد ولی این افزایش ضخامت در شرایطی که مدول دگرشکل پذیری توده سنگ 5/1 گیگاپاسکال و نسبت تنش برجا 5/0 بود مانع از شکست سگمنت نمی‌شد. در نهایت پس از بررسی نتایج حاصل از مدل سازی های عددی ، واکنش سگمنت ها با تغییر این سه پارامتر بررسی شده ، و دلایل شکست سگمنت و هم چنین راهکار لازم برای جلوگیری از شکست پوشش سگمنتی در محدوده ی مورد نظر که دارای مچا‌له شوندگی زیاد و سطوح با لایه بندی ضعیف (تورق) بوده است، تعیین شد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی