Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad Ebrahimi,Sayed Morteza Saghaian nejad esfahani
محمد ابراهیمی (استاد مشاور) سیدمرتضی سقائیان نژاداصفهانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mahdi Molavi
مهدی مولوی وردنجانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1383

TITLE

Torque ripple minimization in SRM using sliding mode control and fuzzy logic control
In recent years and with rapid development of power electronic elements and introduction of new power electronic switches, electrical motor control has developed significantly Conventional machines can function properly in the absence of power electronic control; but unconventional machines such as switched reluctance motors, synchronou reluctance motors and stepper motors may realize all their capabilities only in presence of power electronic equipments. Switched reluctance motors (SRM’s) are unconventional machines which have found increasing applications because of their numerous advantages. These motors also have a number of disadvantages the most important of which is high output torque ripple. This problem is caused by uncontinuou mechanism of torque production. Furthermore, other factors such as phase change and highly nonlinear behavior of this machine causes a highly ripply torque. Torque ripple cause audioable noise as well as mechanical destruction. In this thesis, first a 8:6 four phase switched reluctance motor with linear inductance and control with reference current and hystersis band is simulated. Torque ripple caused by improper overlap of adjacent switched phases is controlled via adjusting turn on and off angles using a fuzzy logic controller. This method is applied to a motor with nonlinear inductance and magnetic saturation to observe whether it can compensate nonlinear effect on the torque ripple or not? Then phase inductance is estimated as a nonlinear function of current and rotor position and torque is achieved only with a reference current with no controller. In the end, sliding mode control which is a variable structure control method is applied to model and results are compared with previous controller (fuzzy) and advantages and disadvantages of each of control methods is discussed.
در سالهای اخیر و با پیشرفت چشمگیر صنعت نیمه‌هادیها و عرضه‌ی تجهیزات الکترونیک قدرت به بازار،کنترل موتورهای الکتریکی، پیشرفت سریعی داشته است.ماشینهای الکتریکی متعارف بدون وجود ادوات الکترونیک قدرت نیز می‌توانندکارکرد قابل قبولی ارائه دهند اما ماشینهایی نظیر موتورهای رلوکتانسی سوئیچ شونده، ماشینهای سنکرون رلوکتانسی،موتورهای پله‌ای و انواع دیگر ماشینهای غیرمتعارف تنها با وجود ادوات کنترل و الکترونیک قدرت می‌توانند تمامی‌قابلیت‌های خود را بروز دهند. موتورهای رلوکتانسی سوئیچ شونده یکی از انواع ماشینهای غیر متعارف هستند که بخاطر مزایای متعدد، کاربرد روزافزونی پیدا کرده‌اند.این موتورها دارای معایبی نیز هستند که مهمترین آنها ریپل گشتاور بالای این موتورهاست. این اشکال بخاطر مکانیزم ناپیوسته و منقطع تولید گشتاور در این موتورهاست.عواملی نظیر تغییر فاز و رفتار بشدت غیرخطی این موتورها باعث تولید گشتاور شدیدا متموج می‌گردد.ریپل گشتاور علاوه بر اثرات مخرب مکانیکی باعث تولید نویز شنیداری نیز می‌گردد در این پایان نامه ابتدا یک موتور رلوکتانسی سوئیچ شونده، 8:6، چهار فاز با اندوکتانس خطی و کنترل شونده با جریان مرجع وکنترل باند هیسترزیس جریان شبیه سازی می‌شود و نتایج حاصله با نتایج موجود مقایسه ومطابقت داده می‌شود.پس از آن، ریپل گشتاور موجود که ناشی از عدم همپوشانی کامل و یا زیاد بودن همپوشانی بین فازهای مجاور است بوسیله‌ی کنترل و تنظیم زوایای روشنی و خاموشی و بروش فازی کنترل می‌گردد.سپس این روش کنترل به موتور با اندوکتانس غیر خطی و اشباع مغناطیسی اعمال شده، بررسی می‌شود که آیا این روش می‌تواند ریپل گشتاور ناشی از اثرات غیر خطی را جبران نماید یا خیر. سپس اندوکتانس بصورت غیر خطی تخمین زده می‌شود و گشتاور تنها با اعمال جریان مرجع، مشاهده می‌شود.پس از آن با اعمال روش کنترل «مد لغزشی» که یک روش ساختار متغیر است وبا اعمال گشتاور مرجع بعنوان متغییر ورودی، نتایج بررسی شده، با حالت قبل(کنترل فازی) مقایسه می‌شود در پایان محاسن و معایب هر یک از روشهای کنترل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی