Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Usefi,Mohammad Mehdi Majedi,Amirmozafar Amini
علی یوسفی (استاد راهنما) محمد مهدی مجیدی (استاد مشاور) امیرمظفر امینی سدهی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Zahra Lotlfaliyan
زهرا لطفعلیان

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1388
Agricultural sector has an important role in national income; Iran has special features such as topography, climate and fertilized lands for producing agricultural crops, As you know agriculture has an important role in Iran'income. Despite these advantages, there are some problems in the market of agriculture productions. One of the most important one is the large difference between the farm and retail prices, on the other hand the marketing marginal. There is the marketing margin in all countries even more than Iran; But we should consider that in improved countries this big difference in cost is related to packaging, grading, traortation and etc. In improving countries as Iran, this difference appears along unsuitable marketing and this problem cause a big deficiency in marketing system. On the other hand, in developing countries, marketing agents receive the supernormal profit more than all opportunity costs which cause inefficiency in marketing system. The aim of this research is to measuring the marketing margin, share of marketing agents in final price, marketing efficiency and determining the factors affecting the marketing margin of grape, raisin and other processed products and also reaching the main reasons of grap's productions marketing marginals dried nuts and other productions in malayer city. Our research method is documentary and survey and research tool is the structured questionnaire which designed according to the literature review and pre-test study. By using the cluster sampling, sample size included 376 farmers, 14 wholesalers, 60 retailers and 22 packing factory in malayer city. All these samples selected by sudden cluster sampling. Analyzing of these datas is based on relative formulas and according to marketing web analyzing. In order to evaluate the factors affecting the marketing margin, we used Chi-squarmodels . The results show that,Based on every kilogram, the packing and traortation have the most shares of marketing costs. Furthermore, in the shorter marketing channels, the share of farmers in final price increases. In addition, the net revenue of farmers in raisin and processed grape sales is more than fresh grape.marketing marginal is common and as just the marketing, traortation and packaging, some how, done by marketing so high marketing marginal seems unreasonable in comparison with provided services. More ever, retailer’s margin in our study area is more than wholesales margin. Figuring the efficiency of studied ways determined that most of the marketing units don’t have suitable and enough efficiency, and the malfunctions in ways that have major roles in marketing are crystal clear. The main reason of this deficiency is in ways which we have active factories, Price inefficiency and some howtechanical inefficiency clear. Evaluation of effective features on marketing marginal shows that the kind of produced productions, producing area, retail price, other marketing agent sales price and marketing costs are parts of effective features on our were marketing margin. Keywords: marketing margin, marketing efficiency, grapes, raisin, Malayer city
ایران دارای ویژگی هایخاصتوپوگرافیک،آبو هواییوزمین هایمستعد، جهت تولید محصولات کشاورزی می باشد؛ به طوری که بخش کشاورزی سهم قابل توجهی از درآمد کشور را تشکیل می دهد. با وجودداشتن چنینامکاناتی،مشکلاتفراوانی در زمینه ی بازار محصولات کشاورزی وجود دارد. یکیازمهمترینمشکلات،اختلافزیادقیمتسرمزرعهو قیمت خرده فروشی، یابهعبارتدیگربالابودنحاشیهبازاریابیمی باشد. حاشیه بازاریابی در تمام کشورها وجود دارد حتی گاهی بیشتر از کشور ما، اما موضوع قابل توجه این است که در کشورهای توسعه یافته این اختلاف قیمت بیشتر مربوط به خدمات بازاریابی از جمله بسته بندی، درجه بندی، حمل و نقل و غیره است، در حالی که در کشورهای در حال توسعه ای نظیر کشور ما چنین اختلاف قیمتی با وجود فقدان و یا نقضان خدمات بازاریابی مناسب، جلوه نمایی می کند و این مسئله باعث ایجاد نوعی نقص در سیستم بازاریابی می شود.هدف این تحقیق محاسبه حاشیه بازاریابی وعوامل موثر بر آن، تعیین کارایی و سهم تولیدکنندگان از قیمت نهایی ودست یافتن به دلایل اصلی وجود حاشیه بازاریابی محصولات انگور، خشکبار و فراورده (شیره انگور) در شهرستان ملایر است. روش تحقیق این مطالعه از نوع اسنادی و پیمایشی می باشد و طی یک مطالعه مقدماتی و همچنین بررسی پژوهش های مشابه انجام شده در سایر مناطق، پرسشنامه ای محقق ساخته طراحی شد. حجم نمونه این مطالعه متشکل از عوامل مختلف بازاررسانی، که شامل 376 نفر تولیدکننده، 14 عمده فروش،60خرده فروش و 22 کارخانه بسته بندی شهرستان ملایر است با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی تعیین شد. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از فرمول های مربوطه و بررسی شبکه بازاریابی انجام شد. به منظور ارزیابی عوامل موثر بر حاشیه بازاریابی آماره های کای اسکور، کندال تائوبی و اسپیرمن مورد استفاده قرار گرفتند. در بررسی میانگین هزینه های بازاریابی تولیدکننده در ازای هر کیلوگرم محصول مشاهده شد که بسته بندی و حمل و نقل مهم ترین هزینه های بازاریابی در انگور تازه خوری، خشکبار و فراورده می باشد. همچنین با کاهش طول مسیر سهم کشاورز از قیمت نهایی افزایش می یابد. سود خالص تولیدکننده نیز در محصولات خشکبار و فراورده بیشتر از سود خالص وی در مسیرهای تازه خوری می باشد. حاشیه بازاریابی در منطقه مورد مطالعه بالاست و از آنجا که فقط خدمات حمل و نقل و تا حدودی بسته بندی توسط عوامل بازاریابی صورت می گیرد، حاشیه بازاریابی بالا در مقایسه با خدمات انجام شده چندان منطقی نمی باشد. حاشیه خرده فروشی در منطقه مورد مطالعه بیشتر از حاشیه عمده فروشی می باشد. محاسبه کارایی مسیرهای مورد مطالعه نشان داد که اکثر واحدهای بازاریابی از کارایی مناسبی برخوردار نمی باشند و عدم کارایی در مسیرهایی که سهم عمده ای از بازاررسانی را انجام می دهد، مشاهده می شود. دلیل اصلی این ناکارایی نیز در مسیرهایی که کارخانجات بسته بندی فعال می باشند عدم کارایی قیمتی و تا حدودی عدم کارایی فنی و در سایر مسیر ها عدم کارایی قیمتی ارزیابی شد. ارزیابی عوامل موثر بر حاشیه بازاریابی در نهایت نشان داد که نوع محصول تولیدی، منطقه ی تولید (محل روستا)، قیمت خرده فروشی و قیمت فروش سایر عوامل بازاریابی و هزینه های بازاریابی از جمله عوامل موثر بر حاشیه بازاریابی در منطقه مورد مطالعه می باشد. واژه های کلیدی: حاشیه بازاریابی، کارایی بازار، انگور و خشکبار، شهرستان ملایر.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی