Skip to main content
SUPERVISOR
Amirmozafar Amini,Ali Zeinal Hamadani
امیرمظفر امینی سدهی (استاد راهنما) علی زینل همدانی (استاد مشاور)
 
STUDENT
مریم اسماعیلی فلاح

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1382

TITLE

Study and assessment of factors affecting the success of rural cooperative companies & unions of Isfahan province.
The companies and rural co-operative unions were the first official co-operatives in the rural regions of Iran to help to development of these regions. These companies were presumably established after the land reform plan was executed in the country. Although these co-operatives companies can be active in all features of urban development and civilization, their major activities over the two decades, confined with marketing and commercial services, preparation of agricultural and manufacturing products, and slightly supply of credit services. The function of these co-operative has changed since theirs constitution. The main purpose of this research is to study effective factors which have made these unions successful, from 1994 to 2004. For this purpose, sampling companies were randomly selected based on multistage and network method, whereas the sample unions were studied by fully counting method. Finally 19 unions and 18 rural co-operative companies were studied some questionnaires were distributed and filled by 328 members of urban co-operative companies,93 directing board and manager of rural co-operative companies and 111 union managers and staff. In this research inter-organization and intra organization and structure variables which affected these companies performance and achievement were studied. The finding showed poor performance of these companies and unions. According to the current research, variable such as membership experience, co-operative structure, co-operative investment, enhance of member share, education, participation and level of training, awareness (ability) of members have a direct influence on companies' success. Whereas the other factors involving function of rural co-operative organization use of managers of high penetration in co-operative have a direct, but negative influence. The factors like share mean value of each member of each member, management experience; knowledge and age of people on success have indirect positive and the size of co-operative has indirect negative influence on co-operative companies. In co-operative unions, the variable such as use of educated managers, members share means value, enhance of members share and people knowledge on unions are direct and positive. Also the variables like genus, participation, awareness, membership experience in union, knowledge and management experience of people have indirect positive effects, but the age has indirect negative effect on success.
شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی روستائی اولین تعاونی‌های رسمی تشکیل شده در مناطق روستایی ایران هستند که پس از اجرای برنامه اصلاحات ارضی، با هدف کمک به توسعه مناطق روستائی، در کشور تشکیل شدند. گرچه این تعاونی‌ها می‌توانند در کلیه امور مربوط به توسعه و عمران روستائی فعالیت نمایند؛ اما عمده فعالیت‌های آنها به خدمات بازرگانی و بازاررسانی، تأمین نهاده‌های کشاورزی و تولیدی و ارائه خدمات اعتباری محدود گردیده است. بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی روستائی استان اصفهان در فاصله سالهای 1373 تا 1383 هدف اصلی این پژوهش می‌باشد. بدین منظور نمونه‌گیری شرکت‌ها به روش چند مرحله‌ای و خوشه‌ای انجام شد و در مورد اتحادیه‌ها تمام شماری به‌عمل آمد . در نهایت 19 اتحادیه و 18 شرکت تعاونی روستائی مورد بررسی قرار گرفته، پرسشنامه‌های ساخت یافته توسط 328 نفر از اعضا،93 نفر از ارکان و مدیران شرکتهای تعاونی روستائی و همچنین توسط 111 نفر از ارکان و مدیران اتحادیه‌ها تکمیل شد. در این پژوهش عوامل مؤثر بر موفقیت تعاونی‌ها درسه بعد درون سازمانی، برون سازمانی و ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. طبق یافته‌های پژوهش, عملکرد شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی روستائی ضعیف ارزیابی گردید. متغیر‌های سابقه‌ی عضویت در تعاونی، ساختار تعاونی، سرمایه‌ی تعاونی، رشد سهام هر عضو، سواد، مشارکت و سطح آموزش و آگاهی افراد، بر موفقیت شرکت‌های تعاونی تأثیر مثبت ومستقیم دارد. عملکرد سازمان تعاون روستائی ومنفعت طلبی مدیران بانفوذ درتعاونی نیز بر موفقیت شرکت‌های تعاونی تأثیر مستقیم اما منفی دارد. متغیر‌های میانگین سهام هر عضو، سابقه‌ی مدیریت، شناخت و سن افراد بر متغیر موفقیت بصورت مثبت اما غیر مستقیم ومتغیر اندازه تعاونی به شکل غیر مستقیم و منفی بر موفقیت تعاونی تأثیرگذار می‌باشد. در اتحادیه‌ی شرکت‌های تعاونی، تأثیر متغیرهای استفاده از مدیران تحصیلکرده، میانگین سهام هر عضو، رشد سهام اعضا و شناخت افراد بر موفقیت اتحادیه‌ها، مثبت و مستقیم است. همچنین متغیرهای جنس، مشارکت، آگاهی، سابقه‌ی عضویت در تعاونی، سواد و سابقه‌ی مدیریتی افراد, دارای تأثیر مثبت و غیر مستقیم و متغیر سن دارای تأثیر منفی غیر مستقیم بر متغیر موفقیت می‌‌‌باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی