SUPERVISOR
Mohammad Tamannaei
محمد تمنایی (استاد راهنما)
STUDENT
Seyedehmaryam Bahrami
سیده مریم بهرامی
FACULTY - DEPARTMENT
دانشکده مهندسی حملونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395
TITLE
Vulnerability assessment of urban transportation networks with consideration of urban road and transit networks (case study of Isfahan)
Road traortation networks, as one of the most critical infrastructure, are affected by disruption of the system. This event will directly or non-directly influences the system operator, network users and all people in the community. Urban traort system vulnerability studies focuses on just one of the public or private networks, while traffic assignment of personal and public demand matrices is carried out both on the basis of a traort network infrastructure (backbone of a network traort network). The purpose of this study is evaluation Vulnerability of Urban Traortation Networks with Consideration of Private and Public Systems. This approach has been proposed for the first time in this research and has been used to ranking the Isfahan’s river bridges. In the proposed approach, direct and indirect costs imposed by the network are prevented from occurring in the network. Bridge River examined in this study are: Vahid Bridge, Felezi Bridge, Azar Bridge, Ferdosi Bridge, Bozorgmehr Bridge and Ghadir Bridge. These bridges operates as a cut set for the southern and northern parts of the Traortation Network of Esfahan. In this research, by adopting a Demand-based approach, the network situation has been tried after the probable occurrence of changes in Supply and Demand for traortation, using the travel-time indicator (as direct cost to consumers of the system) and the Environmental vulnerability indicator (as indirect cost to the all people in the community) is determined; based on this, ranking is given to the river bridges of personal and public traortation networks in Isfahan. Scenarios are based on five different perspectives (travel time of the personal traortation network, public network travel time, travel time for personal and public networks, environmental impact of the total network of personal and public networks, and travel time and environmental impact of total Personal and public networks). Four different modes for sharing public and private trips were considered after the disruption. In addition, in the present study, the effects of disruption of each river bridge in the city of Isfahan (As the links reviewed), along with other parallel bridges with it, were evaluated using "exchange analysis". In this analysis, with the assumption of disruption of each river bridge, the volume of traffic flows changes of other river bridges for personal, pedestrian and public traortation types has been determined. The results of this study indicate that ranking of the investigated links from the perspective of vulnerability varies according to five-point views. In other words, the inaccuracy or accuracy of both the personal and public matrix, as well as the indirect environmental costs of the disruption, have a direct impact on the results of the network vulnerability analysis. Also, based on the results of the analysis of the replacement, important river bridges were introduced in the transmission of the demanded shift. These results can be considered as the basis for proper policy to manage the network crisis in case of disturbance of the river bridge
شبکههای حملونقل جادهای، به عنوان یکی از زیرساختهای حیاتی، در اثر وقوع اختلال در سیستم تحت تأثیر قرار میگیرند. این تأثیر به صورت هزینههای مستقیم و غیر مستقیم به متولی سیستم، کاربران شبکه و یا عموم مردم جامعه وارد میشود. مطالعات آسیبپذیری سیستم حمل و نقل شهری، با تمرکز بر صرفاً یکی از شبکههای شخصی و همگانی انجام شدهاست؛ در حالی که تخصیص ترافیک ماتریسهای تقاضای شخصی و همگانی، هر دو بر بستر یک زیرساخت شبکه حمل و نقل انجام میشود. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل آسیبپذیری شبکه حملونقل شهری با رویکرد لحاظ همزمان شبکه معابر شخصی و همگانی است. این رویکرد برای اولین بار، در پژوهش حاضر پیشنهاد شدهاست و از آن، جهت اولویت بندی ترافیکی پلهای رودخانهای کلانشهر اصفهان استفاده گردیدهاست. در رویکرد پیشنهادی، هزینههای مستقیم و غیرمستقیم تحمیلشده ناشی از وقوع اختلال در شبکه ملحوظ گردیدهاند. پلهای رودخانهای مورد بررسی عبارتند از: پل وحید، پل فلزی، پل آذر، پل فردوسی، پل بزرگمهر و پل غدیر. این پلها به صورت مجموعه برش برای قسمتهای جنوبی و شمالی شبکه حمل و نقل اصفهان عمل مینمایند. در این پژوهش، با اتخاذ رویکرد سیستم-مبنا سعی شدهاست که وضعیت شبکه پس از وقوع سناریوهای محتمل مربوط به تغییرات عرضه و تقاضای حملونقل، با استفاده از شاخص زمانسفر (به عنوان هزینه مستقیم وارد به استفادهکنندگان از سیستم) و شاخص آسیبپذیری زیست محیطی (به عنوان هزینه غیر مستقیم وارد بر عموم مردم) تعیین شده و بر اساس آن، اولویتبندی پلهای رودخانهای شبکههای حملونقل شخصی و همگانی در شهر اصفهان تعیین گردد. سناریوها بر اساس پنج دیدگاه مختلف (دیدگاههای زمان سفر شبکه حملونقل شخصی، زمان سفر شبکه همگانی، مجموع زمان سفر شبکههای شخصی و همگانی، اثرات زیست محیطی مجموع شبکههای شخصی و همگانی، و زمان سفر و اثرات زیست محیطی مجموع شبکههای شخصی و همگانی) طراحی شدند. همچنین چهار حالت مختلف برای تبادل سفرهای همگانی و شخصی پس از وقوع اختلال در نظر گرفته شدند. به علاوه، در پژوهش حاضر، اثرات اختلال هریک از پلهای رودخانهای شهر اصفهان (به عنوان معابر مورد بررسی)، بر سایر پلهای موازی با آن، با استفاده از «تحلیل جایگزینی» مورد سنجش واقع گردید. در این تحلیل، با فرض ایجاد اختلال بر هر پل رودخانهای، میزان تغییرات حجم ترافیک سایر پلهای رودخانهای برای گونههای حملونقل شخصی، پیاده و همگانی تعیین گردید. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که اولویتبندی معابر مورد بررسی از منظر آسیبپذیری، بر اساس دیدگاههای مختلف پنجگانه مذکور متفاوت است. به عبارت دیگر لحاظ یا عدم لحاظ همزمان ماتریسهای شخصی و همگانی و نیز هزینههای غیرمستقیم زیستمحیطی ناشی از اختلال، در نتایج تحلیل آسیبپذیری شبکه تأثیرات مستقیم دارد. همچنین بر اساس نتایج تحلیل جایگزینی، پلهای رودخانهای مهم در انتقال تقاضای تغییرمسیر دادهشده معرفی شدند. این نتایج میتوانند به عنوان پایهی سیاستگذاریهای مناسب برای مدیریت بحران شبکه در صورت وقوع اختلال در پلهای رودخانهای مورد توجه قرار گیرند.