Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Lotfi,Hossin Moradi,Hossein Hagh shenas,Jamshid Parvizian
علی لطفی (استاد راهنما) حسین مرادی (استاد مشاور) حسین حق شناس (استاد راهنما) جمشید پرویزیان (استاد مشاور)
 
STUDENT
Saghar Aghaei dinani
ساغر آقائی دینانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده منابع طبیعی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395

TITLE

System analysis of air pollution in Isfahan City due to urban transport
With a high population, different types of active vehicles in the city, factories and industrial units, manufacturing workshops, residential and office units, and consumption of various types of fossil fuels due to industrial use, welfare, traortation, etc., Esfahan city is one of the most polluted big cities in Iran. Traortation section is one of the most important economic parts in large cities. The air pollution system caused by traffic consists of several effective elements and factors that pave the way for a complex system. With regard to the increasing trend of air pollution in the city, the need for awareness of effective elements and factors in traortation sector in the pollution distribution in city air, as well as the amount of contaminants and the determination of air index contaminant using their emission coefficients and ultimately suggesting methods to control and reduce them in an attempt to prevent environmental degradation has emerged more than ever before. Therefore, in this research, a systematic analysis approach has been used to model and investigate the air pollution system caused by traortation and traffic. In this study, exogenous and endogenous variables in the model using experts' opinions and reviewing the literatures, data from the comprehensive studies of Isfahan traortation during 1367, 1379 and 1391 were employed to determine the initial input variables. Then, relations between the variables were interpreted, explained and drawn in Visio software. After determination of regression relations and investigation of the relationship and changing trend in the variables involved in air pollution system in Isfahan using Excel software, these qualitative relations were turned into quantitative relations, and finally, using the propagation coefficients of each traortation method as input variable and kilometers covered in a day, each pollutant's emissions were calculated for each traortation method, and based on five non-policy enforcing scenario, a 50 percent reduction in travel rates, reduction in share of single-rider private cars, enforcing Euro 5 and 6 emission standards, and finally implementing the policy package, the system behavior was investigated and predicted for the 1400 and 1415. According to the emission calculation results based on the three period data of comprehensive traortation studies, it was found that private vehicles have the largest share in various traortation methods in producing various traort-related pollutants, and 60% of traort-related pollutants are associated with carbon monoxide and the lowest emissions are related to sulfur oxide contaminants. Enforcing the policy of single-rider private cars’ share in the emissions of all pollutants has had an almost equal effect, and this effect for the total daily emissions is equal to a 31% decrease in the short term period and a 63% reduction in the long run. Moreover, the impact of enforcing the policy of standard pollution of fuel and vehicle in the total daily emissions of various pollutants has reduced by 36% in the short term and 79% in long run. Enforcing the policy package obtained a 98% reduction in total various daily emissions in the long run. Obviously, combining different policies and their simultaneous implementation can be useful for comparing different policies’ combinations with respect to their costs. In examining the effect of different scenarios, that of applying Euro 5 and Euro 6 emission standards in 1400 and 1415, respectively, was predicted to be the most effective policy towards reducing emissions by traortation. Keywords : Isfahan City, Private vehicle, Systematic thinking, Traortation Pollutants
شهر اصفهان با انبوهی از جمعیت، انواع وسائط نقلیه فعال در سطح شهر، کارخانه ها و واحدهای صنعتی و کارگاه‌های تولیدی، واحدهای مسکونی و اداری و مصرف انواع سوخت های فسیلی جهت مصارف صنعتی، رفاهی، حمل و نقل و غیره، به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای بزرگ ایران مطرح می باشد. بخش حمل و نقل از جمله مهم ترین بخش‌های اقتصادی در شهرهای بزرگ است. سیستم آلودگی هوای ناشی از ترافیک شهر اصفهان شامل عوامل و عناصر اثرگذار متعددی است که موجبات یک سیستم پیچیده را فراهم می کند. با توجه به افزایش روزافزون روند آلودگی هوای شهر، ضرورت آگاهی از عوامل و عناصر اثرگذار در بخش حمل و نقل بر انتشار آلودگی در هوای شهر و همچنین میزان تولید آلاینده ها و تعیین آلاینده های شاخص هوا با استفاده از ضرایب انتشار آنها و در نهایت ارائه روش هایی جهت کنترل و کاهش آنها به منظور جلوگیری از تخریب محیط زیست بیشتر از پیش آشکار می شود. از این رو در این پژوهش از رویکرد تحلیل سیستمی جهت مدل سازی و بررسی سیستم آلودگی هوای ناشی از حمل و نقل و ترافیک استفاده شده است. در این پژوهش ضمن شناسایی و تعیین متغیرهای برون زا و درون زا در مدل با استفاده از نظر خبرگان و مرور منابع، از داده های مطالعات جامع حمل و نقل اصفهان در سه دوره 1367، 1379 و 1391 برای تعیین مقدار اولیه متغیرهای ورودی استفاده شد. سپس روابط میان این متغیرها تفسیر و تبیین و در نرم افزار Visio ترسیم گردید. پس از تعیین روابط رگرسیونی و بررسی ارتباط و روند تغییرات متغیرهای دخیل در سیستم آلودگی هوای شهر اصفهان، این روابط کیفی به روابط کمی تبدیل شد و در نهایت با استفاده از ضرایب انتشار هریک از شیوه های مختلف حمل و نقل به عنوان متغیر ورودی و کیلومتر پیموده شده روزانه، میزان انتشار هریک از آلاینده ها برای هریک از شیوه های مختلف حمل و نقل محاسبه شد. براساس 5 سناریو عدم اعمال سیاست، کاهش 50 درصدی نرخ سفر، کاهش سهم استفاده از سواری شخصی تک سرنشین، اعمال استاندارد آلایندگی یورو 5 و یورو6 و در آخر اجرای بسته سیاستی، رفتار سیستم برای افق زمانی 1400 و 1415 بررسی و مورد پیش بینی قرار گرفت. براساس نتایج حاصل از محاسبه انتشار براساس داده های سه دوره مطالعات جامع حمل و نقل مشخص گردید که خودروهای شخصی بیشترین سهم را در میان شیوه های مختلف حمل و نقل در تولید انواع آلاینده های ناشی از حمل و نقل دارندو 60 درصد از آلودگی تولیدی ناشی از حمل و نقل مربوط به آلاینده منوکسیدکربن است و کمترین میزان انتشار مربوط به آلاینده اکسیدهای گوگرد است. اعمال سیاست کاهش سهم استفاده از سواری شخصی تک سرنشین در میزان انتشار تمامی آلاینده ها تقریبا به یک میزان اثر داشته است. این اثر برای کل انتشار روزانه آلاینده های مختلف برابر با کاهش 31 درصدی در افق زمانی کوتاه مدت و کاهش63 درصدی در افق زمانی بلند مدت می باشد. همچنین تاثیر سیاست اعمال استاندارد آلایندگی سوخت و خودرو در میزان کل انتشار روزانه آلاینده های مختلف درافق زمانی کوتاه مدت کاهش 36 درصد و برای افق زمانی بلند مدت کاهش 79 درصد را به دنبال داشته است. اعمال بسته سیاستی کاهش 98 درصدی را در کل انتشار روزانه آلاینده های مختلف برای افق زمانی بلند مدت بدست می دهد. بدیهی است که ترکیب کردن سیاست های مختلف و اعمال همزمان آنها می تواند برای مقایسه ترکیب‌های مختلف سیاست‌ها با توجه به هزینه‌های آنها، مفید باشد. در بررسی اثر سناریوهای مختلف، اثر اعمال استانداردهای آلایندگی یورو 5 و یورو 6 به ترتیب برای سال افق 1400 و 1415 موثرترین سیاست در جهت کاهش انتشار ناشی از حمل و نقل اعلام گردید. کلمات کلیدی: آلاینده های حمل و نقل، تفکر سیستمی، سواری شخصی، شهراصفهان

ارتقاء امنیت وب با وف بومی