Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian
مهدی علینقیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Maryam Jamshidian
مریم جمشیدیان

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392
This study presents a mathematical model for time-dependent multi-depot heterogeneous fleet green vehicles routing problem. Objective function of the proposed model includes the vehicle fixed cost, driver cost, fuel cost, and greenhouse gas emission. Fleet composition, load, vehicle speed, road slope, and traffic are considered as factors affecting the produced pollution. The presented problem is based on the use of a heterogeneous fleet and presence of multiple depots. Considering the NP-Hard complexity of this problem, a meta-heuristic algorithm based on improved adaptive large neighborhood search is proposed as the method of solution. Comparison of the results obtained for a set of problem instances by the proposed metaheuristic method and the basic adaptive large neighborhood search show the good performance of the proposed algorithm. Finally in order to investigate the effectiveness of the proposed model, A case study in Isfahan was considered; results show about 29.63% reduction in fuel consumption.
حمل‌ و نقل بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی هر کشوری را به خود اختصاص می‌دهد و بخش بزرگی از تولید آلاینده‌ها در این حوزه رخ می‌دهد. در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای توسط وسائط نقلیه صورت گرفته است. از جمله مسائل مطرح در زمینه‌ی حمل ‌و نقل، مسئله‌ی مسیریابی وسائط نقلیه‌ می‌باشد که می‌توان محدودیت‌های مختلفی را بر روی این مسئله اعمال و آن را به جهان واقع نزدیک‌تر کرد. در این پایان‌نامه مسیریابی وسائط نقلیه‌ی وابسته به زمان مورد توجه قرار گرفته و با در نظر گرفتن عواملی همچون بار، سرعت وسیله‌ نقلیه، شیب جاده و ترافیک شهری به بهینه‌سازی تولید آلاینده‌ها و کاهش هزینه ها در مسیریابی وسائط نقلیه پرداخته شده است. به دلیل تاثیر در نظر گرفتن ناوگان ناهمگن وتامین بار وسائط نقلیه از چند دپو در کاهش میزان مصرف سوخت وهم چنین کاهش زمان سرویس دهی، در این پژوهش علاوه بر موارد ذکر شده، فرض وجود ناوگان ناهمگن و گشودن مجموعه ای از دپوها نیز در نظر گرفته شده است. در ادامه یک مدل ریاضی غیر خطی عدد صحیح مختلط به منظور کاهش زمان و هزینه های سفر توأم با کاهش آلاینده‌های تولید شده ارائه گردیده است. با توجه به NP-hard بودن مسئله‌ی مطرح شده به منظور حل بهینه‌ی مدل پیشنهادی در ابعاد کوچک از روش سیمپلکس در محیط نرم افزار گمس استفاده شده است. سپس از سه روش حل فراابتکاری شامل الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر، الگوریتم جستجوی همسایگی بزرگ تطبیقی و الگوریتم جستجوی همسایگی بزرگ تطبیقی بهبود یافنه به منظور حل مدل در ابعاد بزرگ استفاده گردیده است. طبق مقایسه‌ی عملکرد سه الگوریتم، الگوریتم فراابتکاری جستجوی همسایگی بزرگ تطبیقی بهبود یافته از نظر محاسباتی و کیفیت جواب‌ها از عملکرد بهتری نسبت به سایر الگوریتم ها برخوردار می‌باشد. همچنین مدل ارائه شده موجب کاهش عمده‌ در میزان آلاینده‌های تولید شده توسط وسائط نقلیه گردیده است. در نهایت به منظور بررسی تاثیر مدل پیشنهادی یک مطالعه موردی در شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفت، نتایج نشان دهنده کاهش 29.63% در میزان سوخت مصرف شده می باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی