Skip to main content
SUPERVISOR
Maziar Palhang
مازیار پالهنگ (استاد راهنما)
 
STUDENT
Bahram Salamatravandi
بهرام سلامت روندی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393
Autonomous driving has become the focus of autonomous navigation in recent years. Automotive industries seek the benefits of this research area for their purposes. Automotive navigation includes many aspects, one of them is the localization ability. Any information including stop signs, lane lines and road intersections can aid this localization. C urrent research attempts to develop a robust and efficient vision based roads and junctions detection on road networks using a monocular color camera mounted on top of a vehicle. A single color camera while gives enough information about the environment, is economical as well. Previous methods mostly use the combination of sensors which cost a lot. A few methods use monocular camera, and these methods suffer from assumptions which reduces generalization capability of the detection systems. The current work uses a combination of color, texture, coordinate and perspective features of road images, which leads to fewer assumptions and subsequently more generality, efficiency and robustness. The use of clustering method based on colors and coordinate features along with texture features have improved the robustness of our work. Our works come with two approach using clustering methods. In the first method, we assigned one cluster to road pixels. In the second one, we merge and select a subset of clusters to extract road pixels. The first approach needs homogenity assumption. To avoid this assumption, our main work developed with the second approach which results in more generality. The results of experiments demonstrate the robustness of the last proposed method in conditions such as shaded, ill-structured and non-paved roads. Keywords: Machine vision , Urban driving , Autonomous navigation, Road detection
ناوبری خودمختار ، مرکز توجه‌ سیستم‌های هدایت خودکار در سال‌های اخیر بوده‌ است. گروه‌های زیادی از جمله صنایع خودروسازی رغبت زیادی به این حوزه تحقیقاتی نشان داده‌اند. ناوبری خودکار شامل حوزه‌های مختلفی می‌شود. یکی از اصلی‌ترین این حوزه‌ها قابلیت مکان‌یابی بر روی شبکه‌های جاده‌ای است. هر اطلاعاتی شامل علائم رانندگی، خط‌‌های جاده‌ای و تقاطع‌های جاده‌ای می‌تواند در امر مکان‌یابی مفید باشند. این پایان‌نامه سعی به توسعه‌ی یک روش مقاوم و همه ‌جانبه به منظور شناسایی سطح جاده‌ها و تقاطع‌های جاده‌ای بر پایه بینایی ماشین تک‌دوربینه دارد. یک دوربین ساده رنگی علاوه بر اینکه صرفه‌ی اقتصادی دارد ، اطلاعات کافی از محیط به دست می‌دهد. بیشتر روش‌های قبلی از ترکیب حسگر‌های زیادی چون حسگر‌های ماهواره‌ای و محلی استفاده می‌کنند که هزینه‌های اضافی در پی دارند. روش‌های معدودی هم از تک دوربین رنگی استفاده کرده‌اند. نقص این روش‌ها ، درنظر گرفتن پیش‌فرض‌هایی است که عمومیت روش شناسایی را با مشکل روبه‌رو می‌کنند. روش‌های پیشنهادی به صورت ترکیبی ، ویژگی‌های رنگی ، بافتی ، مکانی و پرسپکتیوی تصاویر جاده‌‌ای را استفاده می‌کنند تا علاوه بر حذف یک‌ سری از پیش‌فرض‌ها و عمومیت دادن به عمل شناسایی، کارایی مناسب‌تری نسبت به روش‌های پیشین به دست آید. استفاده از روش‌های خوشه‌بندی بر پایه ویژگی‌های رنگی و مکانی در کنار ویژگی‌های بافتی به ارائه‌ی روشی مقاوم انجامیده است. در روش‌های خوشه‌بندی می‌توان از دو رویکرد اختصاص یک خوشه به پیکسل‌های جاده یا انتخاب زیر مجموعه‌ای از خوشه‌ها به عنوان خوشه‌های جاده‌ای ، استفاده کرد. رویکرد اول پیش‌فرض یکدست بودن سطح جاده را نیاز دارد ، برای حذف این پیش‌فرض ، روش پیشنهادی اصلی با رویکرد ادغام و انتخاب زیر مجموعه‌ای از خوشه‌ها پیاده‌سازی شده است. نتایج آزمایش‌ها مقاوم بودن این روش اخیر در شرایط وجود سایه ، کثیفی جاده‌ها و ناساختاریافتگی سطوح جاده‌ای را نشان می‌دهند. واژه های کلیدی: بینایی ماشین، شناسایی تقاطع، دنباله‌روی جاده‌ای، ناوبری خودکار ، رانندگی خودمختار

ارتقاء امنیت وب با وف بومی