Skip to main content
SUPERVISOR
Mostafa Ghayour,Reza Tikkani,Mohsen Esfahanian
مصطفی غیور (استاد راهنما) رضا تیکنی (استاد مشاور) محسن اصفهانیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Saeed Mokhtari
سعید مختاری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Design with Analysis of Chassis and Rear Suspension System for Pickup Truck Vehicle to increase Performance and Facilitation in Loading
Pickup truck vehicles play an important role in traortation and distribution of goods and facilities within the cities, so the distribution of daily consuming goods is deeply depended on this kind of vehicles. Common pickup truck vehicles have a cargo box with a fixed bed, so the loading and unloading process usually needs to be done by auxiliary equipment or by hand. The methods used for loading and unloading are inflexible for different conditions and usually a large space is needed. In these methods the goods need to be displaced several times and so the safety risks increase. The aim of current study is to create a new design for the rear part of the pickup truck vehicle to facilitate the loading and unloading process. Our proposal includes a U-shape rear chassis which has a bed structure. This bed structure can move up and down by a hydrolic-mechanical lifting mechanism. The proposed bed can reduce its height to zero (ground surface) and then after loading the bed can move up on the vehicle. This method puts down the need for expensive auxiliary equipment’s or handy loading which has safety risks. The proposed designation includes 4 robust pins which were placed in U-shape lateral space and transfer the load from the bed to the chassis. This design was simulated in Abaqus software and the results confirm the design for U-shape chassis and pins. Moreover, in this study the rear suspension system was fully designed. The suspension system includes a leaf spring, shock absorber and a unique independent suspension mechanism. After designing the suspension system parameters including spring hardness and shock absorber damping, the appropriate leaf spring was designed. Also, a joint wheel carrier was used to design the suspension mechanism. The rear suspension system was analyzed by rear suspension pattern design in Adams/car software. The analysis results confirm the design for rear suspension system. In this analysis the maximum suspension mechanism movement without locking, camber and toe angels of the wheels, leaf spring deformation in different situations, and effect of shackle attachment presence on leaf spring have been investigated Key Words Pickup Truck vehicle, U-shape chassis, bed structure, Leaf Spring, Suspension Mechanism
: خوردورهای وانت نقش بزرگی در حمل ونقل و توزیع کالا و تجهیزات درون شهری دارند، به نحوی که سیستم توزیع مواد مصرفی روزانه شهروندان (به‌ویژه در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها) به‌شکل گسترده ای به این نوع خودروها وابسته است. وانت های رایج معمولا دارای یک محفظه ی بار با کف ثابت هستند به همین دلیل عملیات بارگیری و تخلیه بار در آن ها اغلب با استفاده از تجهیزات مختلف کمکی و یا به صورت بارگیری دستی انجام می شود. روش های مورد استفاده برای بارگیری و تخلیه بار در وانت های رایج نسبت به شرایط مختلف انعطاف ناپذیرند، به فضایی بزرگ نیاز دارند، در آن ها جابه جایی چندمرتبه ی کالاها نیاز است و موجب افزایش ریسک های ایمنی می گردند. در پژوهش حاضر هدف، ایجاد یک طراحی جدید برای قسمت عقب یک خودروی وانت است به نحوی که به عملیات بارگیری و تخلیه بار کمک نماید. طرح پیشنهادی شامل یک شاسی عقب U شکل است که در قسمت مربوط به محفطه ی بار آن، یک سازه ی کف جای می گیرد. سازه ای که توسط یک مکانیزم بالابر هیدرولیکی- مکانیکی قابلیت حرکت به سمت بالا و پایین را دارد. سازه ی کف مدنظر می تواند در یک حرکت عمودی تا سطح زمین پایین بیاید و پس از قرار گرفتن بار بر روی آن تا ارتفاع مشخصی بر روی خودرو بالا آورده شود. به این ترتیب نیازی به استفاده از تجهیزات کمکی پرهزینه و بارگیری دستی با ریسک های ایمنی بالا وجود ندارد. در راستای پیاده سازی طرح مذکور، از یک خودروی وانت دیفرانسیل جلو استفاده شده است زیرا وجود دیفرانسیل در قسمت عقب مانع از حرکت سازه ی کف به سمت بالا و پایین می شود. مکانیزم بالابر انتخاب شده در این پژوهش، مشابه یک مکانیزم لیفتراکی است. برای طراحی شاسی U شکل و سازه ی کف از نرم افزار کتیا و برای انجام تحلیل های استاتیکی مختلف بر روی سازه ی کف از نرم افزار آباکوس، که از روش اجزای محدود استفاده می کند، بهره گرفته شده است. پس از نهایی شدن طرح سازه ی کف، مسئله ی انتقال بار از سازه ی کف به شاسی U شکل در حین رساندن بار از مبدا به مقصد مورد مطالعه قرار گرفته است. طرح پیشنهادی برای این انتقال شامل 4 پین تنومند است که در فضای کناری شاسی U شکل جای می گیرند و بار را از سازه ی کف به شاسی منتقل می کنند. این عملیات در نرم‌افزار آباکوس شبیه سازی شده است که نتایج نشان دهنده ی صحت طراحی انجام شده برای شاسی U شکل و پین های منتقل کننده ی بار است. علاوه براین در این پژوهش، سیستم تعلیق عقب به طور کامل طراحی گردیده است. سیستم تعلیق طراحی شده شامل فنر تخت، کمک فنر و یک مکانیزم تعلیق مستقل کاملا منحصربه فرد است. پس از طراحی پارامترهای سیستم تعلیق شامل سختی فنر و میرایی کمک فنر، فنر تختی متناسب با سختی به دست آمده طراحی گردیده است. همچنین برای طراحی مکانیزم تعلیق از یک حامل چرخ مفصلی استفاده شده است. در بخش پایانی این پژوهش، با طراحی الگوی سیستم تعلیق عقب در نرم افزار آدامز/خودرو، سیستم تعلیق عقب مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحلیل ها نشان دهنده ی صحت طراحی انجام شده برای مکانیزم تعلیق می‌باشد. در این تحلیل ها ماکزیمم حرکت مکانیزم تعلیق بدون قفل شدگی، زوایای تو و کمبر چرخ ها، تغییرشکل فنر تخت در شرایط مختلف و تاثیر حضور اتصال گوشواره ای در فنر تخت بررسی شده است. واژه های کلیدی: خودروی وانت، شاسی U شکل، سازه ی کف، فنر تخت، مکانیزم تعلیق

ارتقاء امنیت وب با وف بومی