Skip to main content
SUPERVISOR
Hossein AfzaliMehr,Esmaeel Landy
حسین افضلی مهر (استاد راهنما) اسماعیل لندی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Danial Naziri
دانیال نظیری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391
Scour in abutment of the bridge is one of the most important fields in river engineering, which has been extensively studied in the past six decades. Many bridges destroyed by abutment scour, despite many precise calculations that have done by engineers. Several investigations have done to determine depth of scour around bridge pillars in the laboratories. To calculate the depth of scouring understanding of the mechanisms governing on flow pattern and scour around abutments is needed. For this reason, many studies have been conducted about piles flow pattern, but there are few studies on the flow around the abutments. In this study the flow pattern around the abutments with semi-elliptical and trapezoidal rounded shape is investigated. The three-dimensional measurement of instantaneous speed at different levels horizontally and vertically using a tachometer (ADV) was performed. Profiles of velocity, shear stress, turbulence intensity and analysis of quadrant was performed to determine flow patterns. Studies on stress and velocity profiles around the abutments indicating the presence of both horseshoe vortex and downward flows in the upstream and in downstream of flow, presence of rising vortexes cause numerous irregularities. Also by quadrant analysis it was shown that in the semi-elliptical abutment near river bed ejection is most dominating event, and in trapezoidal rounded abutment both events have equal effect near the bed. Keywords : abutment bridge, velocity profiles, flow, Reynolds stresses, turbulence, quadrant analysis.
یکی از مهمترین مباحث مهندسی رودخانه آب شستگی موضعی در تکیه گاه های پل بوده که به صورت گسترده ای در شش دهه گذشته مورد مطالعه قرار گرفته است. با وجود محاسبات دقیق و اعمال ضرایب بالا توسط مهندسین ، پل های متعددی به عات آب شستگی موضعی در تکیه گاه دچار تخریب شده اند. مطالعات زیادی برای تعیین عمق آب شستگی در اطراف تکیه گاه های پل در شرایط ساده آزمایشگاه انجام شده است. برای محاسبه ی دقیق عمق آب شستگی نیاز به فهم بیشتری از الگوی جریان و مکانیزم های حاکم بر آب شستگی موضعی اطراف تکیه گاههاست. برای این منظور مطالعات زیادی جهت بررسی الگوی جریان اطراف پایه انجام شده است ولی مطالعات بسیار کمی روی جریان اطراف تکیه گاه ها وجود دارد. در این تحقیق الگوی جریان اطراف تکیه گاه ها با شکل نیم بیضی و ذوزنقه لبه گرد بررسی شده است. اندازه گیری سرعت های سه بعدی لحظه ای در مقاطع مختلف افقی و عمودی با استفاده از دستگاه سرعت سنج ( ADV ) انجام گرفته است. در این تحقیق نیمرخ های سرعت و تنش برشی و همچنین شدت آشفتگی مورد بررسی قرارگرفتند و آنالیز کوادرانت به منظور بررسی ساختار جریان انجام شد. بررسی های انجام شده بر روی پروفیل های تنش و سرعت حول تکیه گاه hy;ها نشان دهنده ی حضور توامان گرداب های نعل اسبی و جریان های رو به پایین در بالادست جریان است، در پایین دست جریان حضور گرداب های برخاستگی سبب به وجود آمدن نامنظمی های فراوان در ساختار جریان گردیده است. همین طور به کمک آنالیز کوادرانت نشان داده شده است که در تکیه گاه نیم بیضی در نزدیکی بستر پیشامد جرقه غالب است و در تکیه گاه ذوزنقه لبه گرد هردو پیشامد مشارکت یکسانی در نزدیکی بستر دارند. کلمات کلیدی: تکیه گاه پل، نیمرخ سرعت، الگوی جریان، تنش رینولدز، آشفتگی، آنالیز کوادرانت.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی