Skip to main content
SUPERVISOR
Mostafa Ghayour,Heshmatallah Mohammadkhanlo
مصطفی غیور (استاد راهنما) حشمت اله محمد خانلو (استاد مشاور)
 
STUDENT
JAVAD FAKHRAEI
جواد فخرائی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Chaotic Vibration Analysis of Nonlinear Full Vehicle Model
In the study of vehicle dynamics, there are some contradictions between experimental results and results obtained from linear models. The nonlinear characteristics of vehicle components are the source of these contradictions in linear models. In practice an automobile is a nonlinear system because it consists of suspensions, tires and other components that have nonlinear properties. Owing to the existence of nonlinear factor, the vehicle exhibit complex phenomena such as jumps, bifurcation and chaotic vibrations when running on bumpy road, which are quite harmful to the stabilization of a vehicle. Thus, study of these nonlinear behaviors in studying of the dynamic response of the vehicle is necessary. Hence, the chaotic vibration analysis of nonlinear full-vehicle model with passengers is investigated. The vehicle system is modeled as full nonlinear seven degrees of freedom with an additional one-degree of freedom for each passenger. Four passengers are added sequentially to the vehicle that produces eight, nine, ten and eleven degrees of freedom models, respectively. The nonlinearities of the system are due to the nonlinear springs and dampers that are used in the suspension and tires. Roughness of the road surface is considered as sinusoidal waveforms with time delay for tires. The governing differential equations are extracted by Newton-Euler laws and are solved numerically via forth-order Runge-Kutta method in. The dynamic behavior of the system is investigated by special nonlinear techniques such as time series, phase plane portrait, bifurcation diagrams, power spectrum, Poincaré section and maximum Lyapunov exponents. Initially, the effect of passengers on the chaotic vibration of vehicle is studied. The comparison of the results that obtained from the of the vehicle models with passengers and those from the vehicle without passenger model, shows that the passenger has great influence on the dynamical behavior of the system, which cannot be ignored. Then, the effect of road roughness model on nonlinear dynamic behavior of a full vehicle model was examined. For this purpose, the rectangular and triangular waveforms were used to describe roughness of the surface and were compared with the sine wave. The results obtained from of the bifurcation diagrams in rectangular and triangular roughness waveforms shows the difference irregular regions than sine wave. Finally, the effect of system parameters such as damping and stiffness coefficients of suspension and seats on chaos was studied and discussed in detail. Results show choosing the appropriate regions of the system parameters can be lead to exit the system from chaotic behavior. Keywords Full-vehicle model, Chaotic vibration, Dynamic behavior, Poincaré section, Lyapunov exponents.
این تحقیق به بررسی ارتعاشات آشوبناک در سیستم مدل کامل غیرخطی خودرو با حضور سرنشین در مواجهه با ناهمواری سطح جاده می پردازد. در سال های اخیر بررسی رفتار دینامیکی غیرخطی خودرو بیشتر با در نظر گرفتن مدل های ساده تر یک چهارم و نصف توسط محققین صورت گرفته و از مدل کامل کمتر استفاده شده است. این در حالی است که مدل های یک چهارم و نصف بازتاب کاملی از رفتارهای سینماتیکی و دینامیکی خودرو نداشته و پاسخ های آنها نسبت به مدل کامل از دقت کمتری برخوردار است. از آنجایی که حضور سرنشین هنگام حرکت خودرو اجتناب ناپذیر است، درنظر گرفتن مدل مناسبی که بتواند اثرات متقابل حرکت خودرو و سرنشین بر یکدیگر را به خوبی توجیه کند ضروری است. در این تحقیق با در نظر گرفتن مدل کامل خودرو با حضور تعداد سرنشین متفاوت به بررسی رفتارهای آشوبناک خودرو در مواجهه با ناهمواری های سطح جاده پرداخته و اثر حضور سرنشین بر ارتعاشات آشوبناک خودرو مورد مطالعه قرار می گیرد. هم چنین اثر ناهمواری های مختلف بر رفتارهای دینامیکی غیرخطی خودرو بررسی شده و محدوده های مناسبی از پارامترهای فیزیکی خودرو به منظور خارج کردن خودرو از رفتارهای آشوبناک به وجود آمده در آن ارائه می گردد. در کلیه موارد معادلات دیفرانسیل حاکم بر حرکت سیستم بر اساس قوانین نیوتن- اویلر استخراج شده و به روش های عددی با استفاده از نرم افزار Matlab حل می گردند. برای بررسی رفتارهای دینامیکی غیرخطی خودرو از ابزارهای شناسایی این گونه رفتارها یعنی: نمودارهای پاسخ زمانی، منحنی صفحه فاز، طیف توان، مقطع پوانکاره، نمودارهای دوشاخه ای شدن و ماکزیمم نماهای لیاپانوف استفاده می شود. نتایج نشان می دهد اثر سرنشین بر رفتارهای آشوبناک خودرو بسیار مهم بوده و محدوده های نامنظم رفتار دینامیکی خودرو و تبدیل حرکات چند پریودی به آشوبناک و بالعکس را کاهش می دهد. هم چنین نوع مدل سازی ناهمواری سطح جاده بر رفتارهای دینامیکی خودرو بسیار مهم بوده به طوریکه پاسخ های آشوبناک آن در مواجهه با مدل های مختلف ناهمواری، متفاوت است. هم چنین تغییر در مقدار پارامترهایی مثل ضریب سختی فنر سیستم تعلیق، ضرایب سختی فنر و استهلاک صندلی سرنشین و ضریب سختی لاستیک ها می تواند رفتارهای آشوبناک به وقوع پیوسته در خودرو در مواجهه با ناهمواری جاده را کنترل کرده و خودرو را از آشوب خارج نماید. کلمات کلیدی: مدل کامل خودرو، رفتار دینامیکی، ارتعاشات آشوبناک، نمودارهای دوشاخه ای، مقطع پوانکاره، ماکزیمم نماهای لیاپانوف.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی