Skip to main content
SUPERVISOR
Abolghasem Zeidaabadi Nezhad,Ali-Mohamad Doost-Hoseini
ابوالقاسم زیدابادی نژاد (استاد مشاور) علی محمد دوست حسینی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mina Shahbazifar
مینا شهبازی فر

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392

TITLE

A Study of Virtual Odor Sensing Based on Magnetic Excitation
It is about a century that human seeks to add a sense of smell in addition to the visual and auditory senses to media. Adding the sense of smell to audio-visual media including television through the production of natural smell has many restrictions, such as the production of various smells, the mixed nature of the odor, synchronization with other media, take time to produce the odor, distribute and eliminate odor and directing it. However, in some cases, researchers have overcome these limitations. Despite the human tendency, these limitations caused that sense of smell not to be as functional as video and audio media. So to have a functional media, virtually odor perception theory arises which has iired from imagination in patients with epilepsy. Olfactory imagination in these patients are produced due to spontaneous signals in the olfactory bulb. In this study, a model to stimulate the axon membrane olfactory cylindrical receptor Based on a three-layer insulation is recommended. Then this model is used to Magnetic stimulation of the olfactory bulb to have the olfactory sense. By solving the Laplace equation in cylindrical set for this model, the electric field amplitude and pulse length is achieved. The pulsed electric field is used to stimulate the set of axons converging into a realm of glomeruli. The circuit magnetic stimulation necessary for creating the electric field is designed to stimulate these axons. Finaly, as the sense of smell in a particular smell, trail when the glomerular stimulate different areas, a sequence of magnetic provocations for a simple smell is proposed. Keywords: 1-Smell as media 2-Virtually odor perception 3-Olfactory bulb 4-Magnetic stimulation
حدود یک قرن است که بشر به دنبال افزودن حس بویایی علاوه بر حواس بینایی و شنوایی به نمایش هاست. افزودن حس بویایی به رسانه های سمعی- بصری از جمله تلویزیون از طریق تولید بوی حقیقی محدودیت های فراوانی از جمله تولید بوی متنوع، ماهیت ترکیبی بودن بو، همزمان سازی آن با دیگر رسانه ها، زمان بردن تولید، پخش و زدودن بو و نحوه ی جهت دهی به آن دارد. البته در بعضی از موارد محققان توانسته اند بر این محدودیت ها به طور نسبی غلبه کنند. این محدودیت ها موجب شده تا علیرغم تمایل بشر هنوز بو، مانند صدا و تصویر، رسانه ای کاربردی نشود. بنابراین برای داشتن رسانه ای کاربردی تئوری ادراک بو به صورت مجازی مطرح می شود که از خیال بویایی در بیماران صرع الهام گرفته شده است. خیال بویایی در این بیماران به دلیل ایجاد سیگنال های خودبه خودی در پیاز بویایی بوجود می آید. هدف این تحقیق، بررسی ایجاد حس بویایی بدون حضور مولکول های بو براساس تحریک مغناطیسی پیاز بویایی است. ابتدا مدل عایق سه لایه برای آکسون استوانه ای گیرنده ی بویایی، براساس مدل عایق پنج لایه چنگو و همکاران برای سلول کروی، پیشنهاد می شود. سپس فرض می شود آکسون در حضور پالس میدان الکتریکی یکنواخت برای تحریک غشاء وایجاد پتانسیل عمل بدون حضور مولکول های بو قرار گرفته است. با حل معادله ی لاپلاس در دستگاه استوانه ای برای این مدل، دامنه و طول پالس میدان الکتریکی بدست می آید. از این پالس میدان الکتریکی برای تحریک دسته ای از آکسون های همگرا شونده به یک قلمرو از گلومرول ها یا به عبارتی تحریک گلومرول های یک قلمرو استفاده می شود. سپس مدار تحریک مغناطیسی لازم برای ایجاد این میدان الکتریکی برای تحریک این دسته از آکسون ها طراحی می شود. در آخر با توجه به اینکه احساس بویایی یک بوی خاص، دنباله ی زمانی از تحریک قلمروهای مختلف گلومرولی است، دنباله ای از تحریک های مغناطیسی برای یک بوی ساده پیشنهاد می شود. کلمات کلیدی: 1- بو به عنوان رسانه 2- ادراک بو به صورت مجازی 3- پیاز بویایی4-تحریک مغناطیسی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی