SUPERVISOR
Ali Rejali,Mohamad sadegh Ebrahimi,Amirmozafar Amini
علی رجالی (استاد مشاور) محمدصادق ابراهیمی کوه بنه (استاد راهنما) امیرمظفر امینی سدهی (استاد راهنما)
STUDENT
Parnia Mosharaf ghahferokhi
پرنیا مشرف قهفرخی
FACULTY - DEPARTMENT
دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390
TITLE
Assessment to role Of Rural ICT Offices E-government Services (Case Study: Villages of Chaharmahal va bakhtiyari County)
Parallel to the use of ICT in all aspects of human life, the world is rapidly becoming an information society. Nowadays, internet access and use of information resources in all human societies are experiencing a rising trend and different communities are used each with multiple infrastructures due to the benefits of ICT. Iran, along with many of the leading countries of the world to move towards the development of ICT in rural areas and attempts to use this technology to transfer government services to the out-of-hand parts of the country. Several attemps have been token that in the first place could be mentioned to the mobilizing tens of thousands of villages in rural ICT offices project. The main objective of this study was to assess the role of rural ICT offices in order to fulfill the objectives of the electronic government. The present study was based on type of purpose , exploratory the category of applied research. In this research, a hybrid approach involving quantitative (survey) and qualitative methods (observation, interviews) were used according to the procedures and objectives of the research. Communityand sample of this study consists of two parts, The first part is rural ICT offices, with a population of 125 people using Cochran Formula which 80 subjects were selected as first sample, and the second part of the rural of first sample villages with a population of 84,836 people using Cochran formula and randomized-comparative method was studied as second sample. Regarding the questionnaire, face validity was confirmed by experts, and the questionnaire was subjected to reliability testing by using data collection in the pilot study with Cronbach’s Alpha value 0.73 to 0.95 for all variables. statistical software was used to analysis the data. The results of the study indicate that the overall performance of the agencies providing services to the rural was lower-middle in the offices in banking services has received first place, and the final ranking in the provision of health services. Continued research showed that healthcare organizations has assigned the lower number to rural ICT offices to provide in people and post organization many more services. The results of such a study, it was concluded that the level of demand and offer services in six provinces, the city has not been much the manner of the same measures service provided in the city Borujen is more than other cities. Finally, rural employment, education level and family size affect on the rate of rural ICT offices. Therefore to provide more and better services for rural ICT offices, the following items are recommended: Government facilities, the field represent of the IT professionals provided in rural areas, Encourage private sector In order to investment in field ICT and communicatio make comparative footing to provide more services, Agencies more services toward service from government and non-governmental organizations to office due to reduce rural transfer to the city center, Choice and training for those interested and local professinoal support and service of the office. Key words: Electronic Government, ICT, ICT offices, Services
به موازات استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی ابعاد حیات بشری، جهان به سرعت درحال تبدیل به یک جامعه اطلاعاتی است. امروزه امکان دستیابی به اینترنت و استفاده از منابع اطلاعاتی در تمامی جوامع بشری روندی تصاعدی را طی مینماید و جوامع مختلف هر یک با توجه به زیرساختهای متعدد ایجاد شده، از مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده مینمایند. کشور ایران همگام با بسیاری از کشورهای پیشرو جهان نسبت به توسعهی فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی اقدام کرده و تلاش میکند با استفاده از این فناوری خدمات دولتی را به دورترین نقاط کشور منتقل نماید. در این راستا اقدامات متعددی صورت گرفته که از مهمترین آنها می توان به اجرای پروژه «تجهیز ده هزار روستای کشور به دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی» اشاره نمود. بنابراین هدف کلی از این پژوهش ارزیابی چگونگی ایفای نقش دفاتر خدمات ICT روستایی در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک میباشد. تحقیق حاضر بر اساس نوع هدف در دسته تحقیقات کاربردی و اکتشافی قرار دارد. در این پژوهش از روش ترکیبی شامل روشهای کمی (پیمایش) و کیفی (مشاهده، مصاحبه) به فراخور مراحل و اهداف تحقیق بهره گرفته شدهاست. جامعه و نمونهی آماری تحقیق حاضر شامل دو بخش است، بخش اول مسئولین دفاتر ICT روستایی با جمعیت 125 نفر که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 80 نفر به عنوان نمونهی اول انتخاب گردیدند و بخش دوم نیز روستائیان روستاهای نمونهی اول با جمعیت 84836 نفر که با استفاده از فرمول کوکران و روش طبقهای متناسب، تعداد 240 نفر به عنوان نمونهی دوم مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار کمّی پژوهش، مصاحبهی ساختارمند با استفاده از پرسشنامهای حاوی سئوالات باز و بسته بود که روائی آن تأیید و پایایی آن نیز با انجام یک مطالعهی راهنما و مقدار آلفای کرونباخ 73/0 تا 97/0 برای متغیرهای گوناگون بدست آمد. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد عملکرد کلی دفاتر در ارائه خدمات به روستائیان متوسط رو به پایین بوده و دفاتر در ارائه خدمات بانکی رتبه اول و در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی رتبه آخر را دریافت کرده است. ادامه کار پژوهش نشان داد سازمان بهداشت و درمان تعداد خدمات کمتری را به دفاتر ICT روستایی برای ارائه به مردم واگذار کرده و سازمان پست تعداد خدمات بیشتری. از نتایج تحقیق اینچنین استنباط شد که میزان نیاز و میزان ارائه خدمات در شش شهرستان استان به یک اندازه نبوده است به نحوی که ارائه خدمات در شهرستان بروجن بیش از سایر شهرستانها بوده است. در آخر اینکه شغل روستائیان، میزان تحصیلات و تعداد اعضای خانواده آنها بر میزان استفاده از خدمات دفاتر ICT روستایی تاثیر دارد. بنابراین برای ارائهی هرچه بیشتر و بهتر خدمات مختلف توسط دفاتر ICT روستایی، موارد زیر توصیه میگردند: فراهم کردن زمینه حضور متخصصان فناوری اطلاعات در روستا با ارائه تسهیلات از جانب دولت، تشویق بخش خصوصی به منظور سرمایهگذاری در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد عرصهی رقابت برای ارائه خدمات بیشتر، واگذاری خدمات بیشتر از جانب سازمانهای دولتی و غیر دولتی به دفاتر برای کاهش تردد روستائیان به مرکز شهرستان، انتخاب و آموزش افراد علاقهمند و متخصص بومی جهت پشتیبانی و سرویس این دفاتر واژههای کلیدی: دولت الکترونیک، ICT، دفاتر ICT، خدمات