Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Zeinal Hamadani
علي زينل همداني (استاد راهنما)
 
STUDENT
Amin Ahmadi Digehsara
امين احمدي ديگه سرا

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389

TITLE

Warranty cost optimization by considering the customer execution functions
A warranty is a contractual obligation incurred by a manufacturer (vendor or seller) in connection with the sale of a product. In broad terms, the purpose of warranty is to establish liability in the event of a premature failure of an item or the inability of the item to perform its intended function.One of the commonly used warranty policies, especially for electronic and mechanical products, is Free Replacement Warranty (FRW). Under FRW, the warrantor agrees to repair or replace any failed item up to time W (the length of the warranty period), from the time of purchase, at no cost to the consumer.An effective warranty servicing strategy is essential in reducing manufacturers’ warranty servicing costs and increasing profits from product sales. Warranty claims are not always due to product failures. They can also be caused by two types of humanfactors. On the one hand, consumers might claim warranty due to misuse and/or failures caused byvarious human factors. Such claims might account for more than 10% of all reported claims. On theother hand, consumers might not be bothered to claim warranty for failed items that are still underwarranty, or they may claim warranty after they have experienced several intermittent failures. Thesetwo types of human factors can affect warranty claim costs. So,The humanfactorplays an importantroleinmodeling thewarranty. We propose two models to estimate the expected warranty cost when the two typesof human factors are included. This paper is applying a 2-phase approach to find costs of tow failures. In first phase, cost of fatal failure is found and in the second phase we demonstrate algorithm for intermittent failures. Because of these two failures have difference in structure, so their costs optimizing must be different. For first phase, it has been assumed two repairs that called minimal repair and imperfect repair. In contrast, for solving the second phase we have utilized linear programming. Finally, Numerical examples are given to validate the results derived.
چکيده ضمانت نامه يک تعهد قراردادي است که توليد کنندهيا فروشنده‌درازايفروش يک محصولبه يک خريدار، بر عهده مي‌گيرد. به بيان ديگر،هدف از ضمانت‌نامه‌ پديد آوردن گونه‌اي مسئوليت در بازه زماني معينبراي توليد کننده و فروشنده است. زماني کهيک قطعه خراب مي‌شود،توليد کننده بنا به سياستيتعميري که پيشاپيش در نظر گرفته است اقدام به تعمير يا جايگزيني قطعه معيوب مي‌کند. نقش ضمانت‌نامه در دنياي صنعتي و تجاري به عنوان يک سرمايه گذاري سودآور، به سرعت در حال افزايش مي‌باشد، اين نقش چه از بعد ترغيب مشتري و چه از بعد چتر حمايتي خصوصا براي کالاهاي پيچيده و گران از اهميت بسزاييبرخوردار مي‌باشد. از ديدگاه توليد کننده و فروشنده ضمانت‌نامه، مهم‌ترين جنبه ضمانت‌نامه، هزينه‌هايي است که پس از تعهد ضمانت‌نامه به دنبال خواهد آمد. اين هزينه، تعيين کننده خط مشي‌ها و تصميماتي است که بر طبق آن‌ها توليد کننده، ضمانت‌نامه را به مشتري پيشنهاد مي‌کند. در اتخاذ خط مشي سودآورتر و مفيدتر براي مشتري، تجزيه و تحليل هزينه‌ها در قالب يک مدل کمي امکان‌پذير مي‌باشد. مدل‌سازي هزينه‌هاي ناشي از ادعايدرخواست ضمانت‌نامه با قبول دسته‌اي از فرضيات عمدتاً در دو شاخه مدل‌هاي تک بعدي و دو بعديتوسط خط مشي‌هاي مختلف توسعه مي‌يابد.توليدکنندگان براي حداقل سازي هزينه‌هاي توليدي-پشتيباني و حداکثر کردن ميزان رضايت مشتري از محصول ارائه شده با ضمانت‌نامه درصد يافتن يک استراتژي کارا هستند. تحقيق پيش رو، يک مدل دو بخشي تعمير حداقلي-ناقص براي ضمانت‌نامه رايگان تجديد ناپذير ارائه مي‌دهد. اين مدل، دو نوع عامل انساني که در هزينه‌هاي نهايي تأثير گذاشته و دو نوع خرابي که از لحاظ ماهيت متفاوت بوده را در نظر گرفته است. در بخش اول مدل پيشنهادي، يک استراتژي به منظور يافتن هزينه بهينه براي تعمير خرابي‌هاي غير دائمي تحت دو عامل انساني ارائه مي‌شود. در بخش دوم يک مدل رياضي براي تعيين تعداد بهينه آزمايش و هزينه بهينه تعمير خرابي غير دائمي پيشنهاد شده و سه مدل هزينه‌يابي که ترکيب عوامل انساني بوده ارائه مي‌شود. نهايتا تلاش شده که بهترين استراتژي ترکيبي براي تعمير قطعات معيوب تعيين شود.در پايان براي بررسي نتايج عددي، از توزيع وايبول استفاده شده وپارامتر‌هاي مختلف در نظر گرفته شده است و توسط شکل‌هاي مختلف توزيع وايبول به تحليل نتايج عددي پرداخته مي‌شود.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی