Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Usefi,Amirmozafar Amini
علی یوسفی (استاد راهنما) امیرمظفر امینی سدهی (استاد راهنما)
 
STUDENT
MARYAM KOOLIVAND
مریم کولیوند

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392
Overpopulation, economic growth, moving towards further development and climate change has led to severely water scarcity especially in arid and semi-arid regions. The aim of this study is to understand the historical context of social learning in basin governance and identify the conditions for facilitating social learning. The study population was Zayandeh-Roud Council of Integrated River Basin Management (ZRCIRM). Data were collected through face to face interview via semi-structured questionnaire. To achieve the research objectives, “social learning for integrated water managing” and “Ulrich's critical systems heuristic” frameworks were used. The results showed that, although the new working group has increased the cooperation between organizations involved in watershed management, but there is little inter-provincial cooperation. On the other hand, the share of “central office of integrated water resources management” in decision making should be increased. Lack of proper water database and accounting in basin and no inter-provincial cooperation has caused the basin council with no effectiveness and it is necessary to replace other type of river basin patterns such as commission and organization. Furthermore, it is important to shift from current targets of basin including providing public water for society and supply-driven management approaches to management practices based on empathy and consensus and participation of all stakeholders to reduce conflicts within the basin. Improving processes of watershed management requires comprehensive and integrated river basin management instead of bargaining-based and top-down allocation of water. Experts and decision-maker of basin has no expertise in system science (for integrating indigenous and engineering knowledge) and social sciences. Keywords: social learning, integrated management, wicked problem, river basin organizations, basin council, Zayandeh-Roud basin.
افزایش جمعیت، رشد اقتصادی و حرکت به سمت توسعه‌ی بیشتر و همچنین تغییر شرایط اقلیمی درمجموع باعث کمبود فزاینده آب در دنیای امروز به‌ویژه در مناطق خشک و نیمه‌خشک شده است. هدف این پژوهش شناخت بستر یادگیری اجتماعی در سیر تاریخی حکمرانی آب رودخانه زاینده‌رود و ارزیابی پیش‌نیازهای لازم برای تسهیل یادگیری اجتماعی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش را اعضای شورای هماهنگی مدیریت به‌هم‌پیوسته حوزه آبریز رودخانه زاینده‌رود تشکیل می دهد. اطلاعات موردنیاز به شیوه نظرسنجی از اعضای کلیدی کارگروه منابع ومصارف حوضه زاینده‌رود با انجام مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه نیمه‌ساختار یافته جمع‌آوری شد. در این بررسی چارچوب های "شناخت بستر یادگیری اجتماعی در مدیریت به‌هم‌پیوسته منابع آب" و "تفکر انتقادی آلریش" مورداستفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که تشکیل کارگروه منابع و مصارف نقش مهمی در افزایش همکاری‌های سازمان‌های دخیل در مدیریت حوضه داشته است، اما همچنان همکاری چندانی بین سازمان‌های مرتبط دو استان وجود ندارد. از طرف دیگر، سهم دفتر مدیریت به‌هم‌پیوسته درتصمیم‌گیری‌های حوضه باید افزایش یابد. همچنین، با توجه به آنکه وضعیت آمار و اطلاعات حوضه در شرایط نامناسبی است و از طرف دیگر بین سازمان‌های مرتبط دو استان همکاری های چندانی وجود ندارد؛ به نظر می رسد الگوی شورا نتواند جوابگوی نیازهای این حوضه باشد و بایستی سایر الگوها نظیر کمیسیون و سازمان حوضه نیز موردبررسی قرار گیرد. جمع بندی این مطالعه نشان داد که بایستی روش‌های مدیریتی مبتنی بر ایجاد همدلی و وفاق و مشارکت تمامی ذینفعان برای کاهش تعارضات درون حوضه جایگزین اهداف فعلی مدیریت حوضه یعنی تأمین آب موردنیاز آحاد جامعه و مدیریت عرضه‌محور آب شود. همچنین، در جهت اصلاح و بهبود مدیریت حوضه باید مدیریت جامع و به‌هم‌پیوسته در سراسر حوضه جایگزین اقدامات موجود نظیر مدیریت بخشی مبتنی بر چانه‌زنی و تخصیص آب از بالا به پایین شود. بررسی تخصص موجود و موردنیاز تصمیم‌گیرندگان حوضه نیز خلأ وجود تخصص های مهندسی سیستم جهت تلفیق دانش بومی و مهندسی و علوم اجتماعی را نشان می‌دهد. واژه‌های کلیدی: یادگیری اجتماعی، مدیریت به‌هم‌پیوسته، موقعیت مساله زا، الگوهای مدیریت حوضه، شورای حوضه، زاینده‌رود.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی