Skip to main content
SUPERVISOR
Ahmadreza Tabesh
احمدرضا تابش (استاد راهنما)
 
STUDENT
Navid Sharifi
نوید شریفی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396
Electric bicycles (e-bikes), as a zero-emission vehicle, have been considered as an effective solution by authorities and researchers to reduce pollution. Research activities in this field are to increase the efficiency of electric motor drives, and power management units of electric bicycles, and in particular to increase the efficiency and power density of power converters used for power supply and distribution. In light of recent advances and deployment of wide-band-gap (WBG) semiconductors, capable of operating at high-voltage and high-frequency compared with their silicon counterparts, power converters can be designed and implemented with higher efficiencies, smaller size, and higher power densities. Recently, the use of WBG semiconductors has been widely considered to improve battery charger performance in automotive and electric vehicle applications. For example, the use of WBG semiconductors in a battery charger circuit of an e-bike can significantly reduce the size and power loss of the battery charger. In this thesis, the characteristics and performance of WBG transistors compared to silicon ones specifically for step-down (buck) converters in battery charger applications for e-bikes. In this regard, while introducing the structure of these new transistors, their performances specifically in e-bike applications are investigated in terms of the conductive and switching losses, switching frequency, power density, weight and efficiency of the buck converter for an e-bike battery charger. However, at high switching frequencies, the switching losses of WBG transistors are significantly higher than the total switching losses. As the conventional method of calculating the Si-transistor switch losses is not sufficiently accurate for WBG transistors, a model for estimating the switching losses of WBG transistor at high switching frequencies is required. Such a model should take the parasitic inductors and capacitors of WBG-transistor into account. The thesis suggests such a model and presents a method for calculating the model parameters. The validity of the proposed model is verified through the simulation compared with the test results obtained based on experiments.
اخیرا دوچرخه‌های برقی به‌عنوان یک وسیله نقلیه درون‌شهری با آلودگی کم مورد توجه متولیان و پژوهشگران در بحث کاهش آلودگی قرار گرفته است. تلاش پژوهشگران حوزه برق برای افزایش کارایی بخش‌های محرکه و تامین انرژی دوچرخه برقی و به طور خاص در زمینه افزایش بازده و چگالی توان مبدل‌های بکار رفته در این وسیله، می‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سلامت محیط‌زیست کمک نماید. در راستا استفاده از دستاوردهای اخیر در توسعه و بهبود المان‌های نیمه‌هادی دارای شکاف باند وسیع (شبو) در منابع تغذیه انرژی الکتریکی که می‌تواند منجر به طراحی و ساخت مبدل‌هایی با بازده بالا، اندازه کوچک و چگالی توان بالا شود، می تواند در زمینه کاربردی مورد بررسی قرار گیرد. استفاده از المان‌های نیمه‌هادی شبو اخیراً برای بهبود چشم‌گیر کارایی باتری شارژرها در کاربردهای خودرو و دوچرخه برقی، به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است، به‌طوری‌که استفاده از نیمه‌هادی‌های شبو در مدار باتری شارژر یک دوچرخه برقی می‌تواند تا حد چشم‌گیری تلفات انرژی الکتریکی را در زمان شارژ نیز کاهش دهد. در این پایان نامه ویژگی‌ها و کارایی ترانزیستورهای شبو در مقایسه با ماسفت‌های سیلیسیومی در کاربرد باتری شارژر و از طریق به‌کارگیری آن‌ها در یک مبدل باک برای شارژر دوچرخه برقی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا ضمن معرفی ساختار این ترانزیستورهای جدید، کاربرد و عملکرد آن‌ها به‌طور خاص در کاربرد باتری شارژر دوچرخه برقی با بررسی تلفات هدایتی و کلیدزنی، فرکانس کلیدزنی، حجم، وزن و بازده در مبدل باک به عنوان طبقه شارژر دوچرخه، در این گزارش مورد بررسی قرار می‌گیرد. در فرکانس‌های کلیدزنی بالا، تلفات کلیدزنی ترانزیستور‌ شبو در مقایسه با کل تلفات آن مقدار قابل توجهی دارد و به همین دلیل قابل چشم‌پوشی نیست. بنابراین با توجه به این که روش مرسوم محاسبه تلفات کلیدزنی کلیدهای نیمه‌هادی، دقت کافی را برای محاسبه این تلفات برای ترانزیستور گالیوم نیترید را ندارد، مدلی جهت تخمین تلفات کلیدزنی این ترانزیستور در فرکانس کلیدزنی بالا با در نظر گرفتن سلف‌ها و خازن‌های پارازیتی مدار پیشنهاد شده و نتایج شبیه‌سازی مدل پیشنهادی با مقایسه نتایج حاصل از آزمایش‌های عملی صحت‌سنجی شده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی