Skip to main content
SUPERVISOR
Mahmoud Farzin,Hosain Moghbel
محمود فرزین (استاد راهنما) حسین مقبل (استاد راهنما)
 
STUDENT
Balal Mohammadnazari
بلال محمدنظری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385
Nowadays because of the shortage in the fossil fuel resources and energy crisis, use of substitute fuels in the automobiles must be considered. One of this new fuels for the automobiles is natural gas that for the low level of energy in the unite of volume, it must be stored in the high pressures that has economical advantages. For this reason, we use of pressure vessels with high pressure endurance. These pressure vessels are generally in four types: type I – full steel pressure vessels, type II – steel pressure vessels with composite wrapped in cylindrical part of the vessels, type III – composite pressure vessels with metallic steal linear and type IV - composite pressure vessels with high density polyethylene (HDPE) linear. Because of the light weight and the safety in bursting than metallic pressure vessels, the use of composite pressure vessels in automobile industry is too important; so design and modeling of these pressure vessels (type IV) are the goal of this research. For this purpose, we used of finite element analysis in ABAQUS software. Geometrical parameters based on one of the industrial ways of production i.e. planar or polar filament winding, have extracted and have been used in the model and also design parameters are define from standards. For analysis of these pressure vessels we need a knowledge and usage of a proper failure criteria that this works have been done in this thesis. It is good to mentioned that the failure criteria for composite material are large in number that knowledge, understanding, sorting and scoring of them are considered and also we mentioned to the word wide failure exercise (WWFE) activities in this issue. Also, degradation equations (mainly Puck and Tsai-Wu failure criteria and degradation models) have been used in USDFLD subroutine that leads to a nonlinear solution. This nonlinear solution gives us a better behavior of composite material based on experimental parameters and consequently we have a pressure vessel with minimum weight to volume fraction with use of proper failure criteria and finite element method. Key words Composite material, failure criteria, CNG, FEA, ABAQUS, subroutine, USDFLD
امروزه به خاطر کاهش منابع انرژی فسیلی و بحران انرژی، استفاده از سوخت‌های جایگزین در خودروها مورد توجه قرار گرفته است. یکی از این سوخت‌های جدید برای خودروها، گاز طبیعی می‌باشد، که به دلیل مقدار کم انرژی بر واحد حجم، باید آن را در فشارهای خیلی بالا ذخیره کرد که استفاده از آن از مقرون به صرفه باشد. به همین دلیل، از مخازن با قابلیت تحمل فشارهای بالا در خودروها استفاده می‌شود که شامل چهار نوع اصلی تمام فلزی، فلزی تقویت شده توسط الیاف کامپوزیتی در قسمت استوانه‌ای، تمام کامپوزیتی با آستر فلزی و تمام کامپوزیتی با آستر پلی اتیلن سنگین می‌باشد. استفاده از مخازن کامپوزیتی در صنعت خودرو بخاطر وزن کم و ایمنی از نظر خطرات ناشی از ترکیدگی نسبت به مخازن فلزی، دارای اهمیت ویژه‌ای است که طراحی و مدلسازی این مخازن (نوع چهارم) هدف این تحقیق می‌باشد. به این منظور از روش تحلیل المان محدود با استفاده از نرم افزار Abaqus استفاده شده است. برای این منظور پارامترهای هندسی مخزن مبتنی بر یکی از روش‌های عملی ساخت آنها یعنی پیچش الیاف مسطح یا قطبی، بدست آمده و در مدل استفاده شده است و نیز شرایط طراحی آنها طبق استانداردهای موجود تعیین شده است. برای تحلیل این مخازن نیاز به شناخت و استفاده از معیار شکست مناسب می‌باشد که این کار در این اثر انجام گرفته است. لازم به ذکر است که تعداد معیارهای موجود در زمینه‌ی مواد کامپوزیتی بسیار زیاد می‌باشد، که شناخت و طبقه‌بندی و امتیازدهی آنها مورد بررسی قرار گرفته است و نیز به فعالیت‌های انجمن جهانی تمرین شکست در این زمینه نیز اشاره شده است. به علاوه از روش کاهش خواص برای بارگذاری‌های بعد از شکست اولیه، با نوشتن معادلات مناسب (عمدتا بر مبنای معادلات معیار شکست و کاهش خواص پاک و سای-وو ) در سابروتین USDFLD استفاده شده، که حل غیر خطی را نتیجه می‌دهد. این حل غیرخطی رفتار صحیح‌تری از مواد کامپوزیتی را مبتنی بر پارامترهای تجربی در بر دارد و در نتیجه با استفاده از معیار مناسب و روش المان محدود، یک مخزن با حداقل نسبت وزن به حجم بدست آمده است. کلمات کلیدی: مواد کامپوزیتی، معیارهای شکست، CNG، المان محدود، ABAQUS، سابروتین، USDFLD

ارتقاء امنیت وب با وف بومی