Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad saeed Sabbagh,Mahdi Alinaghian
محمدسعید صباغ (استاد راهنما) مهدی علینقیان (استاد مشاور)
 
STUDENT
Hossein Moradi
حسین مرادی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393

TITLE

A two-echelon periodic vehicle routing problem
The periodic vehicle routing problem is a generalization of the normal" . City logistics aims to reduce the nuisances associated with freight traortation in urban areas while supporting their economic and social development. Indeed freight traortation in the city areas is one of the main causes of traffics, air and noise pollutions. Thus a two-echelon distribution system could tackle this problem. In a two-echelon system goods from the main depot are distributed through intermediate facilities called satellites. A two-echelon distribution system could reduce the traortation costs by up to 30 percent. In this reasearch, a mathematical model is proposed for PVRP. The proposed model is NP-hard and in order to solve it, two meta-heuristics named Variable Neighborhood Search and Adaptive Large Neighborhood Search are used. Some numerical sample are solved by the exact approach to verify the solution approach. The results of the two proposed algorithms for large instances proved the better performance of Adaptive Large Neighborhood Search in comparison with Variable Neighborhood Search for the given data.
در مسئله مسیریابی وسیله نقلیه کلاسیک، معمولاً دوره برنامه‌ریزی یک ‌روزه است. در مسئله مسیریابی وسایل ‌نقلیه دوره‌ای، VRP کلاسیک با توسعه دوره برنامه‌ریزی به M روز عمومیت داده می ‌شود. این مسئله حالت بسط یافته ای از مسیریابی وسایل نقلیه است به ‌طوری‌ که به ‌جای مسیریابی روزانه، مسیریابی در یک دوره زمانی انجام می‌پذیرد. در این مسئله هر یک از مشتریان روزهای موردنظر خود را که در آن روزها نیاز به خدمت‌گیری دارند را مشخص می‌کنند. یکی از حوزه های مورد کاربرد مسیریابی وسایل نقلیه دوره ای، لجستیک شهری است. یکی از اهداف لجستیک شهری کاهش نامطلوبیت مربوط به حمل‌ونقل بار در ناحیه شهری است در حالی‌که توسعه اقتصادی و اجتماعی را حمایت می کند. درواقع، حمل‌ونقل بار در نواحی شهری یکی از دلایل عمده تراکم، اختلال، آلودگی و سروصدا است. پیاده سازی یک سیستم توزیع دوسطحی، می تواند پاسخ مؤثری به این مشکلات باشد. در چنین سیستم هایی انبارهای میانی، بر روی حاشیه شهر جایی که کامیون های بزرگ اجازه دسترسی دارند و جایی که کالا ها برای رسیدن به مقاصد مختلف، خالی، ذخیره و ترکیب می شوند و در بین تأمین‌کنندگان و مشتریان قرار داده می شوند. سپس کالاهای تحویل داده‌شده به این انبارها، در وسایل نقلیه کوچک‌تر و زیست‌محیطی‌تر بارگیری می شوند که اجازه دارند به مرکز شهر سفر کنند و به مشتریان نهایی سرویس دهند . در این پژوهش یک مدل ریاضی برای مسئله مسیریابی دوره ای دوسطحی ارائه خواهد شد. با توجه به اینکه این مسئله جز مسائل NP-hard است به‌منظور حل این مدل ریاضی، دو الگوریتم فرا ابتکاری الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر و الگوریتم جستجوی همسایگی بزرگ تطبیقی ارائه‌شده است. به‌منظور بررسی اعتبار الگوریتم پیشنهادی، در ابعاد کوچک چندین مسئله حل‌شده و نتایج آنها با نتایج حاصل از حل دقیق مقایسه شده است. همچنین برای ارزیابی کارایی الگوریتم های یادشده در ابعاد بزرگ نیز پس از حل چندین مسئله توسط دو الگوریتم، نتایج با یکدیگر مقایسه شده اند. نتایج محاسباتی حاکی از عملکرد مناسب الگوریتم جستجوی همسایگی بزرگ تطبیقی در حل مسئله است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی