Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian,Naser MollaverdiIsfahani
مهدی علینقیان (استاد مشاور) ناصر ملاوردی اصفهانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Esmaeil Akhondi bajegani
اسماعیل آخوندی باجگانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393
Traortation dedicates remarkable part of national gross production in every country and a large part of researches. One of the traortation problems is vehicle routing problem with backhaul in which vehicles departed from origin and on the way deliver required goods or products to the consumers and with the completion of visiting part or whole of them, on the way back can visit another part of consumers and pick up items from them and return to the origin. Often distribution of goods occurs in the urban areas and not considering traffic affect the quality of solution. In this thesis, for time dependent vehicle routing problem with backhaul a mathematical mixed integer model is presented to reduce travel time. In order to get closer this problem to the real world the First Input First Output (FIFO) assumption is considered. Considering the issue that the proposed problem is NP-hard, in order to optimally solve the proposed model, the Cplex solver is used for small-scale instances. Using large-scale instances, results of two suggested methods including variable neighborhood search, mat-variable neighborhood search Algorithms are compared. Results show that, mat-variable neighborhood search in terms of quality of solutions has better performance than other suggested algorithm. Finally in order to investigate the effectiveness of the proposed model, a case study in Qomeini-shahr was considered; results show about 19% reduction in travel time.
حمل ونقل بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی هر کشور را به خود اختصاص می دهد و بخش بزرگی از تحقیقات به پژوهش در این حوزه اختصاص یافته است.از جمله مسائل مطرح در زمینه ی حمل ونقل، مسئله ی مسیریابی با حمل در بازگشت وسائط نقلیه می باشد که در آن وسائط نقلیه با شروع حرکت از مبدأ در مسیر رفت کالا و محصولات موردنیاز مشتریان را به آن ها تحویل داده و با اتمام سرویس دهی به آن ها در مسیر برگشت با مراجعه به عرضه کنندگان، اقلامی را از آن ها تحویل گرفته و به مبدأ اولیه باز می گردانند.اغلب، توزیع محصولات در محیط شهری رخ می دهد و عدم توجه به ترافیک بر کیفیت جواب ها تأثیرگذار است. در این پایان نامه برای مسئله ی مسیریابی با حمل در بازگشت وابسته به زمان وسائط نقلیه یک مدل ریاضی عدد صحیح مختلط با هدف حداقل سازی زمان سفر ارائه گردیده است. جهت نزدیک تر کردن مسئله به جهان واقع فرض اولین ورود-اولین خروج [1] نیز در مسئله درنظر گرفته شده است. با توجه به NP-hard بودن مسئله مطرح شده به منظور حل بهینه ی مدل پیشنهادی از حل کننده ی سیپلکس [2] در ابعاد کوچک استفاده شده است. سپس از دو روش حل شامل الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر پیشنهادی، الگوریتم ریاضی-ابتکاری جستجوی همسایگی متغیر پیشنهادی به منظور حل مدل در ابعاد بزرگ استفاده گردیده است. با توجه به نتایج حاصله، الگوریتم ریاضی-ابتکاری جستجوی همسایگی متغیر پیشنهادی از نظر محاسباتی و کیفیت جواب ها از عملکرد بهتری نسبت به الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر پیشنهادی برخوردار می باشد. درنهایت به منظور بررسی تاثیر مدل پیشنهادی یک مطالعه موردی در شهرستان خمینی شهر مورد بررسی قرار گرفت، نتایج نشان دهنده ی کاهش 19% در مدت زمان سفر وسیله نقلیه می باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی