Skip to main content
SUPERVISOR
Saeed Behbahani,Saeed ZeiaeiRad
سعید بهبهانی (استاد راهنما) سعید ضیائی راد (استاد مشاور)
 
STUDENT
Sajjad Salmanzadeh
سجاد سلمان زاده

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1388

TITLE

Condition monitoring of a turbo machine based on vibration analysis using artificial neural network theory
Condition monitoring in the turbo machinery system is controlling parameters such as vibration domain and vibration frequency for fault diagnosis in the system. Condition monitoring is the main part of Predictive Maintenance. Rotors used in industrial machinery such as compressors, pumps, or turbines are often subjected to extreme loading during their operation. Rotating parts in machines exposed to external forces and temperatures may lead to a fatigue crack resulting in rotor damage. Structural health monitoring of the rotors is important for improving the safety of their operation and for extending their service life. All the usual faults like unbalance; misalignment etc. encountered in the rotor systems, the fatigue crack is the most dangerous one because if left undetected it can lead to catastrophic failure. This project describes the application of Wavelet Transform (WT), fuzzy logic and artificial Neural Network (ANN) for prediction of the faults effect on the frequency components of vibration signature in a shaft. These faults are unbalance, crack and combined faults of unbalance and crack. Existence of these faults in the shaft can lead to increase the damage in the system, if these faults not detected can increase the time and costs of repair. For studding these faults finite element solution and experimental test is used and vibration signals of shaft saved for 2 seconds. Continuous wavelet transform and scaled-averaged wavelet power method are used for signal processing. Then by conducting principal component analysis at these coefficients, they have been used as input of artificial neural network. Also total scaled-averaged wavelet power is used to identify system condition. The developed ANN is constructed of a hidden layer with 6 neurons and an output layer with 4 neurons. The network is trained with 40 sets of data relating to faulty shaft. In order to test the network, 30 sets of data relating to three fault states (unbalancing, crack and combined faults) obtained from numerical and experimental tests are used. The results show that the well-developed network has been able to detect system faults with the accuracy of 96.6%. Keywords: Condition monitoring, Wavelet, Fuzzy logic, Neural network
پایش وضعیت در توربو ماشین ها روند نظارت بر پارامترهایی از این ماشین ها نظیر دامنه ارتعاشات، فرکانس ارتعاشات و ... برای پیش بینی و تشخیص عیوب ایجاد شده در سیستم ها در زمان کار کرد است. پایش وضعیت جزء اصلی در سیستم های تعمیرات پیش بینانه است. در سال های اخیر دینامیک روتورهای دارای ترک و تشخیص ترک در آن ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. شناسایی عیوبی مانند ترک های ناشی از خستگی در شفت ها و روتورها اهمیت زیادی در جلوگیری از بوجود آمدن خرابی های فجیع در سیستم های دوار دارد. شناسایی این عیوب در ماشین آلات می تواند میلیون ها تومان در هزینه ها، انرژی و زمان صرفه جویی به همراه داشته باشد. پایش وضعیت ماشین از زمان شروع حرکت تا زمان توقف اهمیت زیادی در تشخیص ترک در ماشین آلاتی نظیر موتورهای هواپیما، توربو ماشین ها و ... که در سرعت های بالا کار می کنند دارد. هدف از این تحقیق شناسایی عیوبی مانند ترک در سیستم های دوار، به صورت جداگانه و در حضور عیوب دیگر می باشد. برای این منظور یک سیستم شفت و دیسک که مدل ساده شده یک توربو ماشین می باشد به عنوان سیستم هدف در نظر گرفته شده است. برای ایجاد سیگنال ارتعاشی خروجی سیستم از تست های آزمایشگاهی و همچنین ساخت مدل المان محدود شفت و دیسک در نرم افزار Abaqu استفاده شده است. این سیگنال با استفاده از روش آستانه سازی نرم نویز گیری شده سپس با انجام آنالیز موجک بر روی این سیگنال های ارتعاشی مشخصه هایی همانند بردار انرژی ماتریس ضرایب موجک و انرژی کل ماتریس ضرایب موجک از سیگنال استخراج شده و در انتها از این ویژگی ها جهت تعیین عیب و میزان پیشرفت آن استفاده شده است. برای تعیین وضعیت سیستم از منطق فازی استفاده شده است تا بتوان هوشمندی انسان را در ترکیب اطلاعات بدست آمده از سیگنال ارتعاشی سیستم را وارد سیستم عیب یابی نمود. همچنین به دلیل ادغام ویژگی های مربوط به هر عیوب در زمان رخداد همزمان آنها و دشوار شدن تشخیص عیوب از شبکه عصبی برای تعیین نوع عیب استفاده شده است تا میزان خطای انسانی در تشخیص عیوب کاهش یابد. شبکه عصبی استفاده شده در این پروژه از نوع پس انتشار با 6 نورون در لایه مخفی می باشد. برای آموزش شبکه از 40 سیگنال استفاده شده و برای تست شبکه از یک دسته 30 تایی سیگنال استفاده شده است. پس از آموزش، شبکه با دقت 66/96 % عیوب ایجاد شده در سیستم را تشخیص داده و میزان عیب را به طور میانگین با 70% دقت تشخیص داده است. کلمات کلیدی: پایش وضعیت، آنالیز موجک، منطق فازی، شبکه های عصبی مصنوعی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی