Skip to main content
SUPERVISOR
Morteza Rasti barzaki,Ali Shahandeh nookabadi
مرتضی راستی برزکی (استاد مشاور) علی شاهنده نوک آبادی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Milad Safari chakoli
محمدمعین صفری چاکلی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391
: Direct shipments and point to point dispatches impose large costs to the supply chain network; in this regard and in order to reduce costs middle warehouses were emerged as alternative solutions. Cross-dock as a kind of middle warehouses could propose a solution for distributing goods with low life time and high holding costs, while the main idea was not to hold any goods as inventory. Cross-dockingis a practice in the logistics of unloading materials from an incoming semi-trailer truck or railroad car and loading these materials directly into outbound trucks, trailers, or rail cars, with little or no storage in between. This may be done to change the type of conveyance, to sort material intended for different destinations, or to combine material from different origins into traort vehicles (or containers) with the same destination or similar destinations. Due to many advantages of utilizing of such facilities, it has soon became one of the most desirable middle warehouse practices, especially for distributing low life goods like diary, meat and etc. This study is based on middle warehouse context while considering vehicle routing, which is an emerging phenomena and tries to propose an applicable model close to real life in strategic and operational level by adopting logical assumptions. Considering different capacities for different vehicles, enforcing vehicles to visit each node once in every period, implementing zero inventory policy at cross-dock facilities, considering procurement costs as a way to distinct sellers and make purchasing decisions, considering single product/single period, having producers with limited production capacity, considering receiving and dispatching activities as distinct processes, enforcing soft time windows for each of the costumers and balancing ingoing/outgoing flow of goods in each of the warehouses are the logical assumptions and constraints which have been applied in this model. The objective function of the model is consists of costs associated with vehicle routing in receiving/dispatching processes, procurements, utilizing vehicles and payable penalties due to violation of costumers soft time windows. Due to nature of the problem (NP-hard) for solving the model, a Tabu Search algorithm was proposed which its performance was acceptable After solving the proposed Mixed-Integer Nonlinear programming, the solutions are analytically analyzed.
در حوزه توزیع زنجیره تأمین در گذشته کالاها به صورت مستقیم و نقطه‌به‌نقطه ارسال می‌شد. این عمل هزینه‌های زیادی را بر زنجیره‌های تأمین تحمیل می‌نمود؛در این رابطه انبارهایی میان سطوح مختلف زنجیره‌تأمین با عنوان انبارهای میانی شکل گرفت. انبارهای عبوری از انواع انبارهای میانی بوده که باتوجه به عدم نگه‌داری کالا به عنوان موجودی توانست پاسخگوی تقاضای محصولاتی باشد که طول عمر کوتاه و هزینه‌ نگه‌داری بالا دارند. به‌جهت منافعی که این روش در قیاس با سایر انبارهای میانی دارد مورد استقبال زنجیره‌های‌تأمین به خصوص فرآورده‌های لبنی، گوشتی و غیره قرار گرفت. روند فعالیت انبارهای عبوری بدین‌گونه است که ابتدا باید از گره‌های دریافت (تأمین‌گنندگان) بازدید بعمل آمده و کالاهای آن‌ها دریافت شده و پس از انتقال به انبارهای عبوری مطابق نیاز گره‌های ارسال (مشتریان) دسته‌بندی و به آن‌ها ارسال شود. به همین منظور می‌توان از مساله مسیریابی وسیله‌نقلیه کمک گرفت. این تحقیق با تکیه بر اینکه مفهوم انبارهای عبوری همراه با مسیریابی‌ وسیله‌نقلیه مفهومی نوپا و جدید بوده، تلاش نموده است در سطوح تصمیم‌گیری استراتژیک و عملیاتی با استفاده از فرضیات منطقیمدلی نزدیک به دنیای واقعی ارائه دهد. باتوجه به تحقیقات گذشته و شکافی که احساس می‌شد در این تحقیق فرضیات منطقی بکارگرفته شده در مدل شامل وسایل نقلیه با ظرفیت‌های متفاوت، امکان تنها یک بازدید از هر گره در هر دوره، عدم نگه‌داری کالا در انبار عبوری، بکارگیری هزینه خرید تأمین‌کنندگان به منظور تصمیم‌گیری انبارها برای خرید از تأمین‌کنندگان، تک دوره‌ای و تک محصولی بودن مساله، ظرفیت محدود تولید تأمین‌کنندگان، مجزا بودن فرآیند دریافت و ارسال، پنجره زمانی نرم برای تمامی مشتریان و برقرای تعادل میزان ورودی کالا و خروجی کالا به هر انبار می‌باشند. برای مساله مطرح شده با فرضیات مشخص، مدل غیرخطی با تابع هدف هزینه ساخته شدهو پس از حل، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.نتایج حاصل از تحلیل حساسیت برروی پارامترهای ورودی نشان داد هزینه مسیر و هزینه خرید بیشترین تاثیر را برروی هزینه کل دارد. تابع هدف شامل هزینه مسیریابی در فرآیند دریافت و ارسال، هزینه خرید کالا، هزینه بکارگیری وسایل نقلیه در فرآیند دریافت و ارسال و هزینه پنجره زمانی نرم برای مشتریان می‌باشد. باتوجه به Np-hard بودن اینمساله، یک الگوریتم جستجوی ممنوعه‌ ارائه شد. نتایج حاصل از مقایسات الگوریتم و مقادیر بدست آمده بوسیله نرم‌افزار GAMS نشان داد الگوریتم با میانگین خطای کل 06/2 درصد قادر به حل مساله در زمان بسیار کوتاهتری است. در انتها به منظور صحه گذاری بر پایان‌نامه، مطالعه موردی برروی شرکت فرآورده‌های لبنی آلاشت با هدف مکان‌یابی انبار (های) عبوری و مسیریابی وسایل نقلیه صورت گرفت. نتایج نشان داد محل اسبچین برای احداث انبار مناسب بوده و به منظور پوشش دهی تقاضای منطقه 20 وسیله نقلیه (شامل 5 کامیونت و 15 نیسان) مورد نیاز است

ارتقاء امنیت وب با وف بومی