Skip to main content
SUPERVISOR
Keivan Aghababaei samani,Mojtaba Alaei
کیوان آقابابائی سامانی (استاد مشاور) مجتبی اعلائی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Seyed Ali Davoudi nasab
سیدعلی داودی نسب

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده فیزیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1397

TITLE

Challenges of Teaching and Learning Physics
If we take a look at the high school physics textbooks and the educationalsystem of this course, we will see that we are dealing with a system and booksthat can finally train a 19th century physicist and make students lessinterested in this course and discouraged and unmotivated. Resulting in areduction in university enrollment in engineering, basic sciences, and physics,An event that could inflict an irreparable blow on the scientific andindustrial body of the country in the future. In this dissertation, we havetried to examine the problems of education and learning in the educationalsystem in the first step and provide appropriate and practical solutions tosolve them. In the second step, we have examined the challenges of teaching andlearning physics and have offered three solutions to solve these problems: 1- Updating teaching methods and using new methods of teaching physicsusing valid internal and external sources. 2- Implementing the laboratory method (objective observation) whileteaching physics in all Iranian schools by proposing two solutions: 2-1 Using a virtual laboratory. 2-2 Designing physics experiments with simple and accessible tools. In this section, by designing 60 experiments without the least cost andonly with the equipment available in the home environment, we have tried toteach the concepts of physics in the six years of high school in the form ofobjective observation, which can be a good resource for both students andphysics teachers and will be improved the quality of their education. 3- Expressing the applications of educational concepts of textbooks indaily life in order to acquaint students more with physics, betterunderstanding of this field and creating interest and motivation for them tocontinue their studies in this field in university education. Keywords: Physics education,educational system, virtual laboratory, simple experiments, application ofconcepts
اگر نگاهی به کتاب‌هایفیزیک دبیرستان و سیستم آموزشی این درس بیندازیم خواهیم دید با سیستم و کتاب‌هاییسر و کار داریم که نهایتا می‌تواند یک فیزیکدان قرن 19 را تربیت کند و دانش‌آموزانرا نسبت به این درس کم علاقه و دلسرد و بی‌انگیزه کند که نتیجه آن کاهش ورودی هایدانشگاه در رشته های فنی، مهندسی و علوم پایه به خصوص فیزیک است، اتفاقی که درآینده می‌تواند ضربه جبران ناپذیری به بدنه علمی و صنعتی کشور وارد نماید. در اینپایان­نامه سعی شده در گام اول مشکلات آموزش و یادگیری در نظام آموزشی را بررسی وراهکارهای متناسب و عملی برای رفع آنها را ارائه دهیم. در گام دوم به بررسی چالشهای آموزش و یادگیری درس فیزیک پرداخته ایم و برای رفع این معضلات سه راهکار ارائهداده­ایم: 1- به روزشدن روش‌های تدریس و استفاده از متدهای نوین آموزش فیزیک با استفاده از منابعمعتبر داخلی و خارجی. 2- پیادهسازی روش آزمایشگاهی(مشاهده عینی) در هنگام تدریس فیزیک درتمامی مدارس ایران با پیشنهاددو راهکار: 1-2-استفاده از آزمایشگاه مجازی. 2-2-طراحی آزمایش­های فیزیک با وسایل ساده و قابل دسترس. در اینقسمت با طراحی60 مورد آزمایش بدون کمترین هزینه و تنها با وسایل موجود در محیطخانه سعی شده مفاهیم فیزیک شش سال آموزشی دوره اول و دوم متوسطه بصورت مشاهده عینیآموزش داده شود که می‌تواند منبع مناسبی هم برای دانش‌آموزان، هم دبیران فیزیک بهمنظور ارتقا سطح کیفی آموزش آنها باشد. 3- بیان کاربردهای مفاهیم آموزشی کتب درسی در زندگیروزمره به منظور آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با فیزیک، درک بهتر این رشته و ایجادعلاقه و انگیزه برای آنان به منظور ادامه تحصیل در این رشته در تحصیلات دانشگاهی.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی