Skip to main content
SUPERVISOR
Amirmozafar Amini
امیرمظفر امینی سدهی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Taghi Mahdilou
تقی مهدیلو

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385

TITLE

Assessment of Success Extent of Rural Production Co-operatives and Determining of its Effective Factors in West-Azarbaijan Province
Agriculture cooperatives satisfy the need for supply, processing and marketing of goods; they play an important role in development of agricultural sector and rural areas in the world. Nearly 70% of world’s cooperatives are engaged in agriculture and allied sectors. Almost 68% of world’s Agricultural cooperatives are in Asia-Pacific. Agricultural Cooperatives, in general, are multiple purposes. Through their services they enable the farmers to produce agricultural products. A cooperative is an autonomous institution, the aim of which is to support production activities of their members. Agricultural cooperatives perform a variety of services. This survey has been done in local cooperatives in North West part of Iran . The main purpose of this study was to assess Rural Production Cooperative’s Success Extent and It’s Effective Factors in Western Azarbaijan Province . The statistical population for this Study was 10 out of 21 Rural Production Cooperative Companies with 10805 Farmer members from which 200 members were chosen as sample population in 5 townships as follow; Orumieh, Khoy, Shahindezh, Maku and Miandoab. The research method was “descriptive–correlation survey“. data was collected by two type researcher–made questionnaires (A questionnaire for executive managers and another for cooperative members). Statistical methods which were used in this research were; Pearson Correlation Coefficient, T-Test, F-Test and Multiple Regression. The findings of this research indicated that, average of age, membership service record among respondents is respectively, 46.4, and 13.3. there were a significant relationship between some of independent and dependent variable (extent of cooperatives’ success) such as; Empowerment, Efficiency, Economical success, Satisfaction and Participation. The findings also showed that there are positive and significant relationship between Participation of cooperative members with members’ satisfaction and Economic success there are also a positive relationship between Empowerment and Marketing, between supply services and Keywords: Cooperative, Rural Production, Success, Western Azarbaijan , Iran
پژوهش حاضر با عنوان ارزیابی میزان موفقیت شرکت های تعاونی تولید روستایی آذربایجان غربی وتعیین عوامل موثر برآن میباشد. جامعه آماری این پژوهش 21 شرکت تعاونی تولید روستایی در 7 شهرستان با 10805 نفر عضو می باشد. بمنظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده و تعداد نمونه ها برابر با 200 نفر می باشند. جامعه نمونه تحقیق شامل 10 شرکت تعاونی است که از طریق نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شده اند. برای انتخاب اعضای نمونه از روش نمونه گیری انتساب متناسب و نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. روش پژوهش مطالعه حاضر از نوع همبستگی و همخوانی است. در این پژوهش برای ارزیابی میزان موفقیت شرکت های تعاونی، علاوه بر بکارگیری روشهایی نظیر مطالعات اسنادی و کتابخانه ای، از دو نوع پرسشنامه باز و بسته محقق ساخته، بعنوان اصلی ترین ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شده است که شامل مجموعه ای از سوالهای باز و گویه هایی است که با استفاده از طیف نگرشی لیکرت طراحی شده است. برای یافتن پایایی و روائی مفاهیم بکار رفته در پژوهش از تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. ضرایب بدست آمده نشان میدهد که مفاهیم بکار رفته در تحقیق از روایی بالایی برخوردار هستند. برای آزمون گمانه های پژوهش در تجزیه و تحلیل آماری علاوه بر بکارگیری آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین، انحراف معیار ونظایر آن، از آمار استنباطی شامل ضرایب همبستگی پیرسون، مجذور کای، آزمونهای اف- تست و رگرسیون چند متغیره بهره گرفته شده است. برای پردازش داده ها از نرم افزار آماری نسخه 5/11 استفاده شده است. نتایج و یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین متغیرهای مستقل توانمندی اعضا، مشارکت، رضایت اعضا، موفقیت اقتصادی و کارایی و اثربخشی و متغیر وابسته یعنی میزان موفقیت شرکت های تعاونی تولید روستایی رابطه معنی دار وجود دارد. همچنین نتایج بدست آمده از رگرسیون چند متغیره حاکی از وجود ارتباط قابل ملاحظه بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته است. مجموعه متغیرهای مستقل وارد شده در معادله رگرسیون541/0 از تغییرات متغیر وابسته یعنی میزان موفقیت شرکت های تعاونی تولید روستایی را تبیین می کند. از بین متغیرهای وارد شده در معادله رگرسیون، بیشترین نقش در معادله فوق به ترتیب مربوط به متغیر توانمندی(222/0)، مشارکت (147/0)، کارایی و اثربخشی(140/0)، موفقیت اقتصادی(128/0) و رضایت اعضا(109/0) می باشد. دستاوردهای تحقیق نشان می دهد که موفقیت تعاونی ها در سطح متوسط قرار دارد و موفقیت آنها در وهله نخست به توانمندی منابع انسانی و سپس به مشارکت و کارایی و اثربخشی در شرکت های تعاونی بستگی دارد. واژه های کلیدی: موفقیت، تعاونی ، تعاونی تولید روستایی،آذربایجان غربی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی