Skip to main content
SUPERVISOR
Saeed Mahdavi,Alireza Baghbanan,Raheb Bagherpour
سعيد مهدوي (استاد مشاور) عليرضا باغبانان (استاد راهنما) راحب باقرپور (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ahmad Reza Javadi Nezhad
احمدرضا جوادي نژاد

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390

TITLE

Comparison of Excavation Methods and Contrivances in Weak and Watery Rock, Case Study of Tunnel Kouhrang No3
Tunneling in weak ground has been one of the challenges of engineering technology. Try and error was given valuable information to technicians. Generally temporary support and passing through dangerous and difficult zones is major purpose in designing and building structures in unstable conditions. Koohrang tunnel 3 in the area of Zar'ab fault has been a good example for testing engineering skills and available technology. Weak and faulty ground with high amount of overburden and tunnel existing under high pressure of water makes a condition that necessity of research study is clear before performing project. In this thesis has been tried by using new advances in computer science and recent softwares, to model Zar'ab fault and check efficiency of artificial ground freezing method that is comparatively new and less known. Simiulation of frosty ground condition require recognition of frozen soil and rock and changes during freezing. There are good laboratory facilities in some developed countries for sampling and exraction of geomechanical properties. By recording information in laboratory , weak and strongly unstable zone simulated in numerical model and step by step excavation accomplished. As for high overburden, ground improvement by freezing around of tunnel is not efficient and safe solely by merging steel liner and ground stabilization before excavation by this method, finally can reach to an specific state, in the beginning freezing pipes has been located around tunnel profile and after reching specified temperature by cooling, tunnel digging started in certain advance. There are a lot of variants in simulation of condition of ground and material that need sensitivity analysis and choosing optimum values for realization of conjugate influence. Compared variants were temperature of frozen material, resistance of steel liner, length of freezing pipes, length of support rings , excavation advances and support order that is a exploitation subject. The final state that is result of this analyses suggests -5 c? for freezing temperature, 12 meters for pipes length and support in advance of 1 meter in first 11 meters of tunnel, by purpose of reducing expenses and boosting progress. Specifications of steel liner that appliqued have been attached.
احداث تونل در زمين هاي سست از گذشته تا حال، از چالش هاي علم مهندسي بوده است. سعي و خطاهاي انجام گرفته در طول تاريخ اطلاعات ارزشمندي در اختيار اهل اين فن قرار داده است. به طور کلي پايدارسازي موقت و گذر از نواحي حادثه خيز و مشکل ساز هدف اصلي در طراحي و اجراي سازه ها در شرايط غير خودايستا زمين است. تونل کوهرنگ 3 در ناحيه گسل زرآب، نمونه اي بارز از محک زدن توانايي هاي مهندسي و تکنولوژي موجود بوده است. سست و گسله بودن زمين در کنار وجود روباره زياد و قرار گيري تونل زير سطح تراز آب هاي زيرزميني، وضعيتي ايجاد کرده است که لزوم انجام تحقيقات و مطالعات پيش از اجرا، شديدا احساس مي شود. در اين پايان نامه، سعي شده است با کمک پيشرفت هاي حاصل شده در علوم کامپيوتر و به کار گيري به روز ترين نرم افزارها، روش انجماد مصنوعي زمين که نسبتا جديد و کمتر شناخته شده است در ناحيه گسل زرآب مدل سازي شود و کارايي آن مورد بررسي قرار گيرد. شبيه سازي شرايط زمين يخ زده نياز به شناخت از خاک و سنگ يخ زده و تغييرات زمين در طي انجماد دارد. امکانات آزمايشگاهي خوبي در بعضي کشورهاي پيشرفته براي نمونه گيري و استخراج خصوصيات ژئومکانيکي وجود دارد. با کمک اطلاعات بدست آمده در آزمايشگاه ، زمين سست و به شدت ناپايدار منطقه در مدل عددي شبيه سازي شد وحفاري گام به گام در آن صورت گرفت. با توجه به روباره زياد ، بهسازي زمين با استفاده از انجماد در اطراف تونل به تنهايي کارآمد نبوده و ايمني را تضمين نمي کند. با ترکيب قاب فولادي و تحکيم زمين قبل از حفر با روش گفته شده، در نهايت به حالتي خاص از مدل مي توان رسيد که در آن ابتدا اطراف پروفيل تونل لوله هاي انجماد قرار داده شده و پس از خنک سازي و رسيدن به دماي تعيين شده، حفر تونل در گام مشخص آغاز مي شود. متغيرهاي بسياري در شبيه سازي شرايط زمين ومصالح به کار گرفته شده وجود دارد که درک تاثير توامان آنها نيازمند آناليز حساسيت و انتخاب مقادير بهينه از ميان آنهاست. متغيير هايي همچون: دماي انجماد، مقاومت قاب فولادي، طول لوله هاي انجماد و گام حفاري و نگه داري و ترتيب حفر و نگهداري که در اصول استخراج مي گنجد مورد مقايسه و بررسي قرار گرفته اند. حالت نهايي که به عنوان نتيجه اين تحليل از آن ياد مي شود، پيشنهاد مي کند، در راستاي کاهش هزينه هاي اجرا و سرعت بخشيدن به پيش روي، از انجماد در دماي 5- درجه سانتي گراد استفاده شود، همچنين طول لوله هاي انجماد 12 متر بوده و حفاري و نگهداري در گام هاي 1 متر از ابتدا تا انتهاي متراژ 11 متر اجرا شود. مشخصات قاب فولادي مورد استفاده نيز ضميمه شده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی