Skip to main content
SUPERVISOR
Meisam Akbarzadeh
میثم اکبرزاده (استاد راهنما)
 
STUDENT
Sayed Farzin Salehi Reihani
سیدفرزین صالحی ریحانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393

TITLE

Vulnerability Analysis of Isfahan Road Network with Community Detection Approach
owadays, human life is dependent on fundamental infrastructures. Traortation infrastructure is one of them. A large number of trips are carried out during a day in a city. So, a strong traortation system is needed for performing these trips in a right way. Thus, it is necessary to detect sensitive and vulnerable locations of a network. According to this, city managers and researchers are attracted to vulnerability analyses. Community detection is a common method among a wide spectrum of vulnerability analysis methods. Community is a set of network nodes, which have strong connections within each other, and weak connections with other parts of the network. In current study, vulnerable locations of Isfahan road network were detected by community detection algorithms. These methods are much easier than conventional assignment methods, and have lower complexity. Therefore, these methods can help managers in quick network analyses with high accuracy and speed. In this study Infomap algorithm and betweenness centrality index have been used for detecting vulnerable spots. In this research road network converted to a graph, and communities have been detected by dynamic relations and the how flow passes throw the network`s graph. Road capacity, flow, length proximity, time proximity, and unit weights have been used as weights of network links. After that communities have been detected by Infomap algorithm. Border areas between communities are considered as weak parts of the network. Additionally, links with high betweenness centrality are weak spots as well. It can be really efficient for managers and urban planners to put these weak areas in highest priority by strengthening or adding new streets for network development plans. According to analyses, following links are weak locations of Isfahan network: links in two sides of the river, southern parts of Raddanipur highway, eastern parts of Kharazi highway, southern parts of Atashgah Street, Eastern parts of Sayyad Shirazi highway, southern parts of Kaveh Street, central streets such as Nikbakht, Sayed Ali Khan, and some parts of Chaharbagh.
زندگی بشر به زیرساخت های اساسی وابسته است. یکی از مهم ترین زیرساخت های مورد نیاز افراد، زیرساخت حمل ونقل است. روزانه سفرهای زیادی در طول یک شهر اتفاق می افتد. لازمه انجام مناسب این سفرها، وجود سیستم قوی حمل ونقلی است. در این خصوص شناسایی نقاط حساس و آسیب پذیر شبکه امری لازم است. به همین منظور تحلیل های آسیب پذیری شبکه مورد توجه مدیران و محققان قرار دارد. از میان کلیه تحلیل های موجود، یکی از رایج ترین شیوه ها شناسایی همایه های شبکه است. همایه مجموعه‌ای از گره‌های یک شبکه است که دارای اتصالات قوی بین خود و اتصالات ضعیف با سایر نقاط شبکه هستند. در پایان نامه حاضر با استفاده از روش های تعیین همایه در شبکه، نقاط و نواحی آسیب پذیر شبکه تشخیص داده شده‌اند. این‌گونه روش ها نسبت به روش های سنتی تخصیص بسیار ساده تر بوده و از پیچیدگی های کمتری برخوردار هستند. بنابراین جهت تحلیل های سریع شبکه استفاده ازاین‌گونه روش ها هم از لحاظ دقت و هم از لحاظ سرعت محاسبات کمک شایانی به مدیران شهری خواهد کرد. در پژوهش حاضر، روش اینفومپ و شاخص مرکزیت میانگی کمان های شبکه جهت تعیین نواحی آسیب پذیر بکار برده شده است. در این روش شبکه معابر شهری به صورت گراف انتزاع شده و همایه ها بر اساس روابط دینامیکی و نحوه عبور جریان از گراف شبکه تعیین شده اند. در تحلیل‌های مختلف، ظرفیت عبوردهی خیابان‌ها، حجم تردد خودروها، معکوس طول خیابان، و معکوس زمان تردد در یک خیابان بعنوان وزن کمان‌های شبکه لحاظ شده و همایه های آن با استفاده از روش اینفومپ مشخص شده‌اند. نوارهای مرزی بین همایه‌ها بعنوان نواحی ضعیف شبکه معابر شهر اصفهان تعیین شده‌اند. علاوه بر این موضوع کمان های با مرکزیت بالا نیز به‌عنوان نقاط حساس شبکه به حساب می آیند. قرار دادن این نواحی در بالاترین اولویت جهت برنامه‌ریزی های توسعه شبکه در تقویت یا اضافه کردن خیابان‌های جدید، می تواند امری کارآمد برای مدیران و برنامه ریزان شهری باشد. بر اساس تحلیل های صورت گرفته و نتایج بدست آمده، محورهای آسیب‌پذیر شبکه اصفهان عبارت‌اند از محور عبوری از زاینده‌رود، کرانه جنوبی بزرگراه شهید ردانی‌پور، کرانه شرقی بزرگراه شهید خرازی، کرانه جنوبی خیابان آتشگاه، کرانه شرقی بزرگراه شهید صیاد شیرازی، کرانه جنوبی اتوبان کاوه، خیابان های مرکزی شهر از قبیل سید علیخوان و نیکبخت و بخشی از خیابان چهارباغ پایین.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی