Skip to main content
SUPERVISOR
Hossein Hagh shenas
حسین حق شناس (استاد راهنما)
 
STUDENT
Seyed Sina Mohri
سیدسینا مهری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392

TITLE

Analysis of Container Transportation in iran : currect situation and solution to increase rail transportation utility
Analysis of Container Traortation in Iran: The current status and the approaches to increase the utility of rail traortation Seyed Sina Mohri s.mohri@te.iut.ac.ir Date of Submission: 2015/05/19 Department of Traortation Engineering Isfahan University of Technology, Isfahan 84156-83111, Iran Degree: M.Sc Language: Farsi Supervisor: Dr.Hoseyn Hagh Shenas,ho_hagh@yahoo.com : After the industrial revolution, combined traortion (multimodal) emerged for the owners of goods as a new arena and nowadays this type of traortion has been accelerated by using containers,. However, only 1.8% of the total goods movement in Iran is done by containers. Despite the relative advantages of rail traortion than road traortation, the share of this mode in good movement is negligible. So that in 2013 the share of rail and road in container movement were 8 and 92 percent respectively. After preparation the effective variables based on the bill of loading information in both of rail and road field, necessary data entered into the modeling softwares. container Choosing models by using CLEMENTINE software and mode choice models with NLOGIT software were modeled. The best choosing container models is C5 model, which could estimate 78.14% of the information correctly. container tariffs (c_tariff), the port of destination (des_port), distance (dist), perishable goods (spoil) and export value of destination (export des $), are the most important variables in making the containers decision tree based on the level of their importance. As well the variables of The best mode choice model are the port of origin, port of destination, intensive freight over than 10,000 tons, the time road, the time railway, congested origin-destination, active rail origin-destination and the ratio of total rail cost to road. According to the elasticity of each of the variables, road travel time, rail travel time and the ratio of total rail cost to road are the most influential variables in the model.
: با وجود روبرشد بودن حمل و نقل کانتینری در جهان، در ایران تنها 1.8 درصد از کل جابه‌جایی کالا در کشور توسط کانتینر حمل می‌گردد. درزمینه حمل‌ونقل بار کانتینری علیرغم مزایای نسبی حمل‌ونقل ریلی نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای سهم این شیوه، از جابجایی کالا بسیار ناچیز است. در این پایان‌نامه با بررسی آمار سازمان‌های راهداری، راه‌آهن، اداره بنادر و کشتیرانی و گمرک جمهوری اسلامی ایران مشخص گردید که درزمینه کالاهای صادراتی و وارداتی هم‌پوشانی زیادی میان بارنامه‌های داخلی و بین‌المللی وجود دارد. بطوریکه می‌توان گفت بیش از 90 درصد از بارهای صادراتی و وارداتی در بارنامه‌های داخلی ذخیره می‌شوند. بامطالعه کلیه حالت حمل‌ونقل کانتینر در کشور و محل ذخیره اطلاعات آن، نموداری توصیفی برای استفاده از اطلاعات ترسیم گردید. پس از شناسایی اطلاعات مدل‌سازی انتخاب کانتینر و انتخاب وسیله حمل انجام گرفت. در این پژوهش عوامل مؤثر بر انتخاب کانتینر و انتخاب وسیله حمل کانتینر، با مرور بر مطالعات معتبر داخلی و خارجی و انجام مصاحبه‌هایی با صاحبان کالا، شرکت‌های حمل بار و کارشناسان شناسایی گردید. متغیرهای هزینه کل حمل ( شامل هزینه‌های حمل ، تخلیه و بارگیری، استریپ، حمل کانتینر خالی، دموراژ و ...)، ، زمان سیر جاده‌ای و ریلی، دسترسی شهرستان‌ها به شبکه خطوط، مسافت حمل، انبوه بودن بار از نگاه صاحبان کالا، مبدأ- مقصدهای پرتردد، بندر بودن مبدأ یا مقصد و شهرهای فعال ریلی به‌عنوان متغیرهای مؤثر در انتخاب وسیله حمل کانتینر شناسایی شدند. همچنین متغیرهای تعرفه حمل (کانتینر و غیر کانتینری) زمان حمل (کانتینری و غیر کانتینری)، ویژگی‌های کالا ازجمله سبک بودن کالا، باارزش بودن کالا و قابلیت فاسدشدن کالا، بندر بودن مبدأ یا مقصد و ارزش و تناژ صادرات و واردات استان‌های مبدأ و مقصد سفر، به‌عنوان متغیرهای مؤثر در انتخاب کانتینر در نظر گرفته شدند. در مرحله بعد با آماده‌سازی متغیرهای ذکرشده بر اساس اطلاعات بارنامه‌های جاده‌ای و ریلی اطلاعات ورودی به نرم‌افزارهای مدل‌سازی آماده گردید. مدل‌های انتخاب کانتینر با استفاده از روش درخت تصمیم توسط نرم‌افزار CLEMENTINE و مدل‌های انتخاب وسیله حمل با استفاده از مدل لوجیت دوگانه در نرم‌افزار NLOGIT تدوین گردیدند. بهترین مدل انتخاب کانتینر مدل C5 بوده که توانسته است%78.14 درصد از اطلاعات را به‌درستی تخمین بزند. متغیرهای، تعرفه کانتینری (c_tariff)، بندر بودن مقصد (mg_port)، مسافت (dist)،کالای فاسدشدنی (spoil) و ارزش صادراتی مقصد(export mg $)، مهم‌ترین متغیرهای تأثیرگذار در ساخت درخت تصمیم انتخاب کانتینر برحسب اهمیت بوده‌اند. برترین مدل انتخاب وسیله حمل از متغیرهای بندر بودن مبدأ، بندر بودن مقصد ، بار انبوه بالای 10000 تن، زمان جاده‌ای، زمان ریلی، مبدأ- مقصد پرتردد، مبدأ- مقصد فعال ریلی و هزینه کل ریلی به جاده‌ای تشکیل‌شده است. با توجه به الاستیسیته هر یک از متغیرها، سه متغیر زمان سفر جاده‌ای، زمان سفر ریلی و هزینه کل ریلی به جاده‌ای از تأثیرگذارترین متغیرهای این مدل بوده اند. مقایسه مقادیر پیش‌بینی کننده تناژ ریلی توسط این مدل و تناژ ریلی واقعی نشان داد که مدل به‌طور قابل قبولی می تواند نزدیک به واقعیت پیش‌بینی کند. در پایان ‌بر اساس مهم‌ترین متغیرهای انتخاب وسیله، راهکارهایی جهت افزایش سهم بار ریلی پیشنهاد گردیده است که اصلاح تعرفه‌ها، احداث بنادر خشک و زمان‌بندی خطوط از مهم‌ترین این راهکارهای می‌باشند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی