Skip to main content
SUPERVISOR
Hossein Hagh shenas
حسین حق شناس (استاد راهنما)
 
STUDENT
Shahrzad Khosravi samani
شهرزاد خسروی سامانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392
In present society, with population growth and increasing vehicle traffic, increment supply is not able to meet the traortation demand. Demand management procedures are efficient solutions for reducing traffic. This study examines improve the Bus and Taxi system area, complete metro lines, increase facilities in bike and encourage carpool for attraction policies and pricing into the central area, raise parking fee and odd, even restriction for defense policies in central area of Esfahan. For this purpose, dynamic system model is used because in compare to other models considering the causal relations, feedbacks between variables and delay or non-uniform effects of parameters in over time and these characteristics has become this method as a right method for long term evaluation. In this study, Information is gathered from existed information in Esfahan municipality and previous studies done in this subject. The policies run for ten years and ranked and rated based on the impact on three indicator contain air pollution, energy consumption and smooth of traffic. Moreover, the impacts of policies on the chosen type of traortation by people are indicated. Finally, some defense policies are combined with more effective attraction policies which the impacts of both types of policies assessed as a package of policies. Among the results of this study is in order complete metro lines, improve the bus system including BRT, increase facilities in bike, pricing into the central area, raise parking fee, improve the bus system, improve the taxi system, even, odd restriction and encourage carpool in reduce air pollution and energy consumption and increase smooth of traffic has been effective in central area of Esfahan in future. In combined policies in order “complete metro lines + pricing into the central area”, “improve the bus system including BRT + pricing into the central area”, “complete metro lines + even, odd restriction”, “improve the bus system including BRT + even, odd restriction” and “encourage carpool + pricing into the central area” in reduce air pollution and energy consumption and increase smooth of traffic has been effective in central area of Esfahan in future. Combined policies has been more effective than single policies in increase smooth of traffic and reduce air pollution and energy consumption. Except “encourage carpool + pricing into the central area” the other combined policies has been more effective than single policies
در جامعه امروزه با رشد جمعیت و افزایش تردد وسایل نقلیه، افزایش عرضه به تنهایی قادر به پاسخگویی تقاضای حمل و نقل نیست. از جمله راه حل های کارآمد کاهش ترافیک، اعمال روش های مدیریت تقاضا است. در این راستا در این پژوهش، سیاست های جذبی بهبود سیستم اتوبوسرانی و تاکسیرانی محدوده، تکمیل خطوط مترو، افزایش امکانات دوچرخه و تشویق هم پیمایی و در مقابل آن سیاست های دفعی قیمت گذاری ورود به محدوده مرکزی، افزایش قیمت پارکینگ و محدودیت زوج و فرد در محدوده مرکزی شهر اصفهان مورد بررسی قرار می گیرند. بدین منظور از روش مدل های پویای سیستمی که در مقایسه با سایر مدل ها به دلیل در نظرگیری روابط علی معلولی و بازخورد میان متغیرها و لحاظ کردن تأخیر و یا اثرات غیریکسان پارامترها در طول زمان، روش مناسبی برای ارزیابی های بلندمدت قلمداد می شود، استفاده گردیده است. گردآوری اطلاعات در این مطالعه، با استفاده از اطلاعات موجود در شهرداری اصفهان و مطالعات پیشین صورت گرفته در این زمینه، انجام شده است. سیاست ها برای ده سال اجرا شده و براساس میزان تاثیر آن ها بر روی سه شاخص آلودگی هوا، مصرف انرژی و روانی ترافیک امتیازدهی و رتبه‌بندی می شوند. همچنین تاثیر سیاست ها بر نوع وسیله حمل و نقلی انتخابی مردم به طور کلی بیان شده است. در انتها نیز برخی سیاست های دفعی را با سیاست های جذبی موثرتر ترکیب نموده، تا اثرات ناشی از اعمال همزمان دو نوع سیاست در قالب یک بسته سیاستی مورد ارزیابی قرار گیرد. از جمله نتایج مطالعه آن است که در محدوده مرکزی در نظر گرفته شده در شهر اصفهان، به ترتیب سیاست های تکمیل خطوط مترو، بهبود سیستم اتوبوسرانی با احتساب BRT، افزایش امکانات دوچرخه، قیمت گذاری ورود به محدوده مرکزی، افزایش قیمت پارکینگ، بهبود سیستم اتوبوسرانی، بهبود سیستم تاکسیرانی، محدودیت زوج و فرد و تشویق هم پیمایی در کاهش حجم ترافیک و به تبع آن، کاهش آلودگی هوا و مصرف انرژی و افزایش روانی ترافیک خیابان ها در آینده، موثر بوده‌اند. در ترکیب ابزارهای سیاستی نیز به ترتیب سیاست های ترکیبی "تکمیل خطوط مترو+ قیمت گذاری ورود به محدوده مرکزی"، "بهبود سیستم اتوبوسرانی با احتساب BRT + قیمت گذاری ورود به محدوده مرکزی"، "تکمیل خطوط مترو + محدودیت زوج و فرد"، "بهبود سیستم اتوبوسرانی با احتساب BRT + محدودیت زوج و فرد" و "تشویق هم پیمایی+ قیمت گذاری ورود به محدوده مرکزی" موثرترین سیاست ها در افزایش روانی ترافیک و کاهش آلودگی هوا و مصرف انرژی در محدوده مرکزی شهر اصفهان، در آینده بوده‌اند. تاثیر اعمال سیاست های ترکیبی در کاهش آلودگی هوا و مصرف انرژی و افزایش روانی ترافیک، بیش از سیاست های منفرد است. به طوری که به جز بسته "تشویق هم پیمایی+ قیمت گذاری ورود به محدوده مرکزی"، هر چهار بسته دیگر تاثیر بیشتری داشته‌اند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی