شرکت هاي چند مليتي نقشي کليدي در سيستم اقتصاد جهاني بازي مي کنند. در اين مطالعه عوامل مؤثر بر ايجاد يک شرکت چند مليتي ايراني با رويکرد به صنعت خودرو بررسي مي شود. در مديريت يک شرکت خودروسازي چند مليتي، عوامل بين المللي مختلفي مانند تعرفه ها، نرخ هاي تبادل، قوانين ماليات بر درآمد، و محدوديت هاي تجاري و رقابتي مانند توزيع جهاني تقاضا و ظرفيت، تأثيرات قابل توجه اي روي زنجيره تأمين جهاني خودرو دارند. به منظور کمک به مديريت براي در نظر گرفتن تأثير تغييرات اين عوامل، در تصميم گيري هاي مربوط به توليد، توزيع و سرمايه گذاري به طور يکپارچه ، يک مدل برنامه ريزي عدد صحيح مختلط براي حل بهينه زنجيره تأمين جهاني خودرو توسعه داده شد. براي نشان دادن نقش عوامل بين المللي، از يک ساختار زنجيره تأمين ساده شده استفاده شده است تا تحليل آن را پيچيده نکند. شبکه جهاني در نظر گرفته شده از چهار رده تأمين کنندگان قطعات، توليد کنندگان خودرو، مراکز توزيع، و مناطق تقاضا تشکيل شده است.