Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian
مهدي علينقيان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ahmadreza Azadi
احمدرضا آزادي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Two Echelon Vehicle Routing Problem with assumption of three dimentional loading of costumers goods
In traortation systems, delivery of goods from source to destination is usually carried out by intermediaries. These intermediaries carry out activities such as storage and re-distribution of goods. These types of systems are known as multi-echelon systems. Each echelon of these systems is part of the distribution of the system's products. Multi-echelon systems are usually driven by local managers to Achievement of objectives such traffic law and environmental regulations. On the other hand, companies whose scope of activities includes these areas They need to adapt themselves to these rules. The limitation imposed by these rules prevents large vehicles from entering the cities. Therefore, shipping companies should use authorized vehicles to continue their activities within cities. These changes in the rules have led companies to use a new system to maintain their activity and keep costs down. One of the multi-echelon systems which, while eliminating the constraints of the rules, have a fair level of cost, are two-echelon distribution systems. In this system, companies create middle depot around cities. Then, large vehicles deliver the goods from the main depot to the middle depot. After that small vehicles that are compatible with urban laws The goods are traorted from mid-depot to customers. On the other hand, distributors always face limited loads. Failure to take into account these limitations may lead to a change in the company's planning at the last minute And in the form of increased costs or even the infisibility to run some programs. Therefore, in this thesis, an integrated model of the two-echelon vehicle routing problem and three-dimensional loading constrait of goods are presented. Subsequently, for model validation, the problem is measured by different samples in small dimensions And for large examples, there are three adaptive large neighborhood search algorithms, adaptive large neighborhood search algorithms with sinus selection, adaptive large neighborhood search population base with sinus selection algorithms Has been used .The results show that the adaptive large neighborhood search population base with sinus selection algorithms yields better results than the other two algorithms.
در سيستم هاي حمل ونقل ، تحويل کالاها از مبدأ به مقصد معمولا با واسطه هايي انجام مي شود که اين واسطه ها فعاليت هايي مانند انبارش و پخش مجدد کالاها را برعهده دارند. اين نوع از سيستم ها با نام سيستم هاي چند سطحي [1] شناخته مي شوند. هر سطح از اين سيستم ها قسمتي از پخش کالاهاي سيستم را برعهده دارند. سيستم هاي چند سطحي معمولا توسط مديران محلي جهت پيش برد اهداف مديريتي شرکت ها، قوانين ترافيکي و زيست محيطي به کار گرفته مي شوند. از طرف ديگر شرکت هايي که دامنه ي فعاليت آن ها شامل اين مناطق هستند لازم است که خود را با اين قوانين سازگار نمايند. محدوديتي که اين قوانين ايجاد مي کند مانع ورود وسائط نقليه بزرگ به درون شهرها مي شود. بنابراين شرکت هاي حمل ونقل بايد براي ادامه فعاليت خود درون شهرها از وسائط نقليه مجاز استفاده نمايند. اين تغيرات در قوانين سبب شده است که شرکت ها براي ادامه فعاليت خود و پايين نگه داشتن هزينه ها از سيستمي جديد استفاده نمايند. يکي از سيستم هاي چند سطحي که ضمن مرتفع نمودن محدوديت هاي قوانين، سطح هزينه ي مناسبي نيز دارند، سيستم هاي توزيع دو سطحي [2] است. در اين سيستم، شرکت ها انبارهاي مياني را در اطراف شهرها ايجاد مي‌کنند، سپس وسائط نقليه بزرگ کالاي مشتريان را از انبارهاي اصلي به انبارهاي مياني تحويل مي دهند. بعد از آن وسائط نقليه کوچک که سازگار با قوانين هاي شهري هستند انتقال کالا از انبارهاي مياني به مشتريان را بر عهده مي گيرند. از طرف ديگر توزيع کنندگان همواره با محدودت هاي در بارگيري خود روبرو هستند که بي توجهي به اين محدوديت ها ممکن است منجر به تغيير در برنامه ريزي شرکت ها در آخرين لحضات و به طبع افزايش هزينه ها و يا حتي منجر به عدم امکان اجراي بعضي از برنامه ها شود. لذا در اين پايان نامه يک مدل يکپارچه سيستم حمل ونقل دوسطحي و محدوديت هاي بارگيري سه بعدي [3] کالا ها ارائه شده است. بعد از آن نيز براي اعتبار سنجي مدل، مسئله توسط مثال هاي مختلف در ابعاد کوچک سنجيده و براي مثال هاي بزرگ نيز سه الگوريتم جست وجوي تطبيقي بزرگ همسايگي بهبود يافته [4] ، الگوريتم جست وجوي تطبيقي بزرگ همسايگي انتخاب سينوسي [5] ، الگوريتم جست وجوي تطبيقي بزرگ همسايگي جمعيت محور با انتخاب سينوسي [6] به کار گرفته شده است. نتايج نشان مي‌دهد که الگوريتم جست وجوي تطبيقي بزرگ همسايگي جمعيت محور با انتخاب سينوسي نتايج بهتري را نسبت به دو الگوريتم ديگر ارائه مي‌دهد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی