Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian
مهدی علینقیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ahmadreza Azadi
احمدرضا آزادی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Two Echelon Vehicle Routing Problem with assumption of three dimentional loading of costumers goods
In traortation systems, delivery of goods from source to destination is usually carried out by intermediaries. These intermediaries carry out activities such as storage and re-distribution of goods. These types of systems are known as multi-echelon systems. Each echelon of these systems is part of the distribution of the system's products. Multi-echelon systems are usually driven by local managers to Achievement of objectives such traffic law and environmental regulations. On the other hand, companies whose scope of activities includes these areas They need to adapt themselves to these rules. The limitation imposed by these rules prevents large vehicles from entering the cities. Therefore, shipping companies should use authorized vehicles to continue their activities within cities. These changes in the rules have led companies to use a new system to maintain their activity and keep costs down. One of the multi-echelon systems which, while eliminating the constraints of the rules, have a fair level of cost, are two-echelon distribution systems. In this system, companies create middle depot around cities. Then, large vehicles deliver the goods from the main depot to the middle depot. After that small vehicles that are compatible with urban laws The goods are traorted from mid-depot to customers. On the other hand, distributors always face limited loads. Failure to take into account these limitations may lead to a change in the company's planning at the last minute And in the form of increased costs or even the infisibility to run some programs. Therefore, in this thesis, an integrated model of the two-echelon vehicle routing problem and three-dimensional loading constrait of goods are presented. Subsequently, for model validation, the problem is measured by different samples in small dimensions And for large examples, there are three adaptive large neighborhood search algorithms, adaptive large neighborhood search algorithms with sinus selection, adaptive large neighborhood search population base with sinus selection algorithms Has been used .The results show that the adaptive large neighborhood search population base with sinus selection algorithms yields better results than the other two algorithms.
در سیستم های حمل ونقل ، تحویل کالاها از مبدأ به مقصد معمولا با واسطه هایی انجام می شود که این واسطه ها فعالیت هایی مانند انبارش و پخش مجدد کالاها را برعهده دارند. این نوع از سیستم ها با نام سیستم های چند سطحی [1] شناخته می شوند. هر سطح از این سیستم ها قسمتی از پخش کالاهای سیستم را برعهده دارند. سیستم های چند سطحی معمولا توسط مدیران محلی جهت پیش برد اهداف مدیریتی شرکت ها، قوانین ترافیکی و زیست محیطی به کار گرفته می شوند. از طرف دیگر شرکت هایی که دامنه ی فعالیت آن ها شامل این مناطق هستند لازم است که خود را با این قوانین سازگار نمایند. محدودیتی که این قوانین ایجاد می کند مانع ورود وسائط نقلیه بزرگ به درون شهرها می شود. بنابراین شرکت های حمل ونقل باید برای ادامه فعالیت خود درون شهرها از وسائط نقلیه مجاز استفاده نمایند. این تغیرات در قوانین سبب شده است که شرکت ها برای ادامه فعالیت خود و پایین نگه داشتن هزینه ها از سیستمی جدید استفاده نمایند. یکی از سیستم های چند سطحی که ضمن مرتفع نمودن محدودیت های قوانین، سطح هزینه ی مناسبی نیز دارند، سیستم های توزیع دو سطحی [2] است. در این سیستم، شرکت ها انبارهای میانی را در اطراف شهرها ایجاد می‌کنند، سپس وسائط نقلیه بزرگ کالای مشتریان را از انبارهای اصلی به انبارهای میانی تحویل می دهند. بعد از آن وسائط نقلیه کوچک که سازگار با قوانین های شهری هستند انتقال کالا از انبارهای میانی به مشتریان را بر عهده می گیرند. از طرف دیگر توزیع کنندگان همواره با محدودت های در بارگیری خود روبرو هستند که بی توجهی به این محدودیت ها ممکن است منجر به تغییر در برنامه ریزی شرکت ها در آخرین لحضات و به طبع افزایش هزینه ها و یا حتی منجر به عدم امکان اجرای بعضی از برنامه ها شود. لذا در این پایان نامه یک مدل یکپارچه سیستم حمل ونقل دوسطحی و محدودیت های بارگیری سه بعدی [3] کالا ها ارائه شده است. بعد از آن نیز برای اعتبار سنجی مدل، مسئله توسط مثال های مختلف در ابعاد کوچک سنجیده و برای مثال های بزرگ نیز سه الگوریتم جست وجوی تطبیقی بزرگ همسایگی بهبود یافته [4] ، الگوریتم جست وجوی تطبیقی بزرگ همسایگی انتخاب سینوسی [5] ، الگوریتم جست وجوی تطبیقی بزرگ همسایگی جمعیت محور با انتخاب سینوسی [6] به کار گرفته شده است. نتایج نشان می‌دهد که الگوریتم جست وجوی تطبیقی بزرگ همسایگی جمعیت محور با انتخاب سینوسی نتایج بهتری را نسبت به دو الگوریتم دیگر ارائه می‌دهد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی