Skip to main content
SUPERVISOR
Saeed ZeiaeiRad,Hamidreza Mirdamadi
سعید ضیائی راد (استاد مشاور) سیدحمیدرضا میردامادی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mehdi Rahmati
مهدی رحمتی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392
In most of fluid-structure interaction analysis in engineering systems, velocity of the fluid flow is assumed constant and deterministic as time passes, while in this study, the flow velocity is modeled as a random process. In this thesis the strain/inertia gradient theory and knudsen number are employed in order to consider the effects of nano-structure and nano-flow, respectively. In continuation, the Hamiltonian function, symplectic transformation, and polar conversion are utilized in order to reach a standard form. Now, by assuming a stationary Gaussian random process for the velocity of fluid flow, the stochastic averaging method is used. Then the drift and diffusion coefficients of Itô’s equations are calculated, and thereafter, the stability of second moment of vibration amplitude is investigated. In the sequel, the mean and standard deviation of vibration amplitude of system are obtained by solving the Fokker-Planck-Kolmogorov equation. In this thesis, the symplectic transformation is obtained by means of the Genetic algorithm, which is employed to decouple the equations of model, without the effects of perturbation on system and only the first-mode divergence instability has been studied due to ineffectiveness of this transformation for flow velocities greater than the critical velocity corresponding to divergence of the first mode. The results of the present study show that structural damping and mass per unit length of fluid are more effective in the stochastic instability analysis rather than the deterministic one. In addition, for non-zero values of spectral density, the strain/inertia gradient theory predicts a higher mean flow velocity rather than strain gradient theory. On the other hand, by enhancing the mean flow velocity, the maximum safe value of spectral density decreases for stability. In both deterministic and stochastic instability analysis considering slip regime for liquid fluid causes insignificant changes in unstable mean flow velocity, while noticing this effect for gas fluid causes a sharp decrease of unstable mean flow velocity. Keywords: Nanotube conveying fluid, Strain/inertia gradient theory, Slip flow regime, Stochastic flow velocity, Stochastic averaging method, Fokker-Planck-Kolmogorov equation
در بیشتر آنالیزهای اندرکنش سیال-سازه در سیستم‌های مهندسی، سرعت جریان سیال نسبت به زمان، متقن و ثابت فرض شده است، در حالی‌که در این پایان‌نامه سرعت جریان به صورت نامتقن در حوزه‌ی زمان مدل‌سازی می‌گردد. در این پایان‌نامه، از نظریه‌ی گرادیان کرنش-اینرسی و عدد نودسن به منظور در نظرگرفتن اثرات نانوسازه و نانوجریان بهره گرفته شده است. در ادامه، از تابع همیلتونین و تبدیل‌های سیمپلکتیک و قطبی به منظور رسیدن معادلات به یک صورت استاندارد استفاده می‌گردد. اینک، با فرض یک فرآیند تصادفی گاوسی ایستان برای سرعت جریان سیال، روش میانگین تصادفی پیاده‌سازی می‌شود. سپس ضرایب جذب و پخش معادلات ایتو محاسبه می‌شود و سپس پایداری گشتاور دوم دامنه‌ی ارتعاش سیستم بررسی می‌گردد. در ادامه، با حل معادله‌ی فوکر-پلانک-کولموگروف، میانگین و انحراف معیار دامنه‌ی ارتعاش سیستم به دست می‌آید. در این پایان‌نامه، تبدیل سیمپلکتیک با استفاده از الگوریتم ژنتیک به‌دست می‌آید که جهت نادرهم‌گیرسازی معادلات مدل، بدون اثر فرآشفتگی بر سیستم به‌کار گرفته ‌شده است و به دلیل ناکارآمدی این تبدیل برای جریان‌های با سرعت بیشتر از سرعت بحرانی متناظر با دیورژانس مود نخست، تنها ناپایداری دیورژانس همین مود سیستم بررسی شده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد که میرایی سازه‌ای و جرم واحد طول سیال تاثیر بیشتری در آنالیز ناپایداری احتمال اندیشانه نسبت به آنالیز ناپایداری یقین اندیشانه دارد. هم‌چنین در مقادیر ناصفر چگالی طیفی، برای ناپایدار شدن سیستم، نظریه‌ی گرادیان کرنش-اینرسی، سرعت میانگین بیشتری را نسبت به نظریه گرادیان کرنش پیش بینی می‌کند. از طرفی با افزایش میانگین سرعت سیال، بیشینه مقدار چگالی طیفی ایمن جهت پایداری کاهش می‌یابد. در هر دو آنالیز ناپایداری یقین اندیشانه و احتمال اندیشانه، در نظر گرفتن رژیم لغزشی برای سیال مایع باعث تغییر قابل ملاحظه‌ای در میانگین سرعت ناپایداری نمی‌گردد در حالی که، در نظر گرفتن این اثرات برای سیال گاز باعث کاهش شدید میانگین سرعت ناپایداری می‌گردد. کلمه‌های کلیدی: نانولوله‌ی سیال‌بر، نظریه‌ی گرادیان کرنش-اینرسی، رژیم جریان لغزشی، سرعت نامتقن سیال، روش میانگین تصادفی، معادله‌ی فوکر-پلانک-کولموگروف

ارتقاء امنیت وب با وف بومی