Skip to main content
SUPERVISOR
Hamid Mirmohamadi
سيدحميد ميرمحمدي (استاد راهنما)
 
STUDENT
Farin Rastgar Amini
فرين راستگار اميني

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389

TITLE

University course timetabling and faculty-course-time assignment problem (A case study)
University courses timetabling in an educational department in the maximum level of availability for students (regarding the time conflict between the courses) not only improves the efficiency of the educational plan and overall satisfactory, but also increases the possibility of graduating of students on predefined educational period. In most university course timetabling problems a curriculum is presented to students. So students can apply for courses that belong to their curriculum. Thus, flexibility in the selection of courses by students is not considered. However, accessibility to pre-registration figures and applicants of each course is possible by mechanized registration systems in most universities. This study is based on field studies of some of our prestigious universities and a case study of the faculty of Industrial Engineering, Isfahan University of Technology. Based on Pre-registration reports, which determines the number of students applying for each course, tow Binary Integer Programming model are presented in this paper for Faculty-Course-Time assignment problem which consider both the faculty preferences and course availability for students. Since Faculty-Course-Time assignment problems belong NP-Hard complexity class, two metaheuristics based on ant colony system and simulated annealing are presented. The efficiency of the presented algorithms is shown by solving some test problems, obtained from a case study and comparing results with the optimal solution in small scale. In large scale the relative efficiency of the algorithms is also shown via solving some random test problems. In small scale, deviation percentage from optimal solution for the ant colony system is less than simulated annealing algorithms with similar processing time. In large scale, the processing time of the ant colony system in compare with simulated annealing increases dramatically while their fitness has no considerable difference
چکيده ارائه‌ي دروس در يک دانشکده به‌گونه‌اي که امکان اخذ آن‌ها از نظر تلاقي زمان کلاس‌ها براي دانشجويان در بيشترين سطح وجود داشته‌باشد علاوه بر ارتقاء برنامه‌هاي آموزشي و بهره‌وري کلاس‌ها امکان اتمام دوره تحصيل را در مدت مجاز براي آن‌ها فراهم مي‌آورد. در اکثر مسائل زمانبندي دروس دانشگاهي، جهت تضمين اين‌که دانشجويان دوره‌ي تحصيل خود را در مدت مجاز به اتمام برسانند يک برنامه‌ي آموزشي به دانشجويان ارائه مي‌گردد. بطوريکه دانشجويان موظفند در هر نيمسال تحصيلي در دروس متعلق به برنامه آموزشي مربوط به آن نيمسال ثبت نام نمايند. بنابراين در مطالعات انجام شده انعطاف‌پذيري در انتخاب دروس توسط دانشجويان در نظر گرفته‌ نشده‌است. اين در حالي است که با مکانيزه‌شدن سيستم‌هاي ثبت نام الکترونيکي دروس، امکان دستيابي به آمار ثبت‌نام مقدماتي و متقاضيان ثبت‌نام هر درس در اکثر دانشگاه‌ها وجود دارد. لذا مي‌توان با استفاده از اين اطلاعات به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي کرد که با کاهش تلاقي کل دروس دانشجويان قادر به ثبت‌نام در دروس مطلوبشان باشند و بدين ترتيب شرايط براي برنامه‌ريزي کارآمد فراهم شود. اين تحقيق بر اساس مطالعات ميداني از چند دانشگاه معتبر کشورمان و مطالعه‌ي موردي بر روي دانشکده مهندسي صنايع دانشگاه صنعتي اصفهان شکل گرفته‌است. با استفاده از آمار بدست‌آمده از عمليات ثبت نام مقدماتي، ابتدا مدلي جامع و کاربردي بر اساس برنامه‌ريزي اعداد صحيح صفر و يک براي تخصيص استاد - درس- زمان ارائه مي‌دهد. اهداف مورد نظر مسئله علاوه بر افزايش رضايت اساتيد در تخصيص دروس و بازه‌هاي زماني مطلوب که در ادبيات موضوع مورد توجه بوده‌است، افزايش رضايت دانشجويان را از طريق کاهش تلاقي دروس در بر خواهد داشت. به منظور حل مسائل با اندازه بزرگ دو الگوريتم فراابتکاري سيستم اجتماع مورچگان و شبيه‌سازي تبريد گسترش داده‌شده‌است. به منظور بررسي کارايي روش هاي حل پيشنهادي، از داده‌هاي واقعي مطالعه‌ي موردي و داده‌هاي تصادفي بهره گرفته شده است. در ابعاد کوچک ميانگين زمان حل دو الگوريتم فراابتکاري بسيار نزديک به هم است و به طور کلي در تمام دسته هاي کوچک ميانگين درصد انحراف تابع هدف روش سيستم اجتماع مورچگان نسبت به الگوريتم شبيه سازي تبريد کمتر است. در مورد مسائل با ابعاد بزرگ با افزايش ابعاد مسئله زمان حل الگوريتم سيستم اجتماع مورچگان نسبت به الگوريتم شبيه سازي تبريد به طور چشمگيري افزايش مي‌يابد در حاليکه ميانگين تابع هدف الگوريتم شبيه سازي تبريد انحراف قابل ملاحظه اي نسبت به الگوريتم سيستم اجتماع مورچگان ندارد

ارتقاء امنیت وب با وف بومی