Skip to main content
SUPERVISOR
Hossein Hagh shenas
حسین حق شناس (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mojtaba Majlessi
مجتبی مجلسی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395
Sustainable traortation investigates traortation from three aspects of the economic, social and environmental characteristics. The approach of this research is to investigate the urban characteristics affecting the urban modal share as an important and effective parameter in sustainable traortation using world cities data. The internationally UITP Database is the most important source of data in this research. In this research, parameters affecting mode share have been identified by means of correlation analysis between urban characteristics and Mode share. The achievement of this research is to create a logit model for a city, which can predict the share of traortation modes of the city based on the input variables of each equation. In the following, sustainable traortation indicators consistent with available databases are calculated based on mode share and a ranking of sustainable cities was created and their characteristics have been analyzed. The mode share of Isfahan is estimated using the created logit model and the sustainable traort indicators of Isfahan was calculated. the Mode share has different impacts on sustainable traortation indicators. Different policies have been designed to examine the impact of selected parameters on indicators, which can be effective in improving the overall indicator of sustainable traortation. The simultaneous implementation of sustainable traortation policies makes each of the policies play its role in improving some of the sustainable traort indicators, and the overall indicator of sustainable traort generates significant growth
حمل و نقل پایدار، حمل و نقل را از سه دیدگاه خصوصیات اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست شهر بررسی می کند. رویکرد انجام این پژوهش، بررسی ویژگی های شهری تاثیرگذار بر سهم گونه های حمل و نقل شهری به عنوان پارامتر مهم و تاثیرگذار در حمل و نقل پایدار به کمک اطلاعات شهرهای جهان است. بانک اطلاعاتی معتبر بین المللی سازمان جهانی حمل و نقل همگانی، مهم ترین منبع اطلاعاتی این پژوهش است. در پژوهش حاضر ابتدا پارامترهای تاثیرگذار بر روی تعیین سهم گونه ها در یک شهر به کمک تحلیل همبستگی بین ویژگی های شهری و سهم گونه ها شناسایی شده اند. دستاورد این پژوهش ایجاد یک مدل لوجیت برای یک شهر در حالت کلی است که می تواند بر اساس متغیرهای ورودی هر رابطه، سهم گونه های حمل و نقل آن شهر را پیش بینی کند. در ادامه شاخص های حمل و نقل پایدار منطبق بر بانک اطلاعاتی موجود برای شهرهای جهان با توجه به سهم گونه ها محاسبه شده و شهرهای جهان بر اساس آن رتبه بندی و ویژگی های آن ها مورد تحلیل قرار گرفته است. سهم گونه های حمل و نقلی شهر اصفهان به کمک مدل لوجیت پیش بینی شده و شاخص های حمل و نقل پایدار شهر اصفهان بر اساس سهم گونه ها محاسبه شده است. تغییر سهم گونه ها می تواند تاثیرات متفاوتی بر شاخص های حمل و نقل پایدار شهر داشته باشد. سیاست های متفاوتی در راستای بررسی تاثیر پارامترهای برگزیده بر شاخص ها طراحی شده است که هریک می تواند در بهبود شاخص کلی حمل و نقل پایدار موثر باشند. اجرای همزمان سیاست های حمل و نقل پایدار باعث می شود هر کدام از سیاست ها نقش خود در بهبود برخی از شاخص های حمل و نقل پایدار را بازی کرده و شاخص کلی حمل و نقل پایدار رشد قابل توجهی بکند.

تحت نظارت وف ایرانی