Skip to main content
SUPERVISOR
Ahmad Sedaghat,Ahmad Reza Pishevar
احمد صداقت (استاد راهنما) احمدرضا پیشه وراصفهانی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Seyed Morteza Naghavialihosseini
سیدمرتضی نقوی الحسینی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385

TITLE

Aerodynamic Analysis of a Wing and Propeller by Panel Method
: In this research, we want to investigate interaction of propeller on wing. We do this work in potential environment to use its equations and reduce solution costs. In this way we model the three dimensional wing by distribution of source and doublet. We suppose effects of propeller and its revolution as a input velocity profile for wing. We can find this distribution from different theories. But for having steady state answers and so to model swirl velocity of behind propeller, we use the momentum theory that is one of the actuator disk models. At first, we test the wing with off motor propeller that shows, code results have very good agreement with experiment. We can find such these results in total lift coefficient and total drag coefficient versus angle of attack diagrams and local lift coefficient versus span of wing. After turning on the motor propeller, swirl and axial velocities due it as input velocity to wing add to fluid velocity at infinity and finally appear in equations as zero flow normal to the surface boundary condition. Total lift coefficient versus angle of attack that is acquired from this state, have a good agreement with experiment. So local lift coefficient follows experimental diagrams.
: در این تحقیق، سعی داریم اثرات بر هم کنش پروانه را بر بال بررسی کنیم. این کار را در محیط پتانسیل انجام می دهیم تا بتوانیم از خواص و معادلات آن استفاده کنیم و از هزینه های حل بکاهیم. بدین صورت که بال را با استفاده از توزیع چشمه و دابلت به صورت سه بعدی مدل می کنیم. اثرات پروانه و گردش آن را به صورت یک پروفیل سرعت ورودی برای بال در نظر می گیریم. این توزیع را می توان از تئوری های مختلفی پیدا کرد. ولی برای اینکه جواب های پایا داشته باشیم و نیز سرعت گردشی سیال پشت پروانه را مدل کنیم، از تئوری ممنتوم که یکی از انواع مدل های دیسک محرک است، استفاده می کنیم. در ابتدا بال را با پروانه ی خاموش تست می کنیم که نشان می دهد، نتایج کد خیلی خوب با تجربه منطبق است. نظیر چنین نتایجی را در نمودار های ضریب کلی لیفت و ضریب کلی درگ القایی بر حسب زاویه ی حمله و ضرایب محلی لیفت می توان یافت. پس از روشن کردن پروانه، سرعت گردشی و محوری ناشی از آن به صورت سرعت ورودی به بال، با سرعت سیال در بینهایت جمع می شود و درنهایت، به صورت شرایط مرزی سرعت عمودی به مرز جامد برابر صفر، در معادلات ظاهر می شود. ضریب کلی بر حسب زاویه حمله بدست آمده در این حالت، سازگاری بسیار خوبی با تجربه دارد. نتایج ضرایب محلی لیفت نیز نمودار های تجربی را دنبال می کند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی