Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad Danesh,Jafar Ghaisari
محمد دانش (استاد راهنما) جعفر قیصری (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ehsan Khalili
احسان خلیلی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393
Nowadays, urban intelligent traortation systems have been attracted significant attentions of researches and technology developments. Human and financial losses caused in traffic accidents as well as requesting for more comfortable auto-driving systems are the main reasons of these considerations. Emergency stop and turning systems are two essential subsystems of automatic cars. According to traffic rules, each turning should be started by an emergency stop. The purpose of this thesis is to design and analyzing a full automatic car turning system. At first, suitable path is designed for an emergency stop of the car along the street based on the car motion limitations. In the preliminary stopping phase, the car dynamic equations are employed to improve the accuracy of car model in all allowable speed. Then a sliding mode controller is designed. After preliminary stopping along the street, a proper path is designed considering traffic rules for the automatic car turning system. In the turning stage, due to the low speed of the car, car kinematic model is used and a new sliding mode controller is designed. Also, a Fuzzy decision making system in proposed for the automatic car turning system. Afterward, for verifying the proper performance of the proposed control systems, the designed paths and the controllers were implemented in Carsim which is a known car analyzing software. A sedan car with its actual parameters was designed in Carsim. The results of Carsim is compared with MATLAB simulations. Then, a car like mobile robot is designed and built based on small scale parameters of a sedan car. Finally, the automatic car turning system is implemented on the car like mobile robot. In each part, simulation and experimental results confirm the effectiveness of the proposed methods. Keywords: Intelligent traortation system, parallel parking system, automatic car turning, emergency stop, sliding mode controller, Carsim software.
امروزه، توجه به هوشمندسازی سیستم حمل‌و‌نقل شهری بیش از پیش مورد توجه محققان و پژوهشگران این زمینه قرار گرفته است. علت اصلی توجه به این سیستم‌ها، افزایش خسارات جانی و مالی ناشی از تصادفات رانندگی می‌باشد که سبب شده تا نیاز به یک خودروی تمام‌خودکار بیشتر احساس شود. پارک اضطراری و دورزدن دو قسمت اصلی سیستم دورزدن خودکار خودرو هستند. بر طبق قوانین ترافیکی، عمل دورزدن خودرو با پارک اضطراری خودرو در کنار خیابان شروع می‌شود. هدف اصلی این پایان‌نامه طراحی و آنالیز یک سیستم دورزدن خودکار برای خودرو می‌باشد. در گام اول به پارک اضطراری خودرو در راستای خیابان پرداخته شده و مسیرهای مناسب برای این عمل با توجه به محدودیت‌های غیرهولونومیک خودرو بدست آورده شده است. در قسمت پارک اضطراری خودرو، با توجه به سرعت بالای خودرو برای بهبود دقت عملکرد خودرو، از معادلات دینامیکی خودرو استفاده شده و کنترل‌کننده‌ی مد لغزشی برای این سیستم طراحی شده است. در ادامه، پس از توقف اولیه خودرو در کنار خیابان، مسیرهای مناسب و مطابق با قوانین راهنمایی‌و‌رانندگی برای دورزدن خودکار خودرو طراحی گردیده و آزمایشات لازم برای این کار صورت گرفته است. در این قسمت با توجه به سرعت پایین خودرو از معادلات سینماتیک خودرو استفاده شده و مجددا کنترل‌کننده‌ی مد لغزشی برای این معادلات طراحی شده است. طراحی سیستم فازی تصمیم‌گیری برای سیستم دورزدن خودکار خودرو نیز در ادامه این پروژه طراحی شده است. در ادامه، برای اثبات عملکرد مناسب سیستم کنترلی، مسیرها و کنترل‌کننده‌ی طراحی شده بر روی نرم‌افزار آنالیز خودرو Carsim پیاده‌سازی شده که برای این موضوع در ابتدا یک خودروی سواری با تمامی پارامترهای واقعی در این نرم‌افزار طراحی شده است. در نهایت، نتایج حاصل از این نرم‌افزار با سیگنال‌های خروجی کنترل‌کننده در نرم‌افزار MATLAB مقایسه شده است. در پایان برای پیاده‌سازی سیستم کنترلی طراحی شده، به طراحی و ساخت یک ربات شبه‌خودرو با ابعاد مقیاس کوچک‌تر یک خودروی واقعی پرداخته شده است و سیستم دورزدن خودکار خودرو بر روی ربات شبه‌خودرو پیاده‌سازی شده است. در هر بخش، نتایج شبیه‌سازی و پیاده‌سازی‌های انجام شده، صحت و دقت روش پیشنهادی را تایید می‌کند. کلمات کلیدی : سیستم حمل‌ونقل هوشمند - سیستم پارک موازی خودرو - دور‌زدن خودکار خودرو - پارک اضطراری خودرو -کنترل‌کننده‌ی مد لغزشی - نرم‌افزار .Carsim

ارتقاء امنیت وب با وف بومی