Skip to main content
SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri,Seyed Mehdi Abtahi Forooshani
سیدنادر شتاب بوشهری (استاد راهنما) سیدمهدی ابطحی فروشانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Samaneh Behrouzian
سمانه بهروزیان

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1387

TITLE

Study on Scrutiny and turnover nomination of East Pivot as Free Trade Corridor
One of the convenient ways for economic development is the establishment of the free commercial-industrial zones. The other way for economic development is substructural development and improvement of the traort system plays a key role in economic growth and development of zone and decreasing of poverty. For increasing economic utitlity a compound of two above factors is accounted as free corridor. Free corridor is an axis for transit and area whith is under its influence act as free zones of export process. In the other word in the areas goods are imported without paying the customs duties an be packaged or loaded again, and also consist of nessery buildings for producing of exportal productions in which importal crude goods and intermediator googds will chage to final production and export. The east axis because of it’s potentially ability and the outstanding situation of country and also as a result of international request has gained a gold opportunity to prepare an extent effort in the field of business, income, welfare and accumulation of capital, the process which development and permanence are its results. In this research with emphasizing on the outstanding location of Iran as a capital especially the communicative location of Chabahar, and the east axis for connection the middle Asia, Afghanestan, Ghazaghestan and Russia to international waters the development of the east axis as a free corridor based on the above subjects is researched. Free corridor is an appropriative experience for interrelationship between the areas with different potentials in geographic and humane sources. This plan can be counted as an exceptional economic and commercial opportunity for Iran to support transit of goods and to produce necessary goods for intermediary markets with less cost and more safety. Meanwhile international corridors as the original sources for transit in the world and as a facilitator for increasing access of countries to traort’s benefits and benefiting of additive value are very important. In this direction free corridor causes decreasing economic dependence on petroleum incomes, removing the deficiencies of national economic development, benefiting of national economic facilities, establishing regular communication between national and international economy, decreasing of dependence of economy on petroleum incomes, increasing of investing of private sector etc. to this end in this research at first the area of plan inside the country which consist of the cities that are areas for passing and then the area of it’s influence in other countries like: middle Asia and east neighbors of Iran are investigated. Then by use the rules pertaining to site selection of industries in free areas the potential of any city’s industrial development will be determined and industries pertaining to its will be allocated.
توسعه مناطق آزاد تجاری می تواند برای تحقق اهدافی چون جذب سرمایه های داخلی و خارجی و صنعتی شدن سریع به منظور توسعه صادرات غیر نفتی مورد استفاده قرار گیرد. راه دیگر توسعه اقتصادی، توسعه زیربنایی است و بهبود شبکه حمل و نقل نقش کلیدی را در افزایش رشد اقتصادی و توسعه منطقه و کاهش فقر بازی می کند. به منظور افزایش کارایی اقتصادی، ترکیبی از دو عامل مؤثر فوق تحت عنوان کریدور آزاد تعریف می شود. کریدور آزاد یک محور ترانزیتی است که این محور و حوزه تحت نفوذ آن عملکرد مناطق آزاد بویژه مناطق پردازش صادرات را ایفا می کنند. به عبارت دیگر، در این مناطق کالا بدون حقوق و عوارض گمرکی وارد می شود که می تواند بسته بندی جدید یا بارگیری مجدد شود و نیز شامل ابنیه مورد نیاز جهت تولید فرآورده های صادراتی است که در آن کالاهای وارداتی خام و کالاهای واسطه ای در فرآیند تولید به محصول نهایی تبدیل و صادر می شوند.کارخانجات تولیدی در جهت رسیدن به کارایی های ناشی از اقتصاد مقیاس و نیز مرحله بندی جریان تولید می توانند در این مکان استقرار یابند و به جای تولید کامل یک محصول، از قطعات ساخته شده در مناطق دیگر استفاده کنند. در این صورت دغدغه حمل و نگهداری مواد اولیه و کالاهای ساخته شده از بخش تولید برداشته شده و در این کریدور انجام می گیرد. محور شرق به اعتبار تمام ظرفیت های بالقوه خود و به پشتوانه موقعیت ممتاز کشور، در نتیجه تقاضاهای بین المللی، فرصتی طلایی یافته است تا تکاپوی گسترده در عرصه کسب و کار، اشتغال، درآمد، رفاه و انباشت سرمایه ها را زمینه سازی کند، فرآیندی که توسعه و پایداری محصول آن خواهد بود. در این پژوهش بر اساس مطالب فوق، با تأکید بر جایگاه سرزمینی ممتاز ایران به عنوان یک سرمایه، و بویژه موقعیت ارتباطی چابهار و محور شرق برای اتصال آسیای مرکزی، افغانستان، قفقاز و روسیه به آب های بین المللی، توسعه محور شرق به عنوان یک کریدور آزاد مورد بررسی قرار می گیرد.کریدور آزاد تجربه ای مناسب در جهت ارتباط مناطق با پتانسیل های متفاوت به لحاظ جغرافیایی و انسانی فراهم می آورد که ارتباط بدون انفصال این مناطق به لحاظ اقتصادی دارای اهمیت بسیار می باشد. این طرح می تواند یک فرصت استثنایی و بی نظیر اقتصادی و تجاری برای ایران در جهت تقویت و حمل کالای ترانزیتی و تولید کالای مورد نیاز بازارهای رابط با هزینه کمتر و ایمنی بیشتر به شمار آید. چنانچه در دنیای فعلی، مفهوم ترانزیت به سبب نقش مهمی که در تجارت و تامین درآمد کشورها می تواند ایفا کند، بسیار مورد توجه قرارگرفته است و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود. در این بین، کریدورهای بین المللی به عنوان منبع اصلی جریان ترانزیت در دنیای کنونی به عنوان تسهیلی در افزایش دسترسی کشورها به منافع حمل ونقل و بهره گیری از ارزش افزوده این بخش، بسیار حائز اهمیت می باشند. در این راستا کریدور آزاد به طور کلی باعث کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی، تأمین کمبودهای توسعه اقتصاد ملی، بهره گیری از مزایا و امکانات و پتانسیل ها و برتری های نسبی اقتصاد ملی، برقراری ارتباط منظم بین اقتصاد ملی و اقتصاد جهانی، اتصال تدریجی اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی، افزایش جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و ... می‌شود.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی