SUPERVISOR
Amirmozafar Amini,Mohamad sadegh Ebrahimi
امیرمظفر امینی سدهی (استاد مشاور) محمدصادق ابراهیمی کوه بنه (استاد راهنما)
STUDENT
MohammadAli Moradi Kahangi
محمدعلی مرادی کهنگی
FACULTY - DEPARTMENT
دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395
TITLE
The adoption process of greenhouse owners to use internet in Isfahan Township
In recent years, information and communication technology in the field of e-commerce has reduced many of the challenges of business development.E-commerce can be used to develop the agricultural sector and to market agricultural products.This research is a survey aimed at evaluating the adoption process of greenhouse owners to use of the internet in Isfahan towenship.The type of research is descriptive-analytic.Based on the Jahad-e-agricultural organization of isfahan province data information the total number of statistical community is about 460 and 197 number of sample units are accidentally choosen using chochran formula with (6 percent acceptable error) possible precision. The research method was library and field based. After determining the indices and variables of the research, a researcher-made questionnaire was used to collect the required statistical data in the study area.The main tool of the research is questionnaire and its processing is done in the software 21. The reliablity of questionnaire has been gained through using cronbach alpha betewwn 0.678 to 0.853 for different variables. The validity of the research was also calculated using the KMO coefficient higher than 0.7. Results of this research shows that greenhouse owners have gone through the innovation process and they are involved with the new process called use of the internet. It is also inferred from this research that in the process of accepting the innovation (knowladge, encouragement ,decision, stabilization) people have not obtain through the high levels of adoption such as: decision and stabilization and they are in two initial levels of adoption such as: knowladge and encouragement. Because based on the resauits 10 percent greenhouse owners have started accepting the online marketing.Given the level of education of farmers, this study reflects the fact that adoption of e-marketing is high in young and educated people, and these young people also have high risk appetite.Another finding from the research is that 55% of respondents lack experience in the online commercial market and 15% of them do not have two years of experience in the online trading market.The results of the research show that the correlation between age and family size with the components of adoptin, decision, persuasion, awareness, risk and psychology are significant and negative.Also, there was a correlation between the level of education, job satisfaction and income level with the components of adoptin, decision, persuasion, and knowledge of meaningful and positive.In addition, the correlation between the individual's psychological characteristics with knowledge, persuasion, complexity, adaptability, and practicality is 99% significant and positive, and the correlation between the individual's psychological characteristics and the decision component is 95% positive and positive. Among the adoptin of innovation components, there is a significant difference between the components of persuasion and decision according to type of greenhouse application, type of greenhouse cover and type of greenhouse structure.The results of regression analysis also show that variables such as age, job, experience and communication channels like traditional education, friend and family and psychological factors like motivation, encouragement and decision describe 46 percent of the dependant variable of accepting the use of the internet. Keywords: Greenhouse, Products, Adoption, Eelectronicbusinessm, Online trades, Isfahan.
در سالیان اخیر، فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه ی تجارت الکترونیک، بسیاری از چالش های توسعه تجارت را کاهش داده است. از تجارت الکترونیک می توان در توسعهی بخش کشاورزی و برای بازاریابی محصولات کشاورزی استفاده کرد. این تحقیق پیمایشی با هدف فرآیند پذیرش استفاده از اینترنت در گلخانه داران شهرستان اصفهان صورت پذیرفته است و از نوع تحقیقات توصیفی- تحلیلی است. بر اساس اطلاعات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تعداد کل جامعه آماری(گلخانه داران) برابر با 460 گلخانه است که از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران با دقت احتمالی 6/0 (خطای قابلقبول 6 درصد) به تعداد نمونه 197 واحد برای تحقیق بهصورت کاملاً تصادفی انتخابشده است. روش تحقیق بهصورت کتابخانهای- میدانی بوده است. پس از تعیین شاخص ها و متغیرهای تحقیق از طریق پرسشنامه محقق ساخته، داده های آماری لازم در منطقه موردمطالعه جمعآوری شدهاند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بوده و پردازش آن نیز در محیط نرمافزاری 21 انجامگرفته است. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بین 687/0 تا 853/0 برای متغیرهای گوناگون به دست آمد و روایی تحقیق نیز با استفاده از ضریب KMO بالاتر از 7/0 محاسبه گردید. یافته های تحقیق نشان میدهد که گلخانه داران فرایند پذیرش تولید محصولات گلخانه ای را بهخوبی طی نمودهاند و فعلاً درگیر نوآوری جدید، یعنی استفاده از اینترنت می باشند. همچنین از این پژوهش مستفاد می گردد که در فرایند پذیرش نوآوری (دانش، ترغیب، تصمیم، پذیرش) افراد هنوز وارد مرحله پذیرش بهطورجدی نشده اند و در مراحل ابتدایی یعنی دانش و ترغیب قرار دارند زیرا بر اساس نتایج 10 درصد از گلخانه داران اقدام به پذیرش بازاریابی آنلاین نمودهاند. با توجه به سطح تحصیلات کشاورزان این تحقیق بیانگر این واقعیت است که پذیرش در افراد جوان و تحصیلکرده بالا است و این جوانان از ریسکپذیری بالایی نیز برخوردارند همچنین از یافته های دیگر پژوهش این موضوع است که 55 درصد نمونه آماری فاقد تجربه در بازار تجاری آنلاین هستند و15 درصد از آنها در بازار تجارت آنلاین دو سال بیشتر تجربه ندارند. نتایج تحقیق نشان میدهد که همبستگی بین متغیر سن و تعداد افراد خانواده با مؤلفه های پذیرش، تصمیم، ترغیب، آگاهی، ریسک و روانشناختی معنادار و منفی است. همچنین همبستگی بین متغیر سطح تحصیلات، رضایت از کار و میزان درآمد با مؤلفه های پذیرش، تصمیم، ترغیب، آگاهی معنادار و مثبت بوده است. بعلاوه همبستگی بین متغیر ویژگی های روانشناختی فرد با آگاهی، ترغیب، پیچیدگی، سازگاری، عملی بودن در سطح 99 درصد معنادار و مثبت است و همبستگی بین متغیر ویژگی های روانشناختی فرد با مؤلفه تصمیم در سطح 95 درصد معنادار و مثبت است. از بین مؤلفه های پذیرش نوآوری، بین مؤلفه های ترغیب و تصمیم با توجه به نوع کاربرد, نوع پوشش و نوع سازه گلخانه تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان می دهد که متغیرهای سن، شغل، تجربه در بازار آنلاین، کانالهای ارتباطی مانند آموزشهای رسمی دوستان و خانواده، عوامل روانشناختی مانند انگیزه مندی، پیچیدگی و تصمیم به آزمون نوآوری درمجموع 46 درصد متغیر وابسته پذیرش استفاده از اینترنت را تبیین می نمایند. واژه های کلیدی: محصولات گلخانه ای، پذیرش، تجارت الکترونیک، بازاریابی، کسبوکارهای اینترنتی، اصفهان.