شرکت های چند ملیتی نقشی کلیدی در سیستم اقتصاد جهانی بازی می کنند. در این مطالعه عوامل مؤثر بر ایجاد یک شرکت چند ملیتی ایرانی با رویکرد به صنعت خودرو بررسی می شود. در مدیریت یک شرکت خودروسازی چند ملیتی، عوامل بین المللی مختلفی مانند تعرفه ها، نرخ های تبادل، قوانین مالیات بر درآمد، و محدودیت های تجاری و رقابتی مانند توزیع جهانی تقاضا و ظرفیت، تأثیرات قابل توجه ای روی زنجیره تأمین جهانی خودرو دارند. به منظور کمک به مدیریت برای در نظر گرفتن تأثیر تغییرات این عوامل، در تصمیم گیری های مربوط به تولید، توزیع و سرمایه گذاری به طور یکپارچه ، یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح مختلط برای حل بهینه زنجیره تأمین جهانی خودرو توسعه داده شد. برای نشان دادن نقش عوامل بین المللی، از یک ساختار زنجیره تأمین ساده شده استفاده شده است تا تحلیل آن را پیچیده نکند. شبکه جهانی در نظر گرفته شده از چهار رده تأمین کنندگان قطعات، تولید کنندگان خودرو، مراکز توزیع، و مناطق تقاضا تشکیل شده است.