Skip to main content
SUPERVISOR
Seyed Jalil Razavi najafabadi,Mostafa Ghayour,Abbas Hemmat
سیدجلیل رضوی نجف ابادی (استاد راهنما) مصطفی غیور (استاد مشاور) عباس همت (استاد مشاور)
 
STUDENT
Abolfazl Goodarzi
ابوالفضل گودرزی سفتجانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389

TITLE

Design and Development of a Mechanism for Baling Straw
Wheat residue including straw, chaff and dry leaves may be used as livestock feed, composting for mushroom production, and wood products development. Residue left behind after combine harvesting is either recovered by labor and machinery or burned due to high collection costs which has resulted in environmental pollution. In this research some physical and rheological properties of wheat residue were determined to be applied in design and development of a shredding and baling unit attachable to a grain combine harvester. The residue collected from behind a combine harvester was separated in four sample categories of chaff, whole straw, mixture of straw and chaff, and shredded straw (whole straw shredded by a shredder) and chaff. External coefficient of friction of samples on three surface materials (wood, sheet metal and rubber) under three vertical loads with three replications was determined using a completely randomized design. Results indicated that category of residue had a significant effect ( P 0.05) and type of surface material and vertical loading had a highly significant effect ( P 0.01) on external coefficient of friction. Confined compression test at three levels of strain (35, 45 and 65 percent of initial length) with three replications with a completely randomized design was performed. Results of the compression test indicated that with increase in rate of compression (strain), final pressure (stress) increases. The highest stress level was observed for strain level of 65% initial length for shredded straw. Stress relaxation data showed that changes in stress reaches a constant level after a limited time. A reduction of 10 to 25% in stress happened in 200 seconds time. Data obtained from physical and rheological property tests were used to design the shredding and baling units of the machine. Engineering practices including machine design standards and proper factor of safety were adopted and technical drawings of various parts were developed and the machine units were fabricated. The machine was laboratory evaluated on a test rig at the Department of Agricultural Machinery Engineering, Isfahan University of Technology. The test were run as each material category was placed on the test rig’s belt and delivered to the shredding and baling units. The shredding unit also acted as a feeding mechanism sending the shredded material into the baling chamber. Preliminary experiments with the machine showed satisfactory results, however, some revisions and modifications in selecting a more suitable feeding mechanism should be done.
بقایای پس از برداشت گندم و جو شامل ساقه، برگ های خشک و خرده کاه های حاصل از پوشش های اطراف دانه، در کشور ایران، می تواند به عنوان یکی از منابع مهم علوفه نشخوار کننده گان، تولید چوب و استفاده در کمپوست سازی و تولید محیط کشت قارچ، مورد استفاده قرار گیرد. بعد از برداشت گندم توسط کمباین بقایای به جای مانده توسط کارگر یا ماشین از روی زمین جمع شده و مورد استفاده قرار می گیرد و یا به دلیل پرهزینه بودن، آن ها را در زمین آتش می زنند که سوزاندن بقایای گیاهی عوارض نا خوشایندی را بر جای گذاشته و سلامت محیط زیست را به خطر انداخته است. به منظور طراحی مکانیزم خرد کن و بسته بندی که در پشت کمباین سوار می شود، تعیین برخی خواص فیزیکی و رئولوژیکی بقایای به جای مانده گندم لازم می باشد که در تحقیق حاضر انجام شد. ابتدا بقایا به چهار نمونه آزمایشی تفکیک شدند. نمونه های تفکیک شده عبارتند از نرمه (پوشش های دانه و برگ های خرد شده)، کلش (ساقه ها و برگ‌های خرد نشده)، مخلوط نرمه و کلش (نمونه دست نخورده)، کاه خرمنکوبی شده (مخلوط نرمه و کلش خرد شده توسط خرمنکوب در اندازه های کوچک) بودند. سپس ضریب اصطکاک نمونه ها روی سه سطح (چوب، ورق سیاه و لاستیک)، در سه سطح نیروی عمودی و با سه تکرار در قالب طرح کاملا تصادفی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که تأثیر نوع ماده در سطح احتمال 5%، نوع سطح و مقدار بار عمودی آن‌ها در سطح احتمال 1%، بر ضریب اصطکاک خارجی معنی دار بود. آزمایش فشردگی به صورت محصور در سه سطح کرنش (35، 45 و 65 درصد طول اولیه) برای این نمونه ها و با سه تکرار، در قالب طرح کاملا تصادفی انجام شد. نتایج حاصل از آزمون فشار نشان داد که با افزایش مقدار فشرده سازی (کرنش)، فشار (تنش) نهایی ایجاد شده، افزایش یافت. بیشترین تنش در سطوح کرنش طولی 65 درصد طول اولیه کاه خرمنکوبی شده حاصل شد. داده های بدست آمده از آزمایش کاهش تنش (Stress relaxation) نشان دادند که تغییرات تنش پس از یک زمان محدودی نزدیک به یک مقدار ثابتی می‌رسد. با رسم داده ها روی کاغذ نیمه لگاریتمی کاهش تنش، مشاهده شد که مقدار کاهش تنش حدود 25-10 درصد در طی زمان 200 ثانیه اتفاق افتاد. در نهایت طراحی مکانیزم خرد کن و دستگاه بسته بند با توجه به تحقیق های محققین قبلی و آزمایش های انجام شده صورت گرفت. پس از طراحی اجزاء مختلف بر پایه اصول طراحی اجزاء ماشین با در نظر گرفتن مواردی چون ضریب اطمینان مناسب و با توجه به قطعات استاندارد موجود در بازار، نقشه های دستگاه توسط نرم افزار تهیه و ساخت دستگاه آغاز شد. پس از اتمام ساخت دستگاه برای ارزیابی آزمایشگاهی به صورت مشاهده ای دستگاه بسته بند، در مقابل تست ریگ قرار داده شد. با حرکت تست ریگ مواد درون کانال به سمت غلتک خرد کن که علاوه بر خرد کردن مواد کار تغذیه را هم انجام می‌دهد، حرکت کرده و به داخل محفظه بسته بندی انتقال داده می‌شدند. ارزیابی دستگاه در کارگاه به صورت مشاهده ای بود و تعداد کمی آزمایش انجام شد که هدف از انجام آزمایشات این بود که از کارکرد دستگاه مطمئن شویم.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی